پیامد تورم، گرانی و کاهش قدرت خرید مردم؛ «ریزش ۳۰ درصدی» مشتریان رستوران‌ها طی شش ماه

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران با اعلام «ریزش ۳۰ درصدی بازار غذا»، می‌گوید، در پیامد تورم بالا، گرانی‌‌ها، الزامی شدن مالیات بر ارزش افزوده و کاهش قدرت خرید مردم، مشتریان رستوران‌ها نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۲، یعنی طی حدود شش ماه، پیش ۳۰ درصد ریزش داشته است.

علی اکبر رهبری، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران، در مصاحبه‌ای با سایت اکو ایران گفت: «تعداد مشتریان ما در حال حاضر فقط نسبت به نیمه دوم سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و این فقط مربوط به رستوران‌ها و سلف‌سرویس‌ها نیست بلکه وضعیت بیرون‌برها نیز همینطور است.»

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران دلیل ریزش ۳۰ درصدی بازار غذا را کاهش قدرت خرید مردم و «بی‌پولی» عنوان کرد و افزود: «مردم که پول نداشته باشند، نمی‌توانند از هیچ جا خرید کنند.»

رهبری با تاکید بر اینکه «وضع کنونی را ناشی از گرانی شدید مواد اولیه» است، گفت: «ما جنس را گران می‌خریم ولی نمی‌توانیم به قیمت سابق غذا را بفروشیم. برای همین رستوران‌ها دائم به ما قیمت جدید می‌دهند و ما پس از آنالیز آن را تایید می‌کنیم.»

به گفته رئیس اتحادیه دارندگان رستوران‎ و سلف سرویس‌های تهران، یکی دیگر از مشکلات بزرگ صنف رستوران داران «مالیات بر ارزش افزوده» است و همزمان با افزایش قیمت‌ها به دلیل گرانی مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده هم مبلغ صورتحساب مشتریان را بالا برده و منجر به نارضایتی مشتریان می‌شود.

در گزارش سایت اکو ایران، با اشاره به ضرر و زیان رستوران‌ها در دوره کرونا، عنوان شده که افزایش «تورم مواد غذایی و خدمات» نیز ادامه فعالیت بسیاری از رستوران‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

این گزارش می‌افزاید که «طبق آمار اتحادیه رستوران‌دارن بیش از ۳۵ درصد رستوران‌داران جواز خود را باطل کرده و تغییر شغل» داده‌اند.

در دیگر شهرهای ایران نیز وضعیت «بازار غذا» و «رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها وضعیت مشابه تهران دارند و از جمله محمدرضا احمدپناه، رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه‌فروشان شیراز، روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد ماه از «کاهش شدید مشتری‌های رستوران‌های این شهر» خبر داد و گفت: «فروش واحدهاى غذایى طی یک سال اخیر به یک‌سوم کاهش یافته است.»

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه‌فروشان شیراز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر میزان فروش در واحدهاى عرضهٔ مواد غذایى به زیر ۵۰ درصد و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رسیده و در برخى واحدها نیز بین صفر تا ۲۰ درصد است.»
احمدپناه همچنین تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های شیراز را تایید کرد و افزود: «از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن‌ها اقدام به تعطیلی مغازه کرده‌اند.»

به گفته رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه‌فروشان شیراز «گرانی‌های شدید» در کشور «منجر شده مردم به غذاهای ارزان‌قیمت مانند کتلت، فلافل، سیب‌زمینى، سالاد» و غذاهای مشابه رو بیاورند.

در همین حال مسعود بختیاری، رئیس هیئت مدیره سندیکای کنسرو ایران، در نیمه مرداد ماه سال جاری اعلام کرد که مصرف کنسرو ماهی در ایران طی پنج سال اخیر «نصف» شده است.

بختیاری گفت که به‌دلیل نصف شدن مصرف داخلی، تولید کنسرو ماهی در کشور نیز در همین دوره پنج ساله از ۵۰۰ میلیون قوطی به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون کاهش یافته است.

در گزارش مرکز آمار ایران برای نرخ تورم شهریور ماه اقلام خوراکی و آشامیدنی نرخ بالای ۵۰ درصد ذکر شده است اما در عمل نرخ تورم زیرگروه‌های این بخش از جمله «گروه روغن و چربی، تورم نقطه به نقطه ۲۷۱ واحد درصدی» ثبت شده است.

این مرکز همچنین نرخ تورم شهریور ماه در مورد گوشت ماکیان و گوشت قرمز، شکلات و شیرینی، نان و غلات، تخم مرغ و لبنیات را بین ۶۲ تا ۹۴ درصد اعلام کرده است.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، در شهریور ماه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفت که «قیمت یک کیلو گوشت برابر با دستمزدِ دو روز کارگر» است.

دستمزدهای تعیین شده برای کارگران در ایران با گرانی‌های فزاینده تناسبی ندارد و با وجود نرخ تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم به طور مداوم در حال کاهش است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ اکتبر ۲۰۲۳