اعزام دومین ناو هواپیمابر آمریکا؛ اسرائیل آماده حمله زمینی به غزه است

در نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس، وزیر دفاع آمریکا تایید کرد که این کشور دومین ناو هواپیمابر خود را به شرق مدیترانه می‌فرستد. او گفت که این کار «برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هرگونه تلاش برای گسترش این جنگ پس از حمله حماس» است. طبق گزارش‌های مختلف «حمله زمینی به غزه» نزدیک است.

به گفته لوید آستین، استقرار ناو هواپیمابر نشان دهنده «تعهد آهنین واشنگتن به امنیت اسرائیل و عزم ما برای بازدارندگی هر بازیگر دولتی و غیردولتی است که به دنبال تشدید این جنگ باشد.»

این اتفاقی در حالی افتاده است که سازمان جهانی بهداشت دستور اسرائیل برای تخلیه ۲۲ بیمارستان در شمال غزه که بیش از ۲ هزار بیمار در آن بستری هستند را محکوم کرده است. به گفته این سازمان انتقال تعداد زیادی از بیماران به جنوب غزه، «جایی که اماکانات بهداشتی در حال حاضر با حداکثر ظرفیت کار می‌کند و امکان بستری تعداد بیشتر بیمار وجود ندارد، می‌تواند به منزله حکم اعدام باشد.»

در همین زمینه هم ایران نسبت به «عواقب گسترده» در صورتی که «جنایات جنگی و نسل کشی» اسرائیل فورا متوقف نشود، هشدار داد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز شنبه گفت: «مسئولیت این اتفاق بر عهده سازمان ملل، شورای امنیت و کشورهایی است که شورا را به سمت بن‌بست هدایت می‌کنند.»

روز گذشته همچنین اسرائیل به «اشتباهات» اطلاعاتی در پیش‌بینی حملات حماس در آخر هفته گذشته اعتراف کرد. تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در یک نشست مطبوعاتی گفت: «این اشتباه من است و منعکس‌کننده اشتباهات همه کسانی است که ارزیابی‌های [اطلاعاتی] انجام می‌دهند.»

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرده بود که نیروهایش برای طیف گسترده‌ای از حملات آماده می‌شوند. ارتش همچنین بر استقرار نیروها در سراسر اسرائیل و آمادگی برای مراحل بعدی که «عملیات زمینی مهم» است تاکید دارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، در بازه زمانی ۲۴ ساعته گذشته تا اوایل روز یکشنبه حدود ۳۰۰ نفر در غزه کشته و ۸۰۰ نفر زخمی شدند. این وزارتخانه گفت که بیشتر قربانیان زن و کودک بوده‌اند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت فلسطین در غزه در هشتمین روز متوالی حملات اسرائیل، ۲ هزار و ۳۲۹ نفر کشته و ۹ هزار و ۷۱۴ نفر زخمی شده‌اند. علاوه بر این حداقل ۵۳ نفر در کرانه باختری کشته و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

اسرائیل پس از حملات حماس در ۷ اکتبر که منجر به کشته شدن هزار و ۳۰۰ نفر شد، حملات تلافی جویانه را آغاز کرد. طبق آخرین گزارش‌ها گفته می‌شود ۳ هزار و ۴۰۰ اسرائیلی هم زخمی شده‌اند. هنوز مشخص نیست که حماس چه تعداد گروگان در غزه نگه داشته است. البته که مقامات این تعداد را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر تخمین زده‌اند.

همچنین شبکه تلویزیونی المنار حزب‌الله تایید کرد که موشک‌هایی از لبنان به روستای شتولا اسرائیل شلیک کرده است. پزشکان اسرائیلی گفته‌اند که در نتیجه آن یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند. این ادعا که توسط رویترز گزارش شده، به طور مستقل تایید نشده است.

ترس برای غیرنظامیان غزه در حال افزایش است، چرا که اسرائیل می‌گوید برای مراحل بعدی جنگ خود با حماس از جمله حملات گسترده و «عملیات زمینی مهم» آماده می‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که اسرائیل اعلام کرده جریان آب در جنوب غزه را بازگردانده است.

سالیوان به سی‌ان‌ان گفت: «در یک ساعت گذشته من با همتایان اسرائیلی‌ام در تماس بودم آنها گزارش دادند که آب را به جنوب غزه بازگردانده‌اند.»

اسرائیل جریان آب را به عنوان بخشی از محاصره قلمروی تحت حاکمیت حماس از زمان آغاز جنگ در هفته گذشته بسته بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که این کشور «هیچ علاقه‌ای» به جنگ در جبهه دیگری در شمال ندارد.

گالانت گفت تا زمانی که حزب‌الله خود را درگیر نکند، اسرائیل به وضعیت کنونی مرزها احترام می‌گذارد.

هفته گذشته تبادل آتش پراکنده بین حزب‌الله و اسرائیل صورت گرفت، اما حزب‌الله به طور کامل علیه اسرائیل سلاح به دست نگرفته است.

حزب‌الله مورد حمایت ایران است و بعد از حمله حماس به اسرائیل، به سرعت از حماس حمایت کرده است.

ارتش اسرائیل مدعی است که از طرف لبنان مورد حمله قرار گرفته است و از ۹ موشکی که از لبنان به خاک اسرائیل پرتاب شده، ۵ راکت رهگیری شده است.

دانیل هاگری، سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به سمت لبنان و منطقه «خط آبی» تیراندازی کرده‌اند.

در پی گزارش‌های اولیه، نیروهای ارتش اسرائیل اکنون در حال حمله به منطقه‌ای هستند که موشک‌های ضدتانک از آنجا به سمت پاسگاه ارتش اسرائیل در مرز لبنان پرتاب شده است.

آژانس حمایت از آورگان فلسطینی سازمان ملل متحد اعلام کرد که حدود یک میلیون نفر در ۷ روز اول درگیری در غزه آواره شده‌اند.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات این آژانس به خبرگزاری فرانسه گفت: «تخمین زده می‌شود که یک میلیون نفر در هفت روز اول جنگ در غزه آواره شده‌اند که با ادامه این روند، تعداد آنها احتمالا بیشتر خواهد شد.»

دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفت که این کشور همراه با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود در تلاش است تا کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه برسد.

قاهره می‌گوید امنیت ملی این کشور خط قرمز است و هرگونه طرحی برای جا به جایی فلسطینی‌ها را رد می‌کند.

بر اساس این بیانیه، مصر میزبانی نشستی را پیشنهاد کرده است تا در آن به تحولات اخیر مربوط به بحران غزه و آینده فلسطین پرداخته شود.

غزه همچنان در محاصره است و عبور کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح به داخل خاک فلسطین ممکن نیست.

به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و دیگر مقامات اسرائیلی دیدار خواهد کرد.

بلینکن در حال حاضر در قاهره به سر می‌برد. او پس از حمله حماس به اسرائیل در سفر طولانی در خاورمیانه حضور دارد. او در این مدت به اسرائیل و همچنین اردن، قطر، بحرین، عربستان سعودی و امارات عربی متحده سفر کرده است.

کابینه اضطراری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای اولین بار در روز یکشنبه تشکیل جلسه داد. نتانیاهو در جریان این جلسه گفت که وحدت ملی نمایش داده شده پیامی برای داخل و خارج دارد.

رویترز در گزارشی نوشت که این نشست در مقر نظامی در تل‌آویو برگزار شد. وزرا هم به یاد هزار و ۳۰۰ کشته اسرائیلی در حمله ۷ اکتبر حماس، برای لحظه‌ای سکوت کردند.

نتانیاهو در این جلسه حماس را «هیولای تشنه به خون» خواند و وعده داد که آن را «از بین خواهد برد».

او در این جلسه گفت: «ما شبانه روز به عنوان یک تیم و یک جبهه متحد کار می کنیم. اتحاد ما پیام روشنی به ملت، دشمن و جهان می‌دهد. حماس فکر می‌کرد که ما را تکه تکه می‌کند، ما حماس را از بین خواهیم برد.»

به گزارش رویترز ارتش اسرائیل در مورد احتمال ورود موشک‌ها هشدار داده است. براساس گزارش‌های منتشر شده، آژیرهای حمله هوایی در تل‌آویو به صدا درآمد. ارتش اسرائیل به شهروندان این منطقه در مورد پرتاب موشک هشدار داده است.

آژیر خطر در حالی به صدا درآمده است که ارتش اسرائیل آماده حمله «هوایی، زمینی و دریایی» به غزه می‌شود.

ارتش اسرائیل تعداد گروگان‌های تایید شده اسرائیلی که در غزه نگهداری می‌شوند را ۱۲۶ نفر اعلام کرد.

حماس پیشتر مدعی شده بود که ۱۳ گروگان در غزه در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. در این گزارش همچنین گفته شده که در میان کشته شدگان، اتباع خارجی هم بوده‌اند اما صحبتی درباره ملیت آنها نشده است.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل همچنین گفته است که حداقل ۲۷۹ سربازش از ۷ اکتبر، زمان حمله حماس به جنوب اسرائیل، کشته شده‌اند.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳