جهش پنج درصدی در قیمت جهانی نفت در پی بالا گرفتن جنگ اسرائیل با حماس

در پی سفر وزیر خارجه ایران به کشورهای میزبان نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی و حملات حزب‌الله لبنان به مناطق مرزی اسرائیل، قیمت نفت در روز شنبه،‌ ۲۲ مهرماه، بیش از پنج درصد افزایش یافت.

قیمت نفت شاخص برنت در لحظه تنظیم این گزارش در شامگاه شنبه به حدود ۹۱ دلار رسید و ساعاتی قبل از آن حتی رشدی نزدیک به شش درصد را هم تجربه کرد.

افزایش نگرانی‌ها در بازار نفت در پی سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به عراق، لبنان و سوریه و هشدار او درباره «احتمال باز شدن جبهه‌های جدید در صورت ادامه حملات اسرائیل» اتفاق افتاده است.

یک روز پس از دیدار این مقام ارشد جمهوری اسلامی با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، این گروه شیعه مورد حمایت ایران مسئولیت شلیک یک فروند راکت به مرز شمالی اسرائیل در روز شنبه را برعهده گرفت و مدعی شد که یک مقر نظامیان اسرائیلی را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل در واکنش اعلام کرد در این روز حدود ۳۰ خمپاره و نارنجک از خاک لبنان به سوی «تپه دوو» در مرز شمالی اسرائیل شلیک شده است.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ در یک گزارش تحلیلی نوشت که گسترش جنگ اسرائیل با حماس به نیروهای نیابتی ایران و حتی خود جمهوری اسلامی نه تنها می‌تواند بازار جهانی نفت را متلاطم کند، بلکه توان آن را دارد که اقتصاد جهان را هم مختل کند.

این گزارش می‌افزاید اگر گروه‌های نیابتی ایران در سوریه و لبنان به همراه خود جمهوری اسلامی وارد جنگ با اسرائیل شوند، قیمت‌های جهانی نفت تا ۱۵۰ دلار اوج خواهد گرفت و رشد اقتصاد جهانی به ۱.۷ درصد سقوط خواهد کرد.

این گزارش یکی از تبعات چنین جنگی را از بین رفتن یک تریلیون دلار از کل اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی معرفی کرده است.

بی‌تردید بزرگ‌ترین صدمات اقتصادی ناشی از این جنگ همه‌جانبه متوجه خود ایران، لبنان و سوریه خواهد شد، اما تبعات سنگین رشد قیمت نفت و جنگ منطقه دامن آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی را نیز خواهد گرفت.

ایالات متحده آمریکا حدود یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد و جهش قیمت حامل‌های انرژی و افت رشد اقتصادی تاثیر مستقیمی بر نتایج انتخابات خواهد داشت.

حزب‌الله لبنان تهدید کرده که در صورت مداخله مستقیم آمریکا در جنگ اسرائیل و حماس، این گروه به مواضع ایالات متحده در خاورمیانه حمله خواهد کرد.

این تهدید پس از آن صورت گرفت که آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر یو‌ اس‌ اس جرالد فورد با پنج هزار نیرو و عرشه هواپیماهای جنگی خود، همراه با رزمناوها و ناوشکن‌ها، برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدی، از جمله جلوگیری از رسیدن سلاح‌های اضافی به حماس خبر داد.

از سویی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز ۲۰ مهر در نشستی با رهبران یهودیان در واشینگتن گفت که استقرار کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی آمریکا در نزدیکی اسرائیل باید به عنوان پیامی برای ایران تلقی شود که «مراقب باشد».

ایران نیز طی یک دهه گذشته بارها جامعه جهانی را تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است، باریکه‌ای که یک چهارم نفت مصرفی جهان از آن عبور می‌کند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳