مقام نظامی پیشین اسرائیل: اگر حماس نابود نشود اسرائیل «حق حیات» نخواهد داشت

سرتیپ شموئل زاکای، مسئول پیشین بخش غزه در ارتش اسرائیل، در گفت‌وگویی با کانال ١٢ اسرائیل آنچه را که به عقیده او ارتش اسرائیل انجام می‌دهد و باید انجام دهد، به بحث گذاشت.

به باور او، «جوهر [آنچه ارتش اسرائیل باید انجام دهد] دستیابی به یک پیروزی قاطع است که برای سده آینده در خاورمیانه طنین‌انداز خواهد بود و روشن خواهد کرد که هیچ ارتش یا سازمان تروریستی نباید قلمرو کشور اسرائیل را تصرف و غیرنظامیان را سلاخی کند.»

این نظامی بلندپایه سابق در ارتش اسرائیل گفت: «اگر در پایان این عملیات حماس نابود نشود، کشور اسرائیل حق حیات نخواهد داشت.»

به گفته او، هیچ دشمنی بدون عملیات زمینی شکست نخورده است.

سرتیپ شموئل زاکای از حمله هفته گذشته حماس به عنوان «رویدادی راهبردی» یاد کرد که طی آن «شهروندان کشور اسرائیل سلاخی شدند.»

او در ادامه گفت: «تمام تلاش‌هایمان باید متمرکز بر… نابودی [این] گروه آدمکش و تروریستی باشد که کودکان، زنان، سالخوردگان، [و] بازماندگان هولوکاست را هدف حمله قرار داد.»

زاکای تصریح کرد: «ما نیامدیم اینجا کشوری ایجاد کنیم که کسی فکر کند جرات چنین کاری را خواهد داشت… عاملان این رویداد باید نابود شوند.»

سرتیپ شموئل زاکای گفت حزب‌الله لبنان در پی منحرف کردن تمرکز ارتش اسرائیل از غزه است و اسرائیل نباید اجازه چنین چیزی را به حزب‌الله بدهد.

به گفته او، پس از پایان جنگ کنونی، وحشت‌ها و شکست شنبه ۱۵ مهر به دقت بررسی خواهد شد. او گفت رویدادهای شنبه هفته گذشته نباید ایمان به ارتش اسرائیل که به گفته او «نیرومندترین ارتش، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات جهان» است، را تضعیف کند.

سرتیپ شموئل زاکای در این گفت‌وگو تصریح کرد: «مقاومت ملی، یک شرط حیاتی است.»

در پی حمله شبه‌نظامیان مسلح حماس به اسرائیل در روز شنبه ۱۵ مهر، دستکم ۱۳۰۰ شهروند عمدتا غیرنظامی در اسرائیل کشته و بیش از ۳۳۰۰ تن دیگر مجروح شدند. گروه مسلح حماس حدود ۲۰۰ تن از ساکنان اسرائیل را هم به گروگان گرفته‌اند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، و کشورهای اروپایی ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، بر حق اسرائیل برای دفاع از خود و همچنین لزوم محافظت از جان غیرنظامیان تاکید کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳