کریم باقری خطاب به مدیرعامل پرسپولیس: «دروغ نگو، مردم همه‌چیز را می‌دانند»

کریم باقری، گلزن‌ترین هافبک تاریخ فوتبال ایران که پیش از آغاز فصل جدید لیگ برتر، به دستور ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از نشستن روی نیمکت مربیگری پرسپولیس منع شد، در گفت‌وگویی تازه با رسانه‌ها، سخنان اخیر مدیرعامل پرسپولیس را که دلیل کنار رفتن او را «مشغله‌های اقتصادی» اعلام کرده بود، تکذیب کرد.

هشتم تیر امسال، یک منبع مطلع در باشگاه پرسپولیس به ایندیپندنت فارسی خبر داده بود که وزارت اطلاعات، پاک شدن یادداشت‌های اینستاگرامی کریم باقری را در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری، تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری اعلام کرده و در ادامه، به دلیل مخالفت باقری با این کار، او به دستور ماموران امنیتی از دستیاری یحیی گل‌محمدی و حضور در فوتبال ایران منع شده است.

رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، صبح یکشنبه، ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر)، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران مدعی شد که «کریم باقری خود تمایل چندانی به ادامه کار نداشت و علاقه داشت تا دنبال فعالیت‌های اقتصادی‌اش برود»، اما بازیکن سابق تیم‌های پرسپولیس، آرمینیا بیلفید و چارلتون، با تکذیب ادعای درویش و تایید ضمنی ممنوع‌الکار شدن خود، گفته است: «آقای درویش حقیقت را بگوید. دروغ گفتن اصلا خوب نیست. من به چه کسی گفتم که نمی‌خواهم در پرسپولیس کار کنم که خودم خبر ندارم؟ من هیچ‌‌وقت نگفتم تمایلی به ماندن ندارم و فکر می‌کنم مردم خودشان به همه چیز آگاه هستند و همه مسائل را می‌دانند. لطفا به مردم دروغ نگویید. این حرف‌های درویش خیلی من را متعجب می‌کند. شاید حرفهایش را یادش رفته و شاید هم داستان دیگری است.»

اسطوره سرخپوشان پایتخت که از زمان خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی و در یک سال اخیر، بارها به کشتار، سرکوب و اعدام شهروندان انتقاد کرده و رستوران او در تهران نیز در طول این سال چندین‌بار پلمب شده است، در ادامه در خصوص اختلاف یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، با مدیران این باشگاه، گفت: «هیچ گزینه‌ای برای پرسپولیس بهتر از گل‌محمدی پیدا نمی‌شود. باشگاه باید برای آن‌ها که این همه قهرمانی آوردند، ارزش قائل شود. پرسپولیس در این سال‌ها بارها با چنین مشکلاتی مواجه شده است و من امیدوارم این مشکلات هم حل شود. باز هم می‌گویم که گل‌محمدی بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس است.»

کریم باقری به‌ مثابه دومین گلزن ادوار تیم ملی فوتبال ایران و فردی که به گواه برخی کارشناسان، بهترین هافبک تاریخ فوتبال ایران است، بنا به گزارش برخی از خبرنگاران در ایران، در طول خیزش سراسری اخیر، برای آزادی ده‌ها نفر از جوانان معترض و نیز چندین فوتبالیست و پیشکسوت بازداشت‌شده، پیشقدم شده بود.

او همچنین در یادداشتی اینستاگرامی که همچنان در صفحه کاربری او باقی مانده است، در پاسخ به توهین‌های حسین عباسی، سخنران حکومتی، به علی کریمی، دیگر اسطوره باشگاه پرسپولیس، با انتشار تصویری از جادوگر قرمزها، نوشته بود: «علی کریمی نه خائن است و نه وطن‌فروش، بلکه یک میهن‌پرست واقعی است. قابل‌توجه مردک پاچه‌خواری که می‌خواست کاخ سفید را به حسینیه تبدیل کند.»

باقری در ادامه این یادداشت، حضورش را در اعتراضات خیابانی هم تایید کرد. او خطاب به حسن عباسی نوشت: «همه ما به‌خاطر رفتن کسانی مثل تو، به خیابان‌ها آمدیم. شماها برای این مردم چه کرده‌اید، جز حرف بیهوده و توهین به قهرمانان آنان؟»

باقری در ادامه از علی دایی، دومین گلزن تاریخ فوتبال دنیا، که در بحبوحه خیزش سراسری، هدف حمله‌های شدید نهادهای امنیتی و پرونده‌سازی‌های رسانه‌های حکومتی قرار گرفته بود، نیز حمایت کرد.

زیدان آسیا از نگاه فیفا، همچنین ۲۵ آبان ۱۴۰۱ که ده‌ها جوان در خیابان‌های ایران با شلیک ماموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند، در یادداشتی اینستاگرامی با انتشار تصاویر تعدادی از کشته‌شدگان، نوشت: «چرا گذاشتن پستی برای همدردی با مردم عزیز اینقدر شماها را نگران و آشفته می‌کند؟ در این روزهای سخت، من و امثال من وظیفه داریم کنار مردم باشیم، چون از خود مردم هستیم… چه می‌گذرد بر ما؟ حال این روزهای کشورم و مردمم را حتی اگر در خواب هم می‌دیدم باورم نمی‌شد.»

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم‌های بایرن‌مونیخ و پرسپولیس، که پس از آغاز خیزش سراسری، از ایران خارج شد و به فعالیت‌های سیاسی گوناگون برای حمایت از اعتراضات گسترده مردمی روی آورد، نیز پیش از این در تایید محرومیت حکومتی کریم باقری از حضور در فوتبال ایران، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «همیشه هستی آقا کریم، در دل مردم ایران.»

نظام جمهوری اسلامی از شهریور سال گذشته تاکنون، صدها هنرمند و ورزشکار ایرانی را به ‌دلیل حمایت آنان از خیزش انقلابی مردم یا حضور در تجمعات اعتراضی، از حضور در مراسم هنری یا میدان‌های ورزشی محروم کرده است و کریم باقری نیز یکی از تازه‌ترین قربانیان نظام سرکوبگر و انحصارطلب حاکم بر کشور است.

دستگاه امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در جریان زلزله شدید خوی، با مسدود کردن حساب‌های بانکی کریم باقری، از جمع‌آوری کمک‌های مالی به همت مربی پرسپولیس و ارسال این اقلام کمکی به مناطق زلزله‌زده، جلوگیری کرده بود.

تماشاگران پرسپولیس در جریان بازی‌های فصل پیش این تیم در لیگ برتر ایران، بارها با فریاد زدن نام علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و یحیی گل‌محمدی، حمایتشان را از ستاره‌های سابق پرسپولیس که حامی مردم معترض‌اند، نشان دادند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳