افزایش حضور نظامی آمریکا برای ممانعت از ورود ایران به جنگ حماس و اسرائيل

ایالات متحده در حال تقویت قدرت نظامی‌اش در خاورمیانه است تا از گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس جلوگیری کند و ایران را از دخالت در این مناقشه بازدارد، زیرا نگرانی‌های بین‌المللی از درگرفتن یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، جدیدترین ناو هواپیمابر ایالات متحده‌ــ و بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان‌ــ در حال حاضر در شرق دریای مدیترانه مستقر است و گفته می‌شود که دومین ناو هواپیمابر ایالات متحده هم در ۱۰ روز آینده به آن ملحق خواهد شد.

در حالی که کاخ سفید می‌گوید برای استفاده از این ناوها «هیچ برنامه یا قصدی» وجود ندارد، به نظر می‌رسد ظرفیت نظامی ایالات متحده برای پشتیبانی هوایی در صورت نیاز در دسترس گذاشته شده است. آمریکا تعدادی پایگاه‌ دیگر هم در خاورمیانه دارد که به نیروی انسانی، هواپیماهای جنگنده و کشتی‌های جنگی مجهزند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن این درگیری به یک مناقشه منطقه‌ای انجام می‌شود زیرا اگر این اتفاق بیفتد، ایالات متحده مجبور است تا حد زیادی از منابعش استفاده کند. من نمی‌خواهم در مورد کمک‌هایی که در صورت بروز درگیری گسترده‌تر وجود داشته باشد، عددی مطرح کنم، چون هنوز تصمیمی اتخاذ نشده‌ است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه پس از چند روز مذاکره دیپلماتیک در خاورمیانه، در پیامی صریح با هشداری در لفافه برای جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: «ما از امنیت اسرائیل حمایت می‌کنیم.»

او گفت که استقرار دو ناو هواپیمابر آمریکا «برای تحریک کسی نیست، بلکه فقط یک پیام بازدارنده بسیار واضح است که هیچ‌کس نباید کاری کند که این درگیری گسترش یابد یا تجاوز به اسرائیل را افزایش دهد».

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، هم روز یکشنبه هشدار داد که «دست همه طرف‌ها در منطقه روی ماشه است».

این مجادلات در شرایطی‌اند که اسرائیل پس از هجوم هفته گذشته حماس، متعهد شد این گروه تحت‌حمایت ایران را که کنترل نوار غزه را در دست دارد، نابود کند.

در حال حاضر دیپلماسی بین‌المللی بر جلوگیری از سرایت مناقشه به‌ویژه به لبنان متمرکز شده است.

اسرائیل که هفته گذشته غزه را به‌شدت بمباران کرد و برای حمله زمینی به آن منطقه آماده می‌شود، باید ارتش این کشور در مرز لبنان را هم برای رویارویی احتمالی با گروه حزب‌الله تحت حمایت ایران که به‌شدت مسلح است، آماده نگه دارد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده می‌تواند از شمال اسرائیل پشتیبانی هوایی کند، گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه یا قصدی وجود ندارد.» او در عین حال افزود: «ما منافع امنیت ملی‌مان را جدی می‌گیریم و نیروی نظامی زیادی در منطقه داریم تا در صورت لزوم از این منافع محافظت و دفاع کنیم.»

هر گونه تصمیم برای آغاز عملیات نظامی در خاورمیانه را شخص جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده اتخاذ خواهد کرد؛ تصمیمی که حمایت جمهوری‌خواهان را هم با خود خواهد داشت. سناتور لیندسی گراهام، یکی از چهره‌های بانفوذ جمهوری‌خواه در امور امنیت ملی، روز یکشنبه به رویترز گفت که اگر جبهه دومی در شمال اسرائیل گشوده شود، به کنگره پیشنهاد خواهد کرد اجازه حمله آمریکا به مراکز نفتی ایران را صادر کند.

او گفت: «اگر تلاشی از سوی حزب‌الله برای یک حمله گسترده به اسرائیل وجود داشته باشد، ایرانی‌ها باید بهای سنگینی برای آن بپردازند.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه گفته بود که آمریکا هیچ نشانه‌ای از حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان برای حمله احتمالی به اسرائیل ندیده است. او تاکید کرد: «ما هیچ تجمعی از نیروها را در امتداد مرز ندیده‌ایم. با این حال به دنبال نشانه‌های دیگری هستیم که ممکن است درگیری را در اینجا گسترش دهد و امیدواریم که شاهد این اتفاق نباشیم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳