در سال گذشته نزدیک به ۲۶ هزار ازدواج کودکان ثبت شد

براساس گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت اجتماعی و فرهنگی، ۱۵ پسر و ۲۵ هزار و ۹۰۰ کودک دختر زیر ۱۵سال، در سال گذشته ازدواج کردند. در این میان حدود ۱۳۹۲ نوزاد، از مادران و شش نوزاد از پدران زیر ۱۵ سال به دنیا آمده‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۱، ۷۷۹ مورد طلاق برای دختران زیر ۱۵‌سال ثبت ‌شده است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۵ پسر و ۲۵ هزار و ۹۰۰ کودک دختر زیر ۱۵سال ازدواج کردند.

در این گزارش آمده است، طی سال گذشته حدود هزار و ۳۹۲ تولد از مادران زیر ۱۵‌سال و ۶ تولد از پدران زیر ۱۵‌سال ثبت‌ شده است.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد ولادت‌های ثبت‌شده از مادران بین ۱۵ تا ۱۹ساله در یک‌سال اخیر حدود ۶۴ هزار و ۶۳۲ مورد بوده است و ۳ هزار و ۲۸۲ تولد از پدران بین ۱۵ تا ۱۹سال ثبت‌ شده است.

در این مدت، ۲۳ هزار و ۱۳۸رویداد ازدواج برای پسران بین ۱۵ تا ۱۹سال ثبت‌شده درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل یعنی سال ۱۴۰۰، این رقم به ۲۳ هزار و ۶۱۸ مورد می‌رسید. رقم ازدواج دختران بین ۱۵ تا ۱۹ساله از ۱۵۶ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۸ هزار مورد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

از سوی دیگر در سال ۱۴۰۱، ۷۷۹ مورد طلاق برای دختران زیر ۱۵‌سال و ۷۱ مورد برای دختران بین ۱۵ تا ۱۹ ثبت شده است.

بر اساس اطلاعات این گزارش، سال ۱۴۰۱ هیچ طلاقی برای پسران زیر ۱۵‌ سال ثبت نشده اما تعداد طلاق‌های ثبت‌شده برای پسران بین ۱۵ تا ۱۹ ساله در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر شده است. در سال ۱۴۰۰ برای این گروه ۸۸۴ طلاق ثبت ‌شده است درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ تعداد طلاق ثبت‌شده برای پسران بین ۱۵ تا ۱۹سال ۷۹۲ مورد بود.

در سال ۱۴۰۱ به‌طورکلی بیش از ۷۱ هزار معاینه مربوط به همسرآزاری ثبت‌ شده که از این تعداد بیشترین تعداد متعلق به زنان است.

آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی، ضربات جبران‌ ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. بارداری ‌های زیر ۱۸ سال، مرگ‌ و میر مادران، افسردگی، اقدام به خودکشی، طلاق، بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله این آسیب ها است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳