اعدام گروهی ۱۰ تن در زندان قزل‌حصار

حکم دست‌کم ۱۰ زندانی که ظاهرا همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، به‌صورت گروهی در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد. طبق خبرهای اولیه، تعداد زندانیان اعدام‌شده ممکن است بیش از این باشد.

سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن شدید اعدام‌های گروهی در ایران، خواستار واکنش جامعه جهانی شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد که با جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر همکاری می‌کند، موظف است تا در قبال اعدام‌های بی‌رویه متهمان این جرایم، واکنش نشان دهد. سکوت سازمان ملل در قبال این اعدام‌ها به مثابه تایید تلقی می‌شود».

صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهر ماه، حکم اعدام دست‌کم ۱۰ مرد در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد. این زندانیان ظاهرا همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران هویت یکی از اعدام‌شدگان را «حجت بگ‌رضایی» احراز کرده است. او با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود.

هرانا هویت دو تن دیگر از اعدام شدگان را شهاب شهبازی و محمد بهزادی اعلام کرده است. این دو زندانی نیز با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

هویت و اتهامات دقیق هفت زندانی دیگر تا لحظه تنظیم این گزارش احراز نشده است.

در زندان مرکزی کرج که در کنار زندان قزل‌حصار واقع شده نیز، دست‌کم چهار زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌اند، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.

به‌دنبال اصلاحیه سال ۲۰۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر که به‌دلیل فشارهای بین‌المللی ارائه شد، تعداد اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر به‌طور متوسط به ۲۶ مورد در سال کاهش یافت؛ اما در سال ۲۰۲۱ این روند در عمل معکوس شد و افزایش آن ادامه پیدا کرد، تاجایی‌که در سال ۲۰۲۳، از آغاز سال تا ۱۰ اکتبر، دست‌کم ۳۰۵ اعدام مرتبط با مواد مخدر ثبت شد. در ماه جاری میلادی (از یکم تا نوزدهم اکتبر) ۳۵ تن اعدام شدند. در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌های به اتهامات مرتبط با مواد مخدر بار دیگر از مجموع اعدام‌ها برای تمام اتهامات دیگر بیشتر بود. دفتر جرائم و مواد‌مخدر سازمان‌ملل که در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر با جمهوری‌اسلامی پروژه‌های مشترک دارد، نسبت به افزایش تقریبا ۲۰ برابری اعدام‌های مرتبط به مواد مخدر در ایران واکنشی نشان نداده‌است.

در سطح بین‌المللی، ایران همچنان در صدر اعدام‌‌کنندگان متهمان به جرایم مرتبط با مواد مخدر قرار دارد. از میان ۲۸۵ اعدام مرتبط با مواد مخدر که سازمان بین‌المللی «کاهش آسیب» سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان ثبت کرده، ۹۰٪ آن‌ها در ایران انجام شده است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳