فن درلاین: ایران در پس زمینه جنگ اسرائیل و حماس نقش اهریمنی را ایفا می‌کند

در حالی جنگ اسرائیل و حماس سیزدهمین روز خود را پشت سر گذاشت که مقامات نظامی اسرائیل تاکید کردند که برای حمله زمینی آماده می‌شوند.از سوی دیگر خطر منطقه‌ای شدن جنگ این روزها از سوی مقامات جهانی شنیده می‌شود.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که تنها راه عادلانه برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین ایجاد کشور فلسطینی طبق مرزهای ۱۹۶۷ است به گونه‌ای که امنیت و رفاه برای همه حاصل شود.

وی در جریان سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسه‌آن در ریاض گفت: «ما خواستار پایان یافتن عملیات نظامی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌ها در غزه هستیم.»
وی همچنین بر تعهد پادشاهی سعودی به یافتن راه حلی پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید کرد و گفت: «تلاش‌ها باید بر بازگرداندن ثبات متمرکز شود تا به سمت راه حلی عادلانه برای ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تلاش شود.»

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که هرگونه تشدید اقدام نظامی اسرائیل در غزه برای مردم این شهر «فاجعه بار» خواهد بود.
فیلیپو گراندی در جمع خبرنگاران گفت: «من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که تشدید بیشتر یا حتی ادامه فعالیت‌های نظامی فقط برای مردم غزه فاجعه بار خواهد بود.»

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که یک فلسطینی ۱۸ ساله اهل رام‌الله به ظن سرقت یک خودرو به قصد حمله به نیروهای اسرائیلی در ایست بازرسی هیزما در کرانه باختری رود اردن در نزدیکی بین‌المقدس بازداشت شد. این رسانه‌ها می‌گویند که وی به‌طور غیرقانونی در اسرائیل اقامت داشت.
طبق گزارش‌ها، پلیس در نزدیکی ایست بازرسی متوجه خودرویی شد که بدون چراغ جلو و با شیشه شکسته در حال نزدیک شدن است و مشکوک به سرقت آن شد. آن‌ها به راننده علامت دادند اما این فرد سعی داشت فرار کند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، در جریان عملیات اسرائیل در اردوگاه آوارگان نور شمس در کرانه باختری رود اردن، ۱۳ نفر از جمله پنج کودک کشته شدند.

شبکه تلویزیونی رسمی فلسطین گزارش داد که تا نیروهای اسرائیلی صبح جمعه از اردوگاه عقب‌نشینی کردند.

«جایی جون»، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه روز جمعه پس از دیدار با همتای روس خود در دوحه گفت: «چین و روسیه درباره مسئله فلسطین موضع یکسانی دارند.»
طبق گزارش رسانه‌های دولتی پکن، آقای جایی گفت: «چین و روسیه درباره مسئله فلسطین موضع یکسانی دارند و چین آماده است تا ارتباط و هماهنگی خود را با فدراسیون روسیه حفظ کند تا اوضاع در اسرع وقت بهبود یابد.
وی تصریح کرد که چین این درگیری را به دلیل می‌داند که «حقوق مشروع مردم فلسطین تضمین نشده است».
وی همچنین گفت که چین آماده همکاری با روسیه برای «ایفای نقش مثبت» در از سرگیری مذاکرات صلح بین دو طرف است.
میخائیل بوگدانوف، همتای روس وی گفت: «فدراسیون روسیه آماده همکاری با چین برای ایجاد آتش بس زود هنگام و توقف جنگ و ایجاد شرایطی برای بازگشت به مسیر درست در موضوع فلسطین است.»

بخش‌هایی از قدیمی‌ترین کلیسای غزه که به خانواده‌های آواره پناه می‌داد، در اثر انفجار و حمله هوایی فرو ریخت.

مالکان این کلیسا و حماس حمله هوایی شب گذشته به این کلیسا را تایید کردند.
بخشی از این کلیسا در شهر غزه متعلق به اسقف ارتدکس اورشلیم [بیت‌المقدس] است که در بیانیه‌ای اعلام کرد که آن‌ها «طبق وظیفه دینی و اخلاقی خود در ارائه کمک، حمایت و پناه دادن به نیازمندان در میان درخواست‌های پی در پی اسرائیل برای تخلیه متعهد می‌مانند.»

در این بیانیه آمده است: «هدف قرار دادن کلیساها و موسسات آن‌ها همراه با سرپناه‌هایی که برای حفاظت از شهروندان بیگناه به‌ویژه کودکان و زنانی که خانه‌های خود را در اثر حملات هوایی اسرائیل از دست داده‌اند یک جنایت جنگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

وزارت کشور و امنیت ملی تحت کنترل حماس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل باعث فروریختن یکی از ساختمان‌های متعلق به کلیسای ارتدوکس یونانی در مرکز شهر غزه شد. حماس البته از کشته شدن شماری از افرادی که در کلیسا پناه گرفته بودند نیز خبر داد.

ارتش اسرائیل نیز تایید کرد که در اثر حمله این نهاد، دیوار یک کلیسا در منطقه آسیب دیده است. ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که از گزارش‌ها درباره تلفات مطلع هستند و حادثه در دست بررسی است.

وزارت دفاع و ارتش اسرائیل اعلام کردند که تخلیه ساکنان شهر شمالی کریات شمونا را آغاز خواهند کرد.
این تخلیه در بحبوحه حملات مکرر راکتی و موشکی گروه حزب‌الله و دیگر گروه‌های فلسطینی که شمال اسرائیل را هدف قرار می‌دهند انجام می‌شود.
روز گذشته در حمله راکتی به این شهر سه نفر زخمی شدند.
کریات شمونا حدود ۲۲ هزار نفر جمعیت دارد و بسیاری از شهروندان این شهر در بحبوحه تنش‌های جاری کریات شمونا را ترک کردند.

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت مرز رفح بین مصر و غزه امروز بازگشایی شود تا کمک‌های بشردوستانه وارد این منطقه شود اما پیش‌بینی می‌شود این گذرگاه همچنان بسته بماند.

رفح تنها گذرگاه غزه است که توسط اسرائیل کنترل نمی‌شود اما از زمان حمله گروه حماس به اسرائیل مسدود شده است.
کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرده بود که طبق توافق قرار است ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه از این گذرگاه عبور کنند.
یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان افزود که تعمیرات جاده باید در سمت مصری منطقه حائل صورت گیرد و موضوعات جزیی زیادی برای اطمینان از تداوم کمک‌ها وجود دارد.
وی افزود: «اگر به مردم گفته شود که تنها ۲۰ کامیون وارد می‌شوند و نمی‌دانیم کمک‌های بعدی چه زمانی می‌رسند وضعیت واقعا خطرناکی ایجاد خواهد شود.»

پنتاگون اعلام کرد که یک ناو نیروی دریایی آمریکا روز پنجشنبه موشک‌ها و پهپادهایی را که از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن احتمالا به سمت اسرائیل شلیک شده بود سرنگون کرد.

پت رایدر، یکی از سخنگوهای پنتاگون گفت: «سه موشک کروز و چندین پهپاد از سوی یک ناوشکن رهگیری شد.»

وی تاکید کرد که این حمله از یمن و به‌طور بالقوه به سمت اهدافی در اسرائیل انجام شده بود.

وی گفت حمله موشکی هیچ تلفاتی را در پی نداشته است و موشک‌های رهگیری شده احتمالا در آب‌های آزاد سقوط کرده‌اند.

وی با این حال تاکید کرد که نمی‌توانند به طور قطع بگویند که این موشک‌ها چه هدفی داشته‌اند اما از طرف یمن پرتاب شده و در امتداد دریای سرخ به سمت شمال حرکت‌ کرده‌اند.
جاناتان کانریکس، سخنگوی ارتش اسرائیل روز گذشته در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شد که این موشک‌ها از سوی یمن به سمت اسرائیل شلیک‌ شده‌اند.
وی تاکید کرد که برای مقابله با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خاورمیانه از جمله در سوریه، عراق، لبنان، یمن و غزه آماده هستند.

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده تخمین زده‌اند که احتمالا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر در انفجار بیمارستان معمدانی در غزه کشته شده‌اند. این نهادها با این حال تاکید کرده‌اند که این ارزیابی ممکن است تغییر کند.
این تعداد کمتر از ۴۷۱ موردی است که مقامات بهداشتی غزه در ابتدای حادثه اعلام کرده بودند.
طبق یک ارزیابی اطلاعاتی طبقه‌بندی نشده آمریکا که از سوی یک منبع در کنگره ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه ارائه شده است شمار کشته‌شدگان سه‌شنبه شب در بیمارستان معمدانی در کمترین حد ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.
در این سند آمده است: «ما هنوز در حال ارزیابی ارقام احتمالی تلفات هستیم و ارزیابی ما ممکن است کامل شود اما این میزان تلفات حیرت انگیز است.»
در این سند آمده است: «ایالات متحده کشته شدن همه غیرنظامیان را جدی می‌گیرد و به شدت برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه تلاش می‌کند.»

پیش از این یک مقام ارشد اطلاعاتی اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته بود تعداد تلفات انسانی انفجار بیمارستان «الاهلی العربی (المعمدانی)» غزه در روز سه‌شنبه «بسیار کمتر» از اعداد اعلام شده است. این مقام بلندپایه که نخواست نامش فاش شود، گفت: «۲۰۰ یا ۵۰۰ کشته وجود ندارد، بلکه چند ده نفر هستند. احتمالاً بین ۱۰ تا ۵۰ نفر.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳