یک نماینده مجلس شورای اسلامی: ۱۵ تا ۲۰هزار مدیر مدرسه «به دلایل سیاسی و اعتقادی» اخراج شده‌اند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران با انتقاد از اخراج، تعلیق، و برکناری گسترده مدیران مدارس گفت که «خالص‌سازی» در این دوره، از دانشگاه‌ها تا آموزش و پرورش و دستگاه‌های اجرایی، به شدت ادامه دارد.

بنا بر گزارشی که سایت دیده‌بان ایران روز یکشنبه ۷ آبان منتشر کرد، جلال محمودزاده، نماینده اهل سنت مهاباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: «بر اساس آماری که به دست‌مان رسیده از زمان روی کار آمدن صحرایی، وزیر آموزش پرورش، ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس را به دلایل سیاسی و اعتقادی برکنار کرده‌اند.»

او با بیان این که روند اخراج اساتید غیرهمسو از دانشگاه‌ها نیز همچنان ادامه دارد، افزود: «در دیگر دستگاه‌های اجرایی هم اگر بو ببرند مدیری به لحاظ اعتقادی و یا سیاسی با جریان حاکم یا دولت همسو نیست فورا او را عزل می‌کنند.»

شوراهای صنفی دانشجویان کشور مهر ماه امسال با اشاره به تداوم «فرایند خالص‌سازی دانشگاه‌ها از اساتید غیرهمسو» با حکومت، از روند پرسرعت تعلیق استادان حامی دانشجویان معترض، ابراز نگرانی کرده بود.

محسن برهانی، استاد تعلیق شده دانشگاه تهران، هم چندی پیش گفته بود دولت ابراهیم رئیسی از روزها قبل از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات سراسری، برای محدودکردن دانشگاه‌ها و اخراج اساتید برنامه‌ریزی کرده بود.

این استاد حقوق روز ۵ مهر به روزنامه اعتماد گفت که یک ماه پس از استقرار دولت رئیسی، مصوبه برخورد با استادان منتقد ابلاغ شد.

جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته و پس از اعتراضات سراسری که در دانشگاه‌های ایران نیز جریان داشت، با تفتیش عقاید استادان غیرهمسو با سیاست‌های خود و چهره‌های حامی اعتراضات را از دانشگاه حذف کرده است.

پیش از این، ده‌ها چهره دانشگاهی خارج از کشور به روند اخراج استادان اعتراض کرده و این اقدام جمهوری اسلامی را ادامه روند چهار دهه فشار و سرکوب در محیط‌های آموزشی ایران قلمداد کرده‌اند.

روزنامه اعتماد پیشتر با اعلام این که در سال تحصیلی جدید هزاران استاد از دانشگاه آزاد اخراج شده‌اند، گزارش داد که «دانشجویان ترم اول یا دوم مقطع دکتری» این دانشگاه جایگزین آنها شده‌اند.

ژینوس تقی‌زاده، هنرمند چندرسانه‌ای، در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا با تأکید بر این‌که تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای «پادگانی کردن دانشگاه‌ها» سال‌ها است ادامه دارد، به صدای آمریکا گفته بود که استادان درخشانی بعد از انقلاب فرهنگی حذف شدند و این موج در دوره‌های مختلف تکرار شده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳