شهرام الیاسی، فعال و زندانی سابق پس از حدود ۱۰سال در ترکیه با خطر دیپورت شدن روبه‌روست

رحیم الیاسی (شهرام الیاسی) پناهجوی سیاسی که سال‌ها پیش به ترکیه پناه برده با خطر دیپورت شدن به ایران مواجه شده است. شهرام الیاسی که از فعالان سیاسی سابق است، با اعلام این خبر از نهادهای بین‌المللی همچون دیده‌بان و گزارشگر حقوق بشر درخواست کرده که برای جلوگیری از اخراج و دیپورت از ترکیه از او و خانواده‌اش حمایت کنند.

الیاسی حدود ۱۰ سال است که در ترکیه سکونت دارد. به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، شهرام الیاسی، در پی تماسی که ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ /۱ آبان از سوی اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Başkanlığı) دریافت کرد به دفتر این اداره در شهر آنکارا مراجعه کرد. در دفتر مهاجرت به او اطلاع دادند که پاسخ این اداره در رابطه با مصاحبه پذیرش پناهندگی او منفی است. شهرام الیاسی در این باره در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشته است: من شهرام الیاسی، زندانی سیاسی سابق پس از محکومیت ۱۱ سال زندان و تحمل ۲۱۹۰ روز در زندان‌های رجایی شهر کرج و زندان اوین، در سال ۲۰۱۴ به ترکیه پناهنده شدم و بعد از ۱۰ سال انتظار در شرایط سخت و طاقت‌فرسا، در شرف دیپورت به ایران قرار گرفته‌ام. لطفا صدای من و خانواده‌ام باشید.

به گفته الیاسی این پاسخ منفی بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی، به آنها ابلاغ شده است و از تاریخ ابلاغ، ۱۰ روز فرصت اعتراض قانونی به آنها داده‌اند. این پناهنده سیاسی حدود ۱۰ سال است که همراه همسر و دو دختر خردسالش در ترکیه در انتظار انتقال به کشور سوم است. خانواده الیاسی در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه اصلی یو.ان.اچ.سی.آر (کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، دفتر آنکارا) به‌عنوان پناهنده پذیرفته شده‌ بودند. بر اساس گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران، الیاسی نگرانی خود را از دیپورت شدن اظهار کرد و گفت: «پرونده پناهندگی ما را به دفتر اداره مهاجرت ترکیه (Göç İdaresi Başkanlığı) واگذار کرده‌اند و پس از گذشت چندین سال، و حضور در نزدیک به شش بار مصاحبه با این اداره دولتی، با توجه به این که دفتر سازمان ملل متحد به شکل کامل در جریان خطرات و مشکلات پیش روی ما در اینجا و شرایط خطرناک پس از اخراج و دیپورت قریب‌الوقوع به ایران است، انتظار دارم که سازمان ملل مسئولیت حفاظت و انتقال من و خانواده‌ام را به کشور امن سوم بپذیرد.»

این مدافع حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق، با اعلام درخواست کمک فوری برای جلوگیری از اخراج و دیپورت از ترکیه، گفت: «از نهادهای بین‌المللی دیدبان و گزارشگر حقوق بشر، مدافعان حقوق بشر، سازمان‌های غیرانتفاعی پشتیبان پناهندگان و پناهجویان، شخصیت‌ها و چهره‌های سرشناس، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مستقل، فعالان مدنی و سیاسی و فعالان رسانه‌ای پرمخاطب تقاضا دارم که هرچه در توان دارند برای اطلاع‌رسانی، امدادرسانی، از انتقال من و خانواده‌ام به کشور امن سوم و در نهایت نجات ما از این وضعیت پیچیده و دشوار انجام دهند.» شهرام الیاسی در ۱۷ مهر ۱۳۸۷، در ملارد شهریار به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذشت ۶۰ روز در بند انفرادی سپاه در زندان رجایی‌شهر به اتهام‌ «اقدام علیه امنیت ملی» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او پس از گذراندن ۶ سال حبس در زندان‌ رجایی‌شهر، بند ۳۵۰ اوین و زندان مریوان، با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان رجایی‌شهر کرج به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد و به دنبال آن از کشور خارج شد. او در دوران محکومیت خود با زانیار مرادی و لقمان مرادی همبند بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳