نتانیاهو می‌گوید مرحله دوم جنگ با هدف نابودی حماس آغاز شده است

صالح العاروری، معاون رییس دفتر سیاسی حماس در بیروت با نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و از متحدان حزب‌الله دیدار کرد.

رهبر حماس با همراهی سایر اعضای دفتر سیاسی گروه حاکم بر غزه، از جمله غازی حمد، با بری در مورد درگیری ادامه دار با اسرائیل و نیاز به اجازه کاروان‌های بشردوستانه به غزه صحبت کرده است.

بری، رییس جنبش شیعه امل، حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر که در آن ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند را تبریک گفت.

در پی انتقاد ترکیه از عملیات نظامی کنونی اسرائیل در غزه، اسرائیل تمام کارکنان دیپلماتش را از ترکیه فراخواند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که قرار است روابط اسرائیل و ترکیه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد.

کوهن گفت: «با توجه به اظهارات سنگینی که از سوی ترکیه عنوان شده، دستور بازگشت نمایندگان دیپلمات از ترکیه به منظور ارزیابی مجدد روابط اسرائیل و آنکارا را صادر کردم.»

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفت حملات به غزه مدت‌هاست از نقطه دفاع گذشته و اکنون ظلم، قساوت، قتل‌عام و وحشیانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشورهای عربی خلیج فارس تا حد زیادی عملیات زمینی اسرائیل به غزه را محکوم کرده‌اند.

طبق این گزارش وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای عملیات زمینی را محکوم کرد و اقدام نظامی اخیر را «غیر موجه» خواند.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عربستان سعودی هرگونه عملیات زمینی انجام شده توسط اسرائیل را به دلیل تهدیدی که برای جان غیرنظامیان فلسطینی ایجاد می‌کند، محکوم و تقبیح می‌کند.»

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای نسبت به «خطر ادامه اجرای نقض آشکار و غیرموجه قوانین بین‌المللی علیه ملت برادر فلسطین» و نسبت به «عواقب جدی برای ثبات منطقه» هشدار داد.

اسرائیل می‌گوید با تعهد ایلان ماسک برای ارائه خدمات ماهواره‌ای به سازمان‌های امدادرسانی در غزه مبارزه خواهد کرد.

اسرائیل قول داده تا به تعهد ایلان ماسک مبنی بر ارائه خدمات ماهواره‌ای استارلینک به سازمان‌های امدادی در غزه مبارزه کند. در حال حاضر با محاصره شدن نوار غزه، اینترنت به سختی کار می‌کند.

شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که حماس «از آن [خدمات ماهواره‌ای استارلینک] برای فعالیت‌های تروریستی استفاده خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز شنبه گفت که مرحله دوم جنگ علیه حماس با هدف نابودی شاخه نظامی و دولت این گروه و بازگرداندن گروگان‌های اسیر شده در غزه به خانه‌هایشان آغاز شده است.

او گفت: «قهرمانان ما یک هدف دارند: نابود کردن این دشمن و اطمینان از موجودیت کشورمان.»

نتانیاهو درباره گروگان‌ها تاکید کرد که با خانواده‌ آنها صحبت کرده و به آنها قول داده که همه گزینه‌ها را برای بازگرداندن عزیزانشان انجام خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از دیدار با نمایندگان خانواده‌هایی که عزیزانشان در غزه اسیر هستند،‌ متعهد شد که اسرائیل «هر امکانی را برای بازگشت آنها به کار خواهد گرفت».

او به خانواده‌ها قول داد که آزادی اسرا هدف اصلی جنگ است. نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت: «کلید این ماجرا به میزان فشار بستگی دارد، هرچه بیشتر باشد، شانس [آزادسازی اسرا] بیشتر خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو همچنین به آنها گفته است که هیچ گونه اجتنابی برای تهاجم زمینی بزرگ برای افزایش فشار بر حماس وجود ندارد.

به این ترتیب نتانیاهو می‌گوید برای آزادی گروگان‌هایی که به دست حماس اسیر شده‌اند همه گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد.

وزارت امورخاجه عمان می‌گوید که محاصره و بمباران غزه توسط اسرائیل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهاجم زمینی گسترده اسرائیل به غزه پیامدهای فاجعه بار جدی برای منطقه و جهان دارد و چشم‌انداز دستیابی به صلح و ثبات را دچار مشکل می‌کند.

عمان سابقه طولانی ایفای نقش میانجی کلیدی بین ایران و غرب در زمان شعله ور شدن تنش‌های منطقه‌ای داشته است.

این وزارتخانه خواستار مداخله فوری جامعه بین‌المللی برای توقف جنگ اسرائیل و حماس و تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه شد.

سخنگوی شاخه نظامی حماس می‌گوید که این گروه آماده است تا ده‌ها گروگانی که در اختیار دارد را با همه اسرای فلسطینی در اسرائیل مبادله کند.

این سخنگو با نام ابو عبیده در سخنرانی تلویزیونی گفت که چنین مبادله‌ای می‌تواند به صورت مرحله‌ای انجام شود، اما اسرائیلی‌ها «باید بدانند بهایی را که باید بپردازنند».

روز شنبه صدها تن از بستگان گروگان‌های اسرائیلی در میدانی در مرکز شهر تل‌آویو تجمع کردند و از دولت خواستند که بازگشت عزیزانشان را مقدم بر اهداف نظامی اسرائیل قرار دهد.

انتظار می‌رفت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اواخر روز شنبه با خانواده‌های گروگان‌ها دیدار کند. مقامات نظامی گفته‌اند که در تلاش برای سرنگونی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها هستند، اما توضیح نداده‌اند که چگونه می‌توانند هر دو هدف را همزمان برآورده کنند.

خانواده‌های گروگان‌ها می‌ترسند که حمله شدید اسرائیل به غزه، جان گروگان‌ها را به خطر بیندازد.

کمی قبل از شروع تاریکی در غزه، نیروهای ارتش اسرائیل بمباران در این منطقه را افزایش دادند.

یک تیم از سی‌ان‌ان در منطقه گزارش داد که نور شدید تقریبا پیوسته از انفجارها از یک ساعت و نیم گذشته در غزه شنیده می‌شود. به گفته آنها همچنین صدای پرواز هواپیماهای جنگنده و هلیکوپترهای نظامی هم به گوش می‌رسد.

پیش از این هم، آژیرهایی که نشان می‌دهد موشک‌هایی وارد منطقه اسرائیل شده‌اند به صدا درآمده است. سی‌ان‌ان رهگیری تعدادی از این راکت‌ها توسط گنبد آهنین، سامانه دفاعی هوایی اسرائیل را مشاهده کرده‌ است.

تیم‌ سی‌ان‌ان در نزدیکی نوار غزه هم شاهد تحرکات تانک‌ها در طول روز بوده‌اند.

محل استقرار اسرائیل که قبلا پر از تانک‌ و خودروهای زرهی بود، امروز ظاهرا خالی به نظر می‌رسد. این در حالی است که ارتش اسرائیل از عملیات زمینی گسترده در شمال غزه صحبت می‌کند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای اسرائیلی در حال حاضر در غزه هستند،‌ زیرا ارتش اسرائیل جزییات بیشتری از این عملیات ارائه نکرده است.

شدند
افسران پلیس نیویورک یک معترض را در جریان تظاهراتی که خواستار آتش بس در جنگ بین اسرائیل و حماس در ایستگاه گرند سنترال در شهر نیویورک بود، بازداشت کردند.

به گفته پلیس، حدود ۳۰۰ نفر در روز جمعه پس از تجمع گروه بزرگی از تظاهرکنندگان در ترمینال گرند سنترال شهر نیویورک که خواستار آتش بس در غزه بودند، دستگیر شدند.

سخنگوی اداره پلیس نیویورک به سی‌ان‌ان گفت که این بازداشت‌ها از اتهامات بی‌نظمی تا تجاوز به حریم خصوصی مردم را شامل می‌شود. به برخی از بازداشت شدگان احضاریه دادگاه کیفری داده شده است.

پلیس نیویورک گفت که تعداد دقیق اتهامات در حال حاضر مشخص نیست. همچنین پلیس قادر به تخمین تعداد کل تظاهرکنندگان در منطقه نبوده است.

یک افسر پلیس نیویورک یک معترض دستگیر شده را در خارج از ترمینال گراند سنترال در جریان تجمعی که خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در روز جمعه بود، بازداشت می‌کند.-عکس از آسوشیتدپرس

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳