شاخص بورس ایران به زیر ۲ میلیون واحد سقوط کرد

رسانه‌های حکومتی ایران از سقوط نزدیک به ۵۱ هزار واحدی بازار بورس ایران در روز شنبه ۶ آبان خبر داده‌اند و از سوی دیگر رئیس سازمان بورس از تزریق دوباره پول حکومتی به این بازار سرمایه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص بورس اوراق بهادار ۵۹ هزار و ۸۵۷ واحد پایین آمد و ۲ میلیون واحد را از دست داد و به ۱ میلیون و ۹۵۱ هزار رسید. همچنین برای هشتمین روز پیاپی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بود.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ۱.۲۱۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و در یک هفته گذشته بر شدت خروج این نقدینگی نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

این خبرگزاری همچنین در ادامه توصیف وضعیت قرمز بورس در این روز نوشته است که ارزش صف‌های خرید ۱۵ میلیارد تومان بوده که کاهش ۶۲ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۱۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۹۶۶ میلیارد تومان قرار دارد.

وب‌سایت اکو ایران هم خبر داد شاخص کل هم‌وزن بورس با ریزش ۲۳ هزار و ۵۴۸ واحد در رقم ۶۵۳ هزار و ۱۷۶ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۶۷۲ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۹۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با سقوط ۵ هزار و ۵۶۶ واحد به سطح ۱۱۴ هزار و ۶۰۴ واحد رسید.

این رسانه اعلام کرده است روز شنبه فولاد، فارس، شستا، شپنا، کچاد، وبملت و فملی نمادهای «قرمزپوش» بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند.

همزمان، مجید عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که صندوق توسعه ملی «بر اساس تعهد خود» تا پایان امسال ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به بورس اوراق بهادار پرداخت خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس درباره ریزش‌های اخیر شاخص بورس، «ریسک سیاسی و شرایط ریسک سیستماتیک» را به عنوان دلایل اصلی این اتفاق ذکر کرد و اذعان کرد که بازار به این خطرات «عکس العمل منفی» نشان داده است.

فروردین ماه امسال صندوق توسعه ملی اعلام کرد با خرید قطعی ۳۳ درصد از سهام بانک سینا به ارزش ۴.۵ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده است.

صندوق توسعه ملی با هدف تبديل بخشی از «عوايد ناشی از فروش نفت و گاز و ميعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمايه‌های زاينده اقتصادی و نيز حفظ سهم نسل‌های آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی» توسط جمهوری اسلامی تشکیل شده است. اما در چندین نوبت با مجوز رهبر جمهوری اسلامی، مبالغی در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف گذاشته است.

مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی ایران، اردیبهشت امسال گفته بود که ۶۷ درصد از منابع ۱۵۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی توسط دولت‌ها برداشت شده است.

ریزش‌های اخیر بازار بورس ایران با حمله حماس به اسرائیل آغاز شد و یک روز پس از این حمله، شاخص کل بورس با ریزش ۵۱ هزار و ۶۱۰ واحد کاهش در رقم دو میلیون و هزار واحد ایستاد.

در همان روز قیمت دلار با رشدی عجیب به قیمت ۵۲ هزار تومان رسید و سپس در روزهای آینده در کانال ۵۰ هزار تومان ایستاد. در حالی که به مدت سه ماه کمتر از ۵۰ هزار تومان بود.

با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شدیدتر شدن جنگ میان اسرائیل و حماس که ممکن است پای جمهوری اسلامی را نیز به درگیری بکشاند، کارشناسان اقتصادی از تبعات آن بر اقتصاد ایران و امکان تشدید خروج سرمایه از کشور هشدار داده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳