افزایش نگرانی‌ها از وضعیت جسمی سامان یاسین، خواننده زندانی

در پی تشنج و بیهوشی سامان یاسین، خواننده رپ­­ زندانی در قزل‌حصار، او در شامگاه شنبه ۶ آبان به بهداری زندان منتقل و پس از چند ساعت دوباره به بند بازگردانده شد. سامان یاسین در اعتراض به بلاتکلیفی بیش از یک ماه است که در اعتصاب دارویی به سر می‌برد.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، سامان یاسین از روز جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ به نشانه اعتراض به ممانعت مقامات زندان قزل‌حصار کرج از اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان و لغو مجدد جلسه دادگاه، دست به اعتصاب دارویی زده و وضعیتش ناپایدار است.

بر پایه این گزارش، وضعیت سلامتی او در زندان چنان رو به وخامت است که زندانیان سیاسی دیگر نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت او به مقام‌های قضایی هشدار دادند.

در این بیانیه، جمعی از زندانیان سیاسی واحد چهار اندرزگاه ۲۱ سالن دوم زندان قزل‌حصار، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به شدت گرفتن بیماری خون‌ادراری و تشنج سامان یاسین، اعلام کردند که هیچ دلیل موجهی برای تداوم بازداشت سامان یاسین وجود ندارد.

در حالی‌که پزشک قانونی تایید کرده است سامان یاسین به دلیل مشکلات جسمی و روحی باید برای درمان آزاد شود، دادگاه‌هایی که برای او تعیین شده بودند طی شش ماه گذشته بدون دلیل لغو شده و پس از ۱۳ ماه، با وجود بیماری‌های اعصاب و روان، او هنوز به صورت بلاتکلیف در زندان قزل‌حصار در بند است.

سامان یاسین به مسئولان زندان قزل‌حصار اعلام کرده بود که در صورت عدم رسیدگی به وضعیت وی از نظر پرونده قضایی و همچنین سلامتی، به اعتصاب دارویی خود ادامه خواهد داد.

پیش از این روز دوشنبه اول آبان ۱۴۰۲ جلسه رسیدگی به پرونده سامان یاسین که قرار بود در شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاده برگزار شود، به دلایل نامعلومی لغو شد. پیش‌تر نیز دو جلسه دیگر دادگاه وی در روزهای ١٨ اردیبهشت و ١٨ شهریور ماه سال جاری، لغو شده بود.

این زندانی سیاسی با وجود بیماری‌های مختلف، به بهانه اینکه پاسخ کمیسیون پزشکی او دریافت نشده، از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان، ممانعت می‌شود.

سامان یاسین، خواننده‌ای که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» به اوج رسید با معترضان همراهی کرد، در مهر ماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت و ابتدا به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد. این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده او جهت رسیدگی دوباره به دادگاه ارجاع شد.

به‌تازگی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران را «واقعیت تلخ» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل نقض گسترده حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.

پیش از این میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم از «بی‌اعتنایی آشکار حکومت ایران به حقوق بشر و آزادی بیان» انتقاد کرده بود.

در پی اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، شماری از هنرمندان و خوانندگان معترض احضار یا بازداشت شدند. مهدی یراحی، سامان یاسین (صیدی)، و توماج صالحی از جمله خوانندگان بازداشت‌شده به شمار می‌روند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳