آقای مسی و خانم بونماتی، برندگان توپ طلای ۲۰۲۳

در مراسم توپ طلای ۲۰۲۳ به میزبانی تئاتر دو شاتله پاریس، لیونل مسی و آیتانا بونماتی توپ طلای مردان و زنان را به خود اختصاص دادند.

این جایزه که اینک توسعه یافته و بخش‌های تازه‌ای از جمله توپ طلای زنان دارد، از سال ۱۹۵۶ از سوی مجله فرانس فوتبال اعطا می‌شود.

نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان، نام آیتانا بونماتی ۲۵ ساله را به عنوان برنده توپ طلای زنان خواند، ستاره بارسلونا که امسال با تیم ملی اسپانیا قهرمان جام جهانی شد.

بونماتی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «ما فوتبالیست‌ها در داخل و خارج از زمین مسئولیم تا با همراهی یکدیگر به عنوان الگو، برای جهانی بهتر، صلح‌‌آمیز و برابر بجنگیم.»

دیوید بکام برای اهدای هشتمین توپ طلا به مسی روی صحنه آمد. او ابتدا از بابی چارلتون برنده توپ طلای ۱۹۶۶ که بیست روز پیش از این مراسم درگذشت تجلیل کرد. سپس کاپیتان باشگاه تحت مدیریتش را به عنوان برنده توپ طلای مردان به روی صحنه فرا خواند.

مسی با بردن هشتمین توپ طلا، فاصله‌اش را با کریستیانو رونالدو که ۵ توپ طلا برده است افزایش داد. یوهان کرویف، میشل پلاتینی و مارکو فان باستن هر کدام با سه توپ طلا در رده‌های بعدی قرار دارند.

سال ۲۰۰۷ کاکا توپ طلا را برد و از آن پس، برزیلی‌ها دیگر به این جایزه نرسیده‌اند. آن سال رونالدوی ۲۲ ساله و مسی ۲۰ ساله دوم و سوم شدند، آغاز رقابتی طولانی و همه جانبه که اگر نه در توپ طلا، در سایر زمینه‌ها هنوز ادامه دارد.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ این جایزه بین مسی و رونالدو دست به دست شد. مسی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ برای چهار دوره متوالی اين عنوان را به دست آورد. پنجمین توپ طلا را در سال ۲۰۱۵ برد و ششمی را در سال ۲۰۱۹.

همه‌گیری ویروس کرونا، این نبرد دیرینه را در سال ۲۰۲۰ متوقف ساخت. مسی سال ۲۰۲۱ در رقابتی نزدیک، لواندوفسکی را جا گذاشت. او سال ۲۰۲۲ جزو نامزدها نبود اما با قهرمانی آرژانتین در جام جهانی، بار دیگر توپ زرین را نصیب خود کرد.

در هر پنج توپ طلای رونالدو، مسی نفر دوم بود. رونالدو هم در نیمی از ۸ توپ طلای مسی، جایگاه دوم را نصیب خود کرد.

تصور شکستن رکورد مسی توسط یک بازیکن دیگر در دهه‌های آینده دور از ذهن است. ارلینگ هالند، کیلیان امباپه و جود بلینگام از نخبگان تازه نفس‌ دنیای فوتبالند که می‌توانند در سالیان این آینده، ارزنده‌ترین جایزه انفرادی فوتبال دنیا را بالای سر ببرند.

هالند در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی انگلیس قهرمان شد اما با نروژ به جام جهانی نرسید، جایی که شاهکار مسی با هفت گل و سه پاس گل در ۷ بازی، همچنین گلزنی در مرحله گروهی، یک‌هشتم، یک‌چهارم، نیمه نهایی و فینال رقم خورد تا جام جهانی را به بوئنوس آیرس برد.

انگیزه بالا و نمایش درخشان مسی در اینتر میامی و صدرنشینی با آلبی سلسلته در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ نشان می‌دهد که او هنوز چشم به موفقیت‌های بیشتری دوخته و نمی‌خواهد فرصت بازی در ششمین جام جهانی را از دست بدهد.

پپ گواردیولا که در دوران طلایی بارسلونا با مسی بود و حالا دوران طلایی سیتی را با هالند سپری می‌کند، شب قبل از برگزاری مراسم درباره برنده احتمالی گفت: «اگر مسی باشد عادلانه است چون جام جهانی را برده. اگر هالند باشد هم عادلانه است با توجه به فصلی که سپری کرده. امسال باید دو توپ طلا بدهند.»

«سایر جوایز در توپ طلای ۲۰۲۳»

در مراسمی که اجرایش را دیدیه دروگبا ستاره سابق و ساحل عاجی فوتبال جهان با سندی هریبرت مجری مشهور تلویزیونی از به عهده داشتند، جایزه بازیکن جوان ۲۰۲۳ با عنوان جام کوپا، به جود بلینگام ستاره انگلیسی رئال مادرید رسید.

او شنبه‌ای که گذشت با دو گل در ال کلاسیکو باعث برتری تیمش مقابل بارسلونا شد. اولین گل ملی بلینگام در جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل ایران به ثمر رسید.

رئالی‌ها جایزه بعدی را با وینیسیوس جونیور برزیلی بردند، جایزه‌ای جدید به نام هموطنش سوکراتس که از امسال به موثرترین بازیکن در فعالیت‌های خیریه و مدنی تعلق می‌گیرد.

وینی جونیور این عنوان را به دلیل ایستادگی‌اش در برابر نژادپرستی در ورزشگاه‌ها دریافت کرد. او روی صحنه، خواستار همبستگی در مبارزه با نژادپرستی شد.

جایزه یاشین (بهترین دروازه‌بان سال) که به نام دروازه‌بان افسانه‌ای اتحاد جماهیر شوروی نامگذاری شده، به امیلیانو مارتینز سنگربان تیم ملی آرژانتین رسید.

عنوان برترین باشگاه‌های زنان و مردان، به ترتیب نصیب بارسلونا و منچسترسیتی شد. سیتی پارسال نیز این جایزه را به دست آورد.

بهترین مهاجم سال با عنوان جام گرد مولر، در حضور گری لینه‌کر آقای گل جام جهانی ۱۹۸۶ به ارلینگ هالند نروژی رسید.

دروگبا از هالند خواست در گل بعدی‌اش، شادی مخصوص گلزنی او یا لینه‌کر را تقلید کند، درخواستی که توسط آقای گل لیگ برتر انگلیس پذیرفته شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳