اسرائیل می‌گوید در حمله به اردوگاهی در غزه یک فرمانده حماس را کشته است

اسرائیل می‌گوید از آغاز درگیری‌های جاری، یازده هزار موضع حماس و «دیگر گروه‌های تروریستی» را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل با ارائه جزئیات تازه‌ای از حمله به بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در غزه،‌ گفت: «نیروهای زمینی،‌ شبه‌ نظامیان حماس را در یک ساختمان چند طبقه،‌ که در نزدیکی یک مدرسه‌، یک مرکز درمانی و دفاتر دولتی قرار داشت، شناسایی کرده و موقعیت آن‌را به جنگنده‌های نیروی هوایی اطلاع دادند. حمله هوایی بر اساس همین اطلاعات انجام شد.»

ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که در حمله به جبالیا، تونل‌های زیرزمینی حماس را هدف قرار داده و یک فرمانده حماس را کشته. اسرائیل در این بیانیه به طور تلویحی پذیرفته بود که فرو ریختن چند ساختمان در اطراف محل، بخشی از «آسیب جانبی» ناشی از حمله بوده است.

عربستان سعودی به «شدیدترین وجه ممکن» حمله مرگبار سه‌شنبه به اردوگاه جبالیا در نوار غزه را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای گفت: «این حمله، باعث کشته‌ و زخمی شدن تعداد زیادی غیرنظامی بی‌گناه شد.»

اسرائیل، بدون رد «آسیب‌های جانبی» می‌گوید در این حمله یکی از فرماندهان ارشد حماس را کشته. منابع فلسطینی اما از کشته‌شدن دست‌کم ۵۰ نفر در این حمله خبر می‌دهند.

ارتش اسرائیل گفته در این حمله، شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس را هدف قرار داده و بدلیل موقعیت این تونل‌ها، فرو ریختن برخی ساختمان‌های اطراف تونل‌ها، «اجتناب ناپذیر» بوده است.

بزرگترین شرکت مخابراتی غزه، پال‌تل، از قطع مجدد و کامل همه خطوط ارتباطی و اینترنتی در این باریکه خبر داد.

چند روز پیش هم، ارتش اسرائیل همزمان با قطع کامل شبکه‌های ارتباطی غزه،‌ عملیات زمینی خود در این منطقه را آغاز کرده بود.

بدنبال اعلام تصمیم بولیوی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل، رهبران شیلی و کلمبیا هم در قبال تحولات اخیر خاورمیانه اعلام موضع کردند.

گابریل بوریک، رئیس‌جمهور شیلی، با انتشار مطلبی در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، نوشت کشورش «نقض فاحش قوانین بین‌المللی حقوق بشر» از سوی اسرائیل را «به‌شدت محکوم» می‌کند. خورخه کارواخال سفیر شیلی در اسرائیل هم برای مشورت به کشورش فراخوانده شد.

در اقدامی مشابه، گوستاوو پترو،‌ رئیس‌جمهوری کلمبیا هم، در اشاره‌ای به احتمال قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل روی شبکه ایکس نوشت: «اگر اسرائیل قتل‌عام مردم فلسطین را متوقف نکند، ما نمی‌توانیم در آنجا حضور داشته باشیم.»

این موضع‌گیری‌های کشورهای آمریکای لاتین، ساعاتی پس از حمله اسرائیل به اردوگاه جبالیا در نوار غزه اعلام شد؛‌ حمله‌ای که به گفته منابع فلسطینی دست‌کم ۵۰ کشته غیرنظامی به‌جا گذاشته است. اسرائیل اما، بدون رد کردن احتمال «آسیب‌های جانبی»، ادعا می‌کند که در این حمله،‌ تونل‌های حماس را هدف قرار داده و چندین شبه‌نظامی و از جمله یک چهره شاخص این گروه را کشته است.

ارتش اسرائیل اسامی ۱۱ سرباز دیگر را به فهرست سربازان کشته‌شده در جنگ جاری با حماس اضافه کرد.

به این ترتیب،‌ مجموع کشته‌شدگان نظامی اسرائیل تا کنون به ۳۲۶ نفر رسید.

یازده سربازی که روز سه‌شنبه در غزه کشته شده‌اند،‌ همگی بین ۱۹ تا ۲۰ سال سن داشتند.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد، گفت که حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان جبالیا در شمال غزه یک «جنایت» است و از دیوان کیفری بین‌المللی خواست که در این باره دست به اقدام بزند.

آقای منصور این اظهارات را پس از خروج از نشست سازمان ملل در روز سه‌شنبه بیان کرد و گفت که دیوان کیفری بین‌المللی باید کسانی را که مسئول این حمله هوایی مرگبار هستند محاکمه کند.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «کسانی که مسئول صدور دستور آن جنایت هستند باید منتظر آقای خان و دیوان کیفری بین المللی باشند. البته او اگر شجاعتش را داشته باشد که امیدوارم چنین باشد.»

اشاره ریاض منصور به کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی،است. آقای منصور در ادامه عنوان کرد: «ما از این مسئله قدردانی می‌کنیم که او [کریم خان] به گذرگاه [رفح] آمد و آنجا اظهاراتی را بیان کرد. اما در عین حال خوب است که برای کسانی که مسئول چنین جنایاتی هستند، حکم بازداشت صادر کند.»

آقای منصور همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا مصر باید به پناهجویان از غزه اجازه ورود بدهد، گفت: «نه».

حمله اسرائیل به اردوگاه پناهجویان جبالیا در غزه دست‌کم ۵۰ کشته و ۱۵۰ زخمی بر جای گذاشته است. اسرائیل می‌گوید که در این حمله یکی از فرماندهان ارشد حماس را که در حملات روز هفتم اکتبر این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل دست داشته، کشته است. حماس اما کشته شدن فرمانده ارشد خود را تکذیب کرد و گفت، «این بهانه اسرائیل برای کشتار غیر نظامیان است».

پادشاهی اردن هاشمی اعلام کرد ملک عبدالله، پادشاه این کشور، در گفت‌وگویی تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، بر «اهمیت آتش‌بس و وقفه انسان‌دوستانه در جنگ غزه برای اطمینان از ارسال مستمر کمک‌های انسان‌دوستانه» به این منطقه تاکید کرده است.

بر اساس این اطلاعیه که شامگاه سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، بازتاب یافته است، رهبر اردن « ضمن تصریح اینکه تنها راه‌حل مناقشه فلسطین و اسرائیل راه‌حل دو دولتی است، خواستار افزایش تلاش‌ها برای توقف جنگ و تلاش برای رسیدن به افق سیاسی شد».

کاخ سفید نیز در اطلاعیه‌ای گفت که رهبران دو کشور درباره تعهد مشترک خود برای افزایش کمک‌ها به غیرنظامیان در غزه گفت‌وگو کردند.

بر اساس این اطلاعیه، آقای بایدن و ملک عبدالله همچنین بر اهمیت حفاظت از جان غیرنظامیان و اطمینان از این امر که فلسطینی‌ها به اجبار از غزه آواره نشوند، تاکید داشتند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله به اردوگاه جبالیا، «بزرگترین اردوگاه آوارگان»، در غزه ابراهیم بیاری، یکی از فرماندهان حماس را کشته است.

اسرائیل می‌گوید، ابراهیم بیاری یکی از فرماندهان «حمله تروریستی در هفتم اکتبر» بوده است.

یک مقام درمانی در غزه نیز می‌گوید در این حمله ۵۰ غیر نظامی کشته و ۱۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

این در حالی است که حمزه قاسم، یک سخنگوی حماس، کشته شدن یک فرمانده ارشد این گروه را در جبالیا تکذیب کرد و گفت، «این بهانه اسرائیل برای کشتار غیر نظامیان است.»

گروه حماس نیز می‌گوید، در حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا ۴۰۰ نفر کشته و زخمی شدند
رسانه‌های بین المللی تاکید می‌کنند که به طور مستقل قادر نیستند که آمار تلفات اعلام شده را مورد تایید قرار دهند.

رویترز می‌گوید، تصاویر نشان می‌دهند که بر اثر این حمله گودال عمیقی در این اردوگاه پرازحادم ایجاد شده است.
اردوگاه جبالیا محل زندگی و اسکان پناهندگان جنگ با اسرائیل در ۱۹۴۸ است .

پیش از این اسرائیل از ساکنان غزه خواسته بود که این منطقه را ترک کنند و به جنوب بروند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تازه‌ترین تماس تلفنی خود یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در روز سه‌شنبه ۹ آبان بر لزوم اولویت دادن به امنیت غیرنظامیان و حفاظت از آنها در عملیات نظامی اسرائیل در غزه تاکید کرد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، این بیانیه‌ را ساعاتی پس از انتشار گزارش درباره حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه جبالیا در شمال غزه منتشر کرد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که حمله به این اردوگاه برای کشتن یک فرمانده ارشد حماس و نابودی تاسیسات این گروه فلسطینی انجام شد. این حمله با واکنش‌های گسترده بین‌المللی درپی داشته است.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند به نظر می‌رسد تصمیم به انتشار این بیانیه وزارت دفاع آمریکا در خصوص تماس تلفنی وزاری دفاع دوکشور نشانه ناراحتی واشینگتن از این حمله است، اگرچه از زمان شروع جنگ، تماس ها روزانه بین آنها وجود داشته است.

طبق این گزارش، لوید آستین همچنین به « افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح امروز اذعان کرد، و خواستار تداوم پیشرفت در افزایش کمک انساندوستانه «به غیرنظامیان در غزه شد.»

بولیوی روز سه‌شنبه ضمن آن که خواستار پایان تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه شد، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد.

«فردی مامانی»، معاون وزیر خارجه بولیوی، در یک نشست خبری گفت که بولیوی ضمن این تصمیم، «تجاوز و تهاجم نظامی بی‌تناسب اسرائیل» به نوار غزه را «رد و محکوم می‌کند».

این کشور منطقه آند در آمریکای لاتین که ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد و رهبری آن اکنون بر عهده لوییس آرسه چپ‌گراست، برای سال‌های طولانی منتقد اسرائیل بوده است و سال ۲۰۰۹ نیز به دلیل حملات اسرائیل به نوار غزه روابط دیپلماتیک خود را با آن قطع کرد که این وضعیت تا سال ۲۰۲۰ ادامه داشت.

در این حال ماریا نلا پرادا، وزیر ریاست جمهوری بولیوی، از اسرائیل خواست «حملات به نوار غزه را که تاکنون هزاران کشته غیرنظامی بر جای گذاشته و به آوارگی اجباری فلسطینی‌ها منجر شده است، متوقف کند».

ساعاتی قبل از این تحولات، لوییس آرسه با محمود العلوانی، سفیر فلسطین در بولیوی، دیدار داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ نوامبر ۲۰۲۳