جو سنگین امنیتی در زاهدان؛ نیروهای حکومتی خیابان‌ها را مسدود کردند

گزارش ها از زاهدان در استان سیستان و بلوچستان حاکی از جو سنگین امنیتی با حضور گسترده نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در اطراف مسجد مکی این شهر در روز جمعه ۱۹ آبان است.

به گزارش وب سایت «حال وش»، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی با ایجاد ایست و بازرسی و مسدود کردن خیابان ها، اقدام به بازرسی بدنی و تفتیش مردم از جمله زنان کردند.

حال وش ویدئویی را در شبکه پیام رسان «ایکس» منتشر کرد که نشان می داد ده ها تن از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در مدرسه «دانش» در خیابان بهداشت زاهدان مستقر شده اند. این مدرسه در محدوده مسجد مکی زاهدان قرار دارد.

پیش از این و در جریان اعتراضات سالیان گذشته در ایران، نیروهای حکومتی به طور گسترده از مدارس برای استقرار نیروهای خود و یا محل بازداشت معترضان استفاده کرده اند.

شهر زاهدان از زمانی که نیروهای حکومتی روز هشتم مهر سال گذشته به سوی گروهی از معترضان در زاهدان تیراندازی کردند شاهد برگزاری اعتراض های خیابانی بوده است.

معترضان در آن روز پس از برگزاری نماز جمعه در اعتراض به گزارش‌های مربوط به «تجاوز یک فرمانده بلندپایه انتظامی به یک دختر نوجوان بلوچ» و انفعال مقامات در برخورد با این فرمانده انتظامی، تجمع کردند که دست‌کم یک صد تن از آنان در پی تیراندازی نیروهای حکومتی کشته شدند.

اعتراضات مردم زاهدان از آن روز پس از برگزاری نماز جمعه کماکان ادامه دارد و به «جمعه‌های اعتراضی زاهدان» شناخته می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳