محرومیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به‌ دلیل «مهمانی مختلط»

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم تایید کرده‌اند که تعدادی از دانشجویان این دانشگاه را به اتهام «ساختارشکنی و ترویج اباحه‌گری در فضای مجازی» با رای کمیته انضباطی به منع و محرومیت از تحصیل تا چهار نیمسال تحصیلی محکوم کرده‌اند.

مهران لاچینی، دبیر کمیته انضباطی دانشگاه علوم پزشکی قم، در این‌باره گفت: «در پی گزارش و متعاقبا اعتراض شدید جمعی از دانشجویان به ساختارشکنی تعدادی از دانشجویان و ترویج اباحه‌گری و اشاعه بی‌بندوباری در فضای مجازی و برپا کردن مهمانی مختلط، جلسه کمیته انضباطی دانشگاه تشکیل و موضوع مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت.»

لاچینی افزود: «پس از مصاحبه و تفهیم اتهام جلسه کمیته انضباطی دانشگاه با حضور تمام اعضا برگزار و پس از استماع دفاعیات متخلفان، برای این افراد احکام انضباطی منع تحصیل از یک تا چهار نیمسال تحصیلی صادر شد.»

هویت این دانشجویان و تعداد دقیق آنان هنوز اعلام نشده است.

نیروی سرکوبگر جمهوری اسلامی از ابتدای استقرار این نظام در سال ۱۳۵۷ تاکنون به دفعات با حمله به مهمانی‌ها و دورهمی‌های خصوصی مردم ایران، شرکت‌کنندگان در آ‌ن‌ها را بازداشت و برای آن‌ها احکام حبس، شلاق و در مواردی به‌ دلیل نوشیدن چندباره مشروبات الکلی حکم اعدام صادر کرده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش برخی دانشجویان و کانال‌های تلگرامی دانشجویی، ماموران حراست دانشگاه آزاد واحد سوهانک در تهران عصر چهارشنبه ۱۷ آبان‌ یک دختر دانشجو را به دلیل مخالفت با حجاب اجباری کتک زده‌اند و او به دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شد. هنوز از هویت این دانشجو و آخرین وضعیت سلامتی‌اش خبری منتشر نشده است.

پس از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در شهریور ۱۴۰۱ برخوردهای سرکوبگرانه و صدور احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل به دلیل نوع پوشش یا حضور در تجمع‌های دانشجویی به‌ میزان چشمگیری افزایش یافت و ماموران امنیتی بخش حراست دانشگاه‌ها علاوه بر محیط دانشگاه‌، زندگی شخصی دانشجویان را نیز رصد می‌کنند.

در تازه‌ترین نمونه، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد کمیته مرکزی وزارت بهداشت دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران را به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تبعید کرده‌اند. بر اساس این حکم، مطهره گونه‌ای به ۱۲ ماه محرومیت از تحصیل و همچنین تبعید و تغییر محل تحصیل به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شده است و این حکم، قطعی و قابل اجرا خواهد بود.

همسر او، مهدی هادی‌زاده، نیز بر اساس حکم کمیته‌ مرکزی وزارت بهداشت به یک ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شد.

از سوی دیگر، پس از حمله و فحاشی غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به دانشجویان این دانشکده، جمعی از فعالان دانشجویی در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به «اهانت و هتاکی» جمشیدی‌ها، تاکید کردند که «توهین به دانشجویان» به این دانشگاه محدود نیست و به‌ویژه از زمان پیوستن دانشجویان به خیزش سال گذشته علیه جمهوری اسلامی، مدیران تعداد دیگری از دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز بارها به دانشجویان اهانت کرده‌اند.

هم‌زمان، جمشیدی‌ها گفت برای اهانت‌هایی که کرده، از دانشجویان عذرخواهی نمی‌کند، چون «جنگ‌دیده و انقلابی‌» است و با دیدن «دست دادن و روبوسی دانشجویان دختر و پسر» عصبانی شده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی با همراهی نهادهای دیگر مانند بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان حمله حماس به اسرائیل و سپس حملات اسرائیل به خاک غزه تلاش کرده‌اند با برپایی نمایشگاه‌هایی حکومتی در داخل محوطه دانشگاه‌ها چنین القا کنند که دانشجویان ایرانی در ماجرای فلسطین و اسرائیل با مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی هم‌فکر و هم‌نظرند.

اما بر اساس تصاویری که کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو، متعلق به دانشجویان معترض در ایران، در روز پنجشنبه ۱۸ آبان منتشر کرد، دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا در مخالفت با سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی روی دیوار کلاس‌های درس با رنگ نوشته‌اند: «که گفتید کودک فلسطینی کشته شد؟ کیان پیرفلک؟ امیرعلی موسی‌کاظمی؟ هستی نارویی؟ مرگ بر خامنه‌ای…»

فعالان دانشجویی طی هفته گذشته از گسترش طرح حجاب‌بان به برخی دانشگاه‌ها از جمله پردیس‌های دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر و محوطه‌های اطراف آن‌ها خبر دادند و گفتند که در روزهای اخیر، حضور و گشت‌زنی نیروهای «حجاب‌بان» در این مکان‌ها کاملا محسوس بوده است و این نیروها بارها با دانشجویان برخورد کرده‌اند.

از زمان آغاز خیزش سراسری در شهریور ۱۴۰۱ و پس از آنکه بسیاری از دانشگاه‌ها به کانون‌های اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل شدند، اهانت مدیران دانشگاه‌ها، نیروهای حراست و وزارت علوم و بهداشت علیه دانشجویان و برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان به‌شدت افزایش یافته است. بنا بر اعلام نهادهای حقوق بشری، فقط طی چند هفته اول خیزش سراسری دست‌کم ۷۰۰ نفر بازداشت شدند.

تازه‌ترین داده‌های آماری سالنامه رصدخانه مهاجرت ایران در‌ خصوص افزایش میزان درخواست مهاجرت ایرانیان نشان می‌دهد که رشد این تقاضا در میان دانشجویان و نخبگان طی یک‌ سال اخیر چشمگیر بوده و «شرایط و کیفیت پایین زندگی در ایران و چشم‌انداز مبهم رشد شخصی و نبود آزادی‌های فرهنگی، سیاسی و مدنی» از جمله عمده‌ترین دلایل آن برشمرده شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳