نمایندگان پارلمان بریتانیا: سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کنید

حدود ۷۰ سیاستمدار و نماینده پارلمان بریتانیا با ارسال نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور، از او درخواست کردند سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند.

به گزارش نشریه تلگراف، در این نامه آمده است برای حفظ امنیت بریتانیا و شهروندانش، «ضروری و مسلم» است که سپاه پاسداران سازمانی تروریستی اعلام شود.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در ادامه با استناد به گزارش پلیس لندن، افزودند جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۵ بار تلاش کرده است «دشمنان» بریتانیایی یا ساکن بریتانیای جمهوری اسلامی را برباید یا به قتل برساند.

در این نامه توضیح داده شده است چنین اقدامی در راستای منافع امنیت ملی و همین‌طور «صلح، ثبات و عدالت» در خاورمیانه است.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در ادامه اضافه کرده‌اند که نقش سپاه پاسداران در «تامین مالی، تسلیحاتی و آموزشی تروریست‌ها» و همچنین «دامن زدن به خشونت و درگیری» در منطقه «انکارناپذیر» است.

آن‌ها با اشاره به اینکه «اقدام‌های سپاه پاسداران درگیری را تشدید و در مسیر صلح مانع ایجاد می‌کند»، در ادامه تاکید کردند «ما قاطعانه معتقدیم که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران نه تنها ضرورتی جهانی، بلکه به‌نفع امنیت ملی کشورمان است».

فشارهای جدید بر دولت ریشی سوناک در حالی است که ماه گذشته، آمریکا از بریتانیا خواست در پی «مشارکت» تهران در حمله حماس به اسرائیل و قتل‌عام ۱۴۰۰ نفر، سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند.

پیش‌تر، مقام‌های ارشد حماس به وال‌استریت ژورنال گفته بودند افراد سپاه پاسداران از اوت سال جاری، برای طراحی حمله ۷ اکتبر، با این گروه همکاری کرده بودند.

نمایندگان پارلمان بریتانیا در پایان این نامه نوشته‌اند دولت باید ضرورت تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را درک کند و چنین تصمیمی گامی مهم در راستای برقراری صلح، ثبات، و عدالت در خاورمیانه و فراتر خواهد بود.

سخنگوی دولت بریتانیا در این زمینه گفت: «ما به اقدام جدی علیه جمهوری اسلامی ایران که مردم بریتانیا و سراسر جهان را تهدید می‌کند ادامه می‌دهیم. بریتانیا بیش از ۳۵۰ فرد و نهاد ایرانی، از جمله کل سپاه پاسداران، را تحریم کرده است.»

«در حالی که دولت مدام فهرست سازمان‌های تحت تحریم را بررسی می‌کند، ما در مورد اینکه آیا سازمانی خاص برای تحریم مدنظر قرار می‌گیرد یا خیر اظهارنظر نمی‌کنیم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۳ نوامبر  ۲۰۲۳