هشدار نارنجی برای هوای پایتخت؛ مدارس تهران غیرحضوری شدند

هوای تهران، کرج و شماری دیگر از شهرهای بزرگ ایران در روز چهارشنبه ۲۴ آبان باز هم آلوده شده و سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی برای هوای تهران اعلام کرده که آلاینده‌ها تا صبح پنجشنبه در آسمان پایتخت باقی می‌مانند و مردم بهتر است از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز از تشدید آلودگی‌ها طی روزهای اخیر خبر داد و ضمن تایید تداوم آلودگی‌ها در روزهای آینده، اعلام کرد که کیفیت هوای تهران صبح چهارشنبه روی عدد ۱۳۹ قرار گرفت؛ به معنای اینکه برای گروه‌های حساس ناسالم است.

مدارس تهران هم روز چهارشنبه به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری شدند و سازمان فوریت‌های پزشکی استان تهران خبر داد که به دلیل افزایش آلاینده‌های پایتخت، اتوبوس‌ها و خودروهای اورژانس برای امدادرسانی به مردم در میدان‌های اصلی پایتخت مستقر شده‌اند.

کارگروه اضطرار آلودگی‌ هوا در استانداری تهران ابتدا به دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی در روز چهارشنبه رای داد اما شامگاه سه‌شنبه خبر رسید که تصمیم دورکاری لغو شده است و کارمندان باید در محل کارشان حاضر شوند.

گزارش‌های هواشناسی از موج شبانه آلودگی هوای تهران از آخرین ساعات سه‌شنبه حکایت دارد. روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «۱۰ ساعت خطرناک تهران» نوشت: «عادی‌‌‌انگاری طرح ترافیک از سوی مدیران شهری و غفلت هفت‌روزه دولت باعث اوج‌‌‌گیری آلودگی هوا شده است.»

تهران دست‌کم در ۹ روز اخیر به‌طور مستمر با هوای آلوده و هشدار نارنجی یا قرمز روبرو بوده است. ساکنان پایتخت به‌طور میانگین روزانه ۱۰ ساعت در معرض هوای آلوده و ناسالم قرار دارند و این در حالی است که کارگروه اضطرار آلودگی هوا وظیفه اصلی‌اش در کاهش آلاینده‌ها را کنار گذاشته و صرفا در مواقع بحران، گروه‌های پرخطر را از تردد در فضاهای شهری منع می‌کند.

این رویکرد مقام‌های دولتی و شهری در برابر آلودگی هوا تاکنون بارها انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است. زیرا بر اساس قانون هوای پاک که سال‌ها پیش تصویب شد، دست‌کم ۲۶ دستگاه اجرایی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای کاهش آلودگی هوا وظایف مشخصی دارند اما این نهادها طی سال‌های اخیر با متهم کردن دیگران و سلب مسئولیت از خود مشکل آلودگی هوا را به یک کلاف پیچیده‌ و سردرگم تبدیل کرده‌اند.

منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها، خودروهای فرسوده، اتوبوس‌ها، نابودی پهنه‌های آبی و استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در ایران به شمار می‌روند.

سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها را از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران می‌دانند. در روزهای اخیر برخی کاربران فضای مجازی هم از استنشاق بوی نامطبوع در برخی نقاط تهران از جمله منطقه ۶ خبر دادند و نوشتند که این بوی بد که شبیه بوی گوگرد است، باعث تنگی نفس و التهاب مجاری تنفسی آنان شده است.

ساکنان تهران طی سال‌های اخیر دست‌کم سه سال نامتوالی، معضل بوی بد در ماه‌های سرد سال را تحمل کردند اما دستگاه‌های مسئول همچنان از اعلام منشا و علت انتشار این بوی بد طفره می‌روند.

البته تنها پایتخت‌نشین‌ها نیستند که در ماه‌های سرد سال هوای آلوده استنشاق می‌کنند. این بحران در دیگر شهرهای ایران هم وجود دارد. سازمان هواشناسی روز سه‌شنبه درباره تشدید آلودگی هوا در شهرهای کرج، اصفهان و اهواز هم هشدار داد و عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفت که نفس کشیدن در چنین هوایی معادل استعمال سه تا هفت نخ سیگار است.

شاهسونی پیش‌تر نیز از ۲۱ هزار مرگ‌ومیر مرتبط با آلودگی هوا تنها در طول یک سال خبر داده و گفته بود که این تعداد مرگ‌ومیر خسارتی ۱۱.۳ میلیارد دلاری برای ایران به دنبال داشته است. به گفته این مقام وزارت بهداشت، آلاینده‌های هوا در ایران طی دو دهه گذشته دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته‌اند و آلودگی هوا سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳