یورش سپاه به مدرسه‌ها با هدف مغزشویی

بیش از یک‌ سال پس از آغاز خیزش سراسری در ایران، سپاه پاسداران اکنون در تلاش است حضورش در مکان‌هایی که اعتراض‌ها در آن‌ها نمود بیشتری داشته است پررنگ کند. سپاه پاسداران از سال گذشته حضوری فعال‌تر در مدرسه‌ها داشته و در پرونده‌سازی برای معلمان و تهدید و بازداشت کردن دانش‌آموزان عملکردی فعال‌تر داشته است. در همین ارتباط، حال‌وش در گزارشی اعلام کرد که فرماندهان سپاه، برای تبلیغ هدف‌های نظام، به مدرسه‌های منطقه کورین در شهرستان زاهدان رفتند.

بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه اول آذر، یک مقام سپاه پاسداران از تهران همراه با فرماندهان سپاه شهرستان زاهدان، با هدف تبلیغ هدف‌های نظام، به مدرسه‌های دخترانه رقیه و پسرانه توحید در بخش کورین واقع در شهرستان زاهدان رفتند و ضمن تعریف و تمجید از نظام حاکم بر کشور، مدعی پیشرفت استان برای داشتن خودرو و آب و برق شدند. این ماموران سپاه پاسداران همچنین در سخنرانی‌هایشان برای دانش‌آموزان، معترضان و در راس آن‌ها مولوی عبدالحمید را عامل آمریکا و اسرائیل خطاب کردند.

فرماندهان سپاه پاسداران در حالی به مدرسه‌های استان سیستان و بلوچستان رفته‌اند که پیش از این، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، گفته بود که سیستان و بلوچستان با کمبود دست‌کم ۱۵ هزار معلم روبه‌رو است. برخی از مدرسه‌ها و کلاس‌های درس در این استان با وجود گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید همچنان بدون معلم مانده‌اند.

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، نیز پیش از این اعلام کرده بود که در سال تحصیلی جاری، ۱۰۰ هزار کلاس درس بدون معلم است؛ بحرانی جدی که هدف‌های عقیدتی در پی دارد. با وجود خیل عظیم معلمان کنار گذاشته شده، حکومت تعطیلی کلاس‌های درس و عقب افتادن دانش‌آموزان از درس‌ها را امری حاشیه‌ای دانسته و به حفظ سنگر نظام در مدرسه‌ها اولویت داده است.

بر اساس گزارش حال‌وش، یک فرد سپاهی که خود را کشاورز معرفی کرد، در حالی که لباس بلوچی بر تن داشت، مدعی شد که معترضان و مخالفان نظام و بسیج و سپاه مغزی برای فکر کردن و چشمی برای دیدن خدمات سپاه در استان ندارند. این عضو سپاه پاسداران افزود که هفته آینده در بازدیدی دوباره، و این بار همراه با نیروهای نظامی، برای سرکشی به این منطقه و بازدید از آن به آنجا سفر خواهد کرد.

او در بخشی از صحبت‌هایش مدعی شد: «یکی از خدماتی که نظام جمهوری اسلامی به مردم استان عرضه کرده وجود خودرو در استان بوده و نظام برق و آب را به مناطق این استان رسانده، در صورتی که قبلا نبوده است.»

این گفته‌های او منجر به اعتراض برخی دانش‌آموزان شد. به گزارش حال‌وش، یکی از دانش‌آموزان خطاب به این مامور سپاه گفت: «در زمان قبل از جمهوری اسلامی، پدربزرگم یک خودرو سیمرغ داشته. در آن زمان برق بوده، اما آب لوله کشی نداشتن. اما الان پدر بزرگم، با اینکه دیگه خودرو سیمرغ نداره، برق و آب هم نداریم.»

در این دیدار، این مقام سپاه با طرح سوال‌هایی هدف‌دار و نشان دادن تصویر فرماندهان کشته‌شده سپاه از دانش‌آموزان پرسیده است که این اشخاص را چقدر می‌شناسند و به دانش‌آموزانی که فرماندهان کشته‌شده سپاه را در عکس‌ها می‌شناختند جایزه داده است.

حضور ماموران سپاه پاسداران و نیروهای بسیج در مدرسه‌ها برای شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان اقدامی تازه نیست. در جریان خیزش سراسری نیز ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از حضور نمایندگان حکومت در مدرسه‌ها پخش شد. این افراد تلاش داشتند بر ضد خیزش «زن، زندگی، آزادی» و در دفاع از جمهوری اسلامی صحبت کنند و دانش‌آموزان را با خود همسو کنند. با وجود این، در بسیاری از این موارد، دانش‌آموزان به بحث متقابل، سر دادن شعار، و حتی در مواردی نیز بیرون کردن این ماموران از مدرسه اقدام کردند.

نهادهای امنیتی پیش از این اقدام‌ها نیز تلاش کرده بودند ابتدا معلمان غیرهمسو را از آموزش و پرورش حذف کنند تا فضا برای مغزشویی دانش‌آموزان بازتر شود و کودکان و نوجوانان در کلاس‌های درس حرف‌های دیگری نشنوند. در پی افزایش گزینش‌های آموزش و پرورش و همچنین گزینش‌های حین خدمت معلمان، بسیاری از آموزگاران از نظام آموزش و پرورش حذف شدند. برخی نیز با تهدیدهای امنیتی، اخراج، تعلیق، و زندان و احکام قضایی روبه‌رو شدند، اقدامی که منجر به آن شد که در سال تحصیلی جاری، بسیاری از مدرسه‌ها اکنون با بحران کمبود معلم روبه‌رو شده‌اند و در بسیاری از مدرسه‌های ایران، کلاس‌های درس بدون معلم صلاحیت‌دار برگزار می‌شود.

بازدید و حضور فعال ماموران سپاه و بسیج در مدرسه‌ها تنها اقدام این نهاد نظامی در حوزه آموزش و پرورش نبوده است. در خرداد امسال، دستورالعمل جذب سربازمعلم به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های ایران ابلاغ شد؛ روندی که سال‌ها است در حال وقوع است، اما این بار، سربازمعلمان با نیروهای پیشین تفاوت دارند. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که شناسایی، جذب، و سامان‌دهی این سربازمعلمان با همکاری سپاه استانی انجام می‌شود. از آن مهم‌تر، در این روند جذب- به گفته وزیر- اولویت با بسیجیان فعال و همچنین بسیجیان دارای کارت تکمیلی است. این در حالی‌ است که بر اساس بخشنامه فرهنگیان، جذب افراد جدید با شرط گذراندن حداقل دوره یک ساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» امکان‌پذیر است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳