آرامش نسبی در ۲۴ ساعت نخست وقفه موقت؛ مراحل آزادی گروگان‌ها و زندانیان در روز شنبه نیز مثل روز جمعه خواهد بود

یونی آشر، یک مرد اسرائیلی که همسر و دو دختر خردسالش در میان گروه نخست از آزادشدگان از دست گروه افراطی حماس در روز جمعه سوم آذر بودند، دقایقی پیش از آن‌که بتواند عزیزان خود را در آغوش بکشد، با حضور در میان خانواده‌های ربوده‌شدگان در میدانی در تل‌آویو گفت: کودکان ما، پدران ما، مادران ما و خواهران و برادران مان هنوز گروگان هستند. کسانی هستند که قلب‌شان از این گرفتاری عمیقاً شکسته شده و باید اطمینان یابیم که همه ربوده‌شدگان آزاد خواهند شد.

آقای آشر به مخاطبین گفت «اشک ریختن از روی احساسات در این ساعات مجاز است اما من در آزادی همسر و دو دخترم، شادی نمی‌کنم تا آخرین عزیزان دیگرم و تمامی ربوده شدگان به خانه بازگردند».

دورون آشر، همسر آقای یونی و دو دخترش: آویو و راز، ۲ و ۴ ساله، جمعه شب آزاد شدند اما هنوز ۱۰ تن دیگر از بستگان او در دست حماس باقی مانده‌اند.

خبرنگار رادیوفردا در اسرائیل ۸ روز پس از یورش گروه حماس به مردم در جنوب اسرائیل که به اعلان جنگ اسرائیل علیه آن گروه منجر شد، از کوشش‌های یونی آشر برای آگاهی‌رسانی در مورد عزیزانش و مصاحبه‌های متعدد او با ده‌ها رسانه جهانی گزارش داده بود.

به گزارش خبرنگار رادیوفردا در اسرائیل، شهروندان اسرائیلی‌ با استفاده از هوای نسبتاً گرم و آفتابی روز جمعه و به‌دور از نگرانی از احتمال تکرار حملات راکتی، در آرامش به ساحل دریای مدیترانه رفتند.

هنرمندان اسرائیلی در بیمارستان‌ها حضور یافتند تا برای سربازان اسرائیلی زخمی شده در جنگ که بستری هستند، ترانه بخوانند.

شهروندان اورشلیم در رستوران‌های دوباره بازشده مرکز اورشلیم کافه نوشیدند و در بازار بزرگ «مخنه یهودا» در مرکز شهر برای شام «شب شبات» خرید کردند.

برخی از صدها هزار اسرائیلی آواره شده روز جمعه فرصت یافتند به شهرک‌های جنوب و شمال اسرائیل بازگشته و به خانه خود سری بزنند.

صدها هزار اسرائیلی نیز در این روز در برابر تلویزیون‌ها میخکوب شدند تا برنامه‌های طولانی مربوط به آزادی گروه نخست از ربوده‌شدگان به غزه را تماشا کنند.

هزاران تن از مردم اسرائیل اما برای حمایت از خانواده‌های بقیه ربوده شدگان که عزیزانشان هنوز آزاد نشده‌اند، اقدامات حمایتی انجام دادند.

گروه کثیری از مردم اسرائیل برای ادامه حمایت از کشاورزان کشورشان که کار آن‌ها در هفت هفته جنگ دچار اختلال شده و با کمبود کارگر خارجی روبه‌رو شده‌اند، روز جمعه به مزارع، عمدتاً در شمال و جنوب اسرائیل رفتند و کاهو، آوکادو، گوجه فرنگی و خیار چیدند.

هزاران اسرائیلی نیز از ساعات عصر جمعه به بعد با دردست داشتن پرچم اسرائیل در جاده نزدیک به پایگاه نظامی «حاتسریم» در جنوب اسرائیل منتظر ایستادند تا از کاروان حامل آزادشدگان اسرائیلی با تکان دادن پرچم و فریادهای شادی استقبال کنند.

از ساعت هفت بامداد به وقت محلی در روز جمعه سوم آذر تا ۲۴ ساعت پس از آن در بامداد روز شنبه چهارم آذر پس از آن، تا لحظه نوشتن این خبر، پس از هفت هفته جنگ، هیچ راکتی از غزه به سوی اسرائیل شلیک نشد.

مرز شمالی اسرائیل با جنوب لبنان در روز جمعه در آرامش کامل بود و صدای توپ و خمپاره در دو سوی مرز خاموش شده بود اما با این حال، ارتش اسرائیل بامداد شنبه از رهگیری یک موشک زمین‌ به زمین و سپس انهدام یک پهپاد بر فراز مرز خبر داد.

برخی از فلسطینیان در این ۲۴ ساعت با وجود هشدارهای اکید ارتش اسرائیل تلاش کردند به نقاطی برگردند که محل زندگی آن‌ها تا پیش از شروع جنگ بود اما آن‌ها با ویرانه‌هایی که شباهتی به عواقب زلزله‌های شدید داشت، روبه‌رو شدند.

ارتش اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت مردم به شمال غزه تیراندازی کرد که در یک نقطه مرکزی غزه به مرگ دو تن و زخمی شدن ۱۱ نفر دیگر منجر شد.

روز جمعه ده‌ها کامیون حامل کمک‌های انسانی، نفتکش‌های حامل سوخت و چهار نفتکش حامل گاز مایع برای آشپزی وارد غزه شدند.

روند ورود کامیون‌های حامل انواع اقلام برای ساکنین غزه از روز شنبه از طریق گذرگاه مرزی الرفح ازسرگرفته و گزارش‌های میدانی
از این گذرگاه حاکی است که کاروانی از کامیون‌ها کماکان برای ورود به غزه در پشت گذرگاه در خاک مصر، صف کشیده‌اند.

هزاران فلسطینی روز جمعه از فرصت نخستین روز از وقفه در عملیات جنگی ارتش اسرائیل، برای دفن
آخرین کشته‌های خود استفاده کرده و مردان جوان در نبود آب داغ، تلاش کردند سرو صورت خود را در زیر ویرانه‌های گسترده در غزه به دست آرایشگرهای خیابانی بسپرند.

ترددها در جنوب غزه در کمبود سوخت عمدتا کماکان با گاری بسته به الاغ انجام می‌شود. به گفته یک زن فلسطینی درغزه «زندگی‌مان انگار به ۲۰۰ سال قبل بازگشته است».

از ساعت هفت بامداد به وقت محلی اسرائیل و غزه (ساعت هشت و نیم بامداد به وقت ایران) در روز شنبه چهارم آذر، وقفه بشردوستانه در جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس وارد دومین روز خود شده است.

۲۴ ساعت نخست در وقفه‌ای که طرفین در یک سند امضا شده با میانجی‌گری قطر به آن تعهد داده‌اند، در آرامش نسبی سپری شده است.

با وجود آرامش در داخل اسرائیل و در باریکه غزه، سکوت در مرز شمالی اسرائیل با جنوب لبنان در بامداد شنبه در دو حادثه شکسته شد؛ یک حمله موشکی که ناکام ماند و پرواز یک پهپاد بر فراز مرز، که نیروهای اسرائیلی آن را نیز رهگیری و خنثی کرده و هر دو حادثه را به حزب‌الله لبنان نسبت دادند.

اسرائیل و حماس از طریق قطر و با آگاهی مصر و آمریکا، فهرست افرادی را که قرار است روز شنبه تبادل شوند، رد و بدل کرده‌اند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این کشور شامگاه جمعه فهرستی از ۱۳ تن دیگر از ربوده‌شدگان خود را که در دست حماس در غزه هستند، دریافت کرده اما نهادهای اسرائیل خواهان «بهبود» این فهرست شدند تا چند خانواده که اعضای آن در میان ربوده شدگان هستند، در این روز آزادی خود را باز یابند.

اسرائیل پس از آزاد کردن ۳۹ تن از زندانیان فلسطینی در روز جمعه که به خانه‌های خود در شرق اورشلیم و شهرهای مختلف کرانه باختری برگردانده شدند، برای آزادی سه تن زندانی در برابر هر اسرائیلی ربوده شده، ابراز آمادگی کرده و فهرست کلی افراد زندانی آماده آزاد کردن را از هفته قبل منتشر کرده است.

نظم و ترتیبات تبادل افراد در روز شنبه همانند روند تبادل در روز پیش از آن خواهد بود، مگر آن‌که رویدادهای غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

وزارت خارجه تایلند صبح شنبه، چهارم آذر اعلام کرد از ۱۰ شهروند تایلندی که در مرحله اول تبادل گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی آزاد شدند، چهار نفر به طور رسمی در فهرست ربوده‌شدگان قرار نداشتند.

بر اساس توافق اسرائیل و گروه افراطی حماس، روز جمعه در ازای وقفه موقت چهار روزه در جنگ، ۱۳ شهروند اسرائیلی، ۱۰ تایلندی و یک فیلیپینی آزاد شدند.

تایلندی‌ها بزرگترین گروه خارجی هایی بودند که در جریان حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل، به غزه ربوده شدند.

تایلندی‌هایی که در اسرائیل کار می‌کنند عمدتاً به‌عنوان کارگران نیمه ماهر برای مزرعه‌داری استخدام می‌شوند، با دستمزدی بسیار بالاتر از حقوقی که می‌توانند در خانه به دست آورند.

روز جمعه اعلام شده بود که شمار تایلندی‌های آزادشده، ۱۲ نفر است.

وزارت خارجه تایلند اعلام کرده این ۱۰ تایلندی آزادشده شامل ۹ مرد و یک زن بوده و دست‌کم برای انجام معاینات پزشکی، ۴۸ ساعت در اسرائیل می‌مانند و بعد به سوی کشورشان پرواز می‌کنند.

ارتش اسرائیل بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد یک موشک زمین به هوا را که از لبنان به سمت یک پهپاد این کشور شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید، در پاسخ به این اقدام، زیر ساخت‌های گروه حزب‌الله را در لبنان هدف قرار داده است.

طبق این گزارش، موشک شلیک شده از لبنان وارد حریم اسرائیل نشد و به پهپاد اسرائیلی نیز آسیبی وارد نشد و «به مأموریت خود ادامه داد.»

بیمارستان کودکان اشنایدر که هشت تن از گروگان‌های آزاد شده از دست گروه افراطی حماس به آن منتقل شده‌اند ، اعلام کرد اکثر آنها سالم هستند و شرایط جسمی خوبی دارند.

بیمارستان کودکان اشنایدر شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پزشکان معاینه اولیه این هشت زن و کودک را انجام داده و گفته‌اند که همه آنها در وضعیت جسمانی خوبی هستند.

در اولین مرحله از توافق انجام شده بین اسرائیل و حماس، ۱۳ گروگان اسرائیلی روز جمعه آزاد و به بیمارستان‌های جداگانه در این کشور منتقل شدند.

پنج گروگان اسرائیلی دیگر که همگی زنان مسن هستند، در بیمارستان ولفسون در هولون تحت مراقبت هستند.

بیمارستان ولفسون هم اعلام کرد برخی از زنان «ناتوان و خسته» هستند و به احتمال زیاد اجازه ندارند روز شنبه به خانه بروند.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال آغاز وقفه در جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس، ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های غذایی و پزشکی از طریق گذرگاه رفح وارد نوار غزه شدند.

این بزرگترین کاروان کمکی است که از زمان آغاز درگیری گروه افراطی حماس و اسرائیل در ۱۵ مهرماه، وارد غزه شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که محموله ۱۳۷ کامیون برای توزیع تخلیه شده است.
این نهاد سازمان ملل همچنین اعلام کرد که ۱۲۹ هزار لیتر سوخت و چهار کامیون گاز نیز امروز وارد غزه شدند.

تدروس آدهانوم ، رئیس سازمان جهانی بهداشت در این زمینه در شبکه ایکس نوشت: ورود کمک‌ها به غزه «گامی در مسیر درست» است، اما به کمک‌های «بیشتری نیاز است».

تدروس آدهانوم اضافه کرد: «ما همچنان خواستار آتش بس پایدار برای پایان دادن به رنج بیشتر غیرنظامیان هستیم.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل شامگاه جمعه اعلام کرد که فهرست گروگان‎‌هایی که قرار است روز شنبه آزاد شوند را دریافت کرده است.

دفتر بنیامین نتانیاهو می‌گوید، پس از بررسی فهرست، مقامات امنیتی اسرائیل به خانواده‌های این گروگان‌ها اطلاع دادند.

در چارچوب توافق اسرائیل و گروه افراطی حماس با میانجی‌گری آمریکا و قطر برای وقفه چهار روزه برای آزادی گروگان‌ها، دولت مصر و صلیب سرخ روز جمعه اعلام کردند که حماس ۱۳ کودک و زن اسرائیلی را آزاد کرده است.

این گروه از اسرائیلی‌های ربوده شده از غزه به نمایندگان صلیب سرخ در غزه تحویل داده شدند. تنها چهار نفر از این ۱۳ اسرائیلی آزاد شده کودک بودند.

۱۳ اسرائیلی به همراه ۱۰ شهروند ربوده شده تایلندی و یک شهروند فیلیپین روز جمعه آزاد شدند و اسرائیل هم ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرده است.

در چارچوب این توافق، قرار است گروگان اسرائیلی و ۱۵۰ بازداشتی فلسطینی قرار است طی چهار روز در جریان آتش بس موقتی آزاد شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه جمعه سوم آذر گفت آزادی گروه نخست از ربوده‌شدگان و بازگشت آنها به آغوش خانواده‌هایشان در اسرائیل تنها سرآغاز یک روند ادامه‌دار است.

جو بایدن اظهار داشت: انتظار داریم که ده‌ها تن دیگر از ربوده شدگان در ادامه، فردا و روزهای بعد، آزاد شوند اما برنامه تا حال به خوبی پیش رفته است.

او گفت احتمال واقعی برای تمدید وقفه در جنگ وجود دارد. جو بایدن همچنین گفت که با رهبران قطر، مصر و اسرائیل در تماس است و از آن‌ها سپاسگزاری کرد.

به گفته آقای بایدن، وقفه جاری (در جنگ) فرصتی برای تأمین کمک بشردوستانه به غزه است و باید برای پایان دادن به دور تسلسل خشونت در خاورمیانه تلاش کرد.

آقای بایدن افزود: حماس به فلسطینیان اهمیتی نمی‌دهد.

رئیس‌ جمهور آمریکا بر راهکار دو کشوری برای پایان دادن به چرخه خشونت تأکید کرد.

جو بایدن گفت هرچند نمی‌تواند مستنداتی ارائه کند اما معتقد است یکی از دلایل حمله حماس این بود که می‌دانست «من با سعودی‌ها و سایر عوامل دیگر در منطقه همکاری بسیار نزدیکی دارم تا صلح برقرار کرده و و سبب به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و حق موجودیت اسرائیل شوم».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۳