بایدن: دلیل حمله حماس مقابله با عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و عربستان سعودی بود

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از آزادی نخستین گروه گروگان‌های در اسارت حماس، با اشاره به مذاکرات ۴۸ روز گذشته، از همکاری‌ کشورهای منطقه، از جمله مصر و رئيس‌جمهور آن عبدالفتاح سیسی برای توافق آزاد‌ی گروگان‌ها قدردانی کرد.

بایدن همچنین تاکید کرد که کشورش در حال همکاری «نزدیک با عربستان سعودی و دیگر کشورها برای به‌رسمیت شناختن اسرائیل در منطقه و عادی‌سازی روابط با آن کشور» است.

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر گفت یکی از مهم‌ترین دلایل حمله حماس در هفتم اکتبر «مقابله با عادی‌سازی رابطه بین عربستان‌سعودی و اسرائیل» بوده است.

بایدن تاکید کرد که با وجود آتش‌بس موقت، نمی‌توان به گروه حماس اطمینان کرد و افزود که این گرو فقط زیر فشار «کار درست را انجام می‌دهد.»

بایدن در بخشی از این صحبت‌ها با اشاره به ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه گفت: «حماس اهمیتی به مردم غزه نمی‌دهد. ما باید تلاش کنیم تا با رسیدن به راه‌حل تشکیل دو کشور، بحران را برای همیشه حل کنیم.»

جو بایدن تاکید کرد که فرصت‌های زیادی برای تمدید آتش‌بس در نوار غزه وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تلفات «غیرنظامیان [فلسطینی] در جریان عملیات نظامی علیه حماس» را محدود کند.

جو بایدن اظهارامیدواری کرد که گروگان‌های باقی‌مانده آمریکایی گرفتار در دست حماس نیز آزاد شوند.

رییس‌جمهور دموکرات آمریکا تاکید کرد که برای اجرای آتش‌بس، از این پس کشورش بیشتر با رهبران مصر و قطر و اسرائیل در تماس خواهد بود.

قطر و مصر بیشترین سهم را در روند مذاکره با گروه حماس و آزادی گروگان‌ها داشتند.

جو بایدن در بخشی از صحبت‌هایش بار دیگر تاکید کرد که «روند صلح خاورمیانه» فقط از مسیر تشکیل دو کشور و دو ملت مستقل فلسطین و اسرائیل می‌گذرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار امیدواری کرد که آتش‌بس چهار روزه فرصتی برای ارسال و تحویل کمک‌های بیشتر به نوار غزه شود.

جو بایدن در این سخنرانی اعلام‌ کرد که آمریکا برای اجرای توافق و برقراری آتش‌بس در هفته‌های اخیر سخت تلاش کرده است و اظهار امیدواری کرد که فردا گروگان‌های بیشتری آزاد شوند.

در روز اول آتش‌بس چهار روزه، گروه شبه‌نظامی حماس که از جمله گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، ۲۴ گروگان گرفتار در نوار غزه را که اغلب زنان و کودکان بودند آزاد کردند. در مقابل، اسرائیل ۳۹ زن و کودک زندانی فلسطینی را آزاد کرد تا به کرانه باختری بروند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ نوامبر  ۲۰۲۳