نتیجه معکوسی که بایدن از حذف حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی گرفت

در حالی که جنگ اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد، نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه بار دیگر با حملات گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند. مقام‌های آمریکایی بارها مستقیم و غیرمستقیم هشدار داده‌اند و مواضع شبه‌نظامیان را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند. اما چنان که فریدا گیتیس در سی‌ا‌ن‌ان می‌نویسد، شواهد حاکی از آن است که تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از این حملات بی‌ثمر بوده است، و «پیام به جمهوری اسلامی نمی‌رسد».

حملات ادامه‌دار شبه‌نظامیان متحد جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و کشتی‌های غیرنظامی به معضلی انکارناپذیر برای دولت بایدن تبدیل شده است. کاخ سفید می‌خواهد از گسترش جنگ اسرائیل و حماس به درگیری منطقه‌ای جلوگیری کند. اما حرکات ایذایی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

به نوشته گیتیس، دولت بایدن سعی می‌کند پاسخش به این حملات آن‌قدر شدید نباشد که درگیر جنگی دیگر شود و جمهوری اسلامی از این موضوع آگاه است.

برخی جمهوری‌خواهان دولت بایدن را آماج انتقاد قرار داده‌اند که اقدام بیشتری صورت نمی‌دهد تا جلو حملات حوثی‌های یمن و سایر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را بگیرد.

نویسنده سی‌ان‌ان معتقد است در جریان درگیری اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی نیز دارد عرض اندام می‌کند و شاید در پی آن است که سایر رقبای منطقه‌ای، اسرائیل و حتی آمریکا را مرعوب کند. با وجود این، از طریق استفاده از نیروهای نیابتی، فضا برای انکار هرگونه دخالت در این حملات باقی می‌گذارد.

اما یکی از مهم‌ترین مسائل، ثبات و آرامش در دریای سرخ است. این دریا کانالی است که دریای مدیترانه را به باقی خاورمیانه و آسیا متصل می‌کند. هرگونه تجارت میان چین، هند و سایر کشورهای آسیایی با اروپا یا سواحل شرقی آمریکا از مسیر کانال سوئز صورت می‌گیرد که دریای مدیترانه و دریای سرخ را به هم وصل می‌کند. فارغ از ثبات منطقه‌، حوثی‌ها تهدیدی جدی برای تجارت بین‌المللی و اقتصاد جهان محسوب می‌شوند.

به عقیده نویسنده سی‌ان‌ان، آمریکا و ناتو باید قاطعانه از آزادی تردد دریایی دفاع کنند و پیش از آنکه فاجعه‌ای دریایی در اقتصاد جهان اختلال ایجاد کند، با حوثی‌ها مقابله کنند.

گیتیس در ادامه می‌نویسد در وهله اول، باید دوباره حوثی‌ها را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کرد.

ماه گذشته، دولت بایدن فاش کرد که در حال مرور گزینه احتمالی گنجاندن این گروه شبه‌نظامی شیعه در فهرست تروریستی است. چنین اقدامی به‌منزله تایید تغییر موضع ژئوپلتیک دولت بایدن و کاهش نفوذ نیروهای دموکرات ترقی‌خواه بر سیاست خارجی خواهد بود.

در فوریه ۲۰۲۱، یک ماه پس از تحلیف بایدن، یکی از اولین اقدام‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، حذف حوثی‌های یمن از فهرست گروه‌‌ها و سازمان‌های تروریستی بود.

این تصمیمی قابل‌‌توجه بود زیرا در اطلاعیه وزارت خارجه ماهیت تروریستی این گروه، که با نام رسمی «انصارالله» شناخته می‌شود، تایید شده بود، گروهی که «شهروندان غیرنظامی آمریکایی و بسیاری از متحدان ما را ربوده‌اند و شکنجه کرده‌اند، مسیر کمک‌های بشردوستانه را تغییر داده‌اند، و یمنی‌ها را سرکوب وحشیانه کرده‌اند».‌

با وجود این، جنگ میان شورشیان حوثی و دولت یمن به فاجعه انسانی منجر شده بود و شخصیت‌های دموکرات ترقی‌خواه معتقد بودند که حذف این گروه از فهرست تروریستی‌ــ فارغ از درست یا نادرست بودنش‌ــ جان انسان‌ها را نجات خواهد داد.

شعار علنی و آشکار حوثی‌ها که تحت حمایت تسلیحاتی و آموزشی جمهوری اسلامی قرار دارند، «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت به یهودیان، پیروزی اسلام» است.

آن‌ها می‌گویند حملاتشان تا توقف جنگ اسرائیل در غزه ادامه خواهد داشت. اما مانند حماس، جمهوری اسلامی، حزب‌الله و سایر اعضای به‌اصطلاح «محور مقاومت»، حوثی‌ها نیز با هرگونه آشتی دائمی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مخالف‌اند و از نابودی اسرائیل حمایت می‌کنند.

گیتیس معتقد است قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی شفافیت اخلاقی ایجاد می‌کند و جلوی استفاده حوثی‌ها از موسسات مالی آمریکا و سایر امکانات را می‌گیرد، و بعید است که پیامدهای انسانی منفی داشته باشد.

جنگ داخلی فاجعه‌بار یمن پس از آتش‌بس سال ۲۰۲۲ تقریبا فروکش کرده است. حوثی‌ها مانند سایر گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی، همچنان منشا بی‌ثباتی‌اند که از یک ایدئولوژی سرکوبگر آشتی‌ناپذیر ناشی می‌شود.

گیتیس در پایان می‌نویسد اقدام‌های حوثی‌ها و سایر گروه‌های شبه‌نظامی که مدام به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند نیازمند پاسخی قوی‌تر و موثرتر است. آمریکا باید به تنظیم و درجه‌بندی محتاطانه پاسخ بازدارنده‌اش ادامه دهد، اما سطح فعلی این پیام ضروری را که «حملات باید متوقف شوند» ارسال نمی‌کند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۷ دسامبر ۲۰۲۳