داستان تکراری بر سر مقصر اختلاس سه‌ میلیارد دلاری؛ وزیر اقتصاد:‌ دولت قبل مقصر است

افشای چند فقره اختلاس تازه در ایران در روزهای گذشته خبرساز شده و واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است؛ مواردی از فساد مالی کلان که یک نماینده پیشین گفته مجلس شورای اسلامی در قبال آن «سکوت کرده» است.

اختلاس توأم با جعل در پرداخت ۲۴۴ فقره وام ازدواج در قم، گم شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران، و تخصیص ارز یارانه‌ای سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری به یک واردکننده چای، تنها نمونه‌هایی از فساد مالی در جمهوری اسلامی است که در روزهای گذشته افشا شده است.

مقامات جمهوری اسلامی اما همچون همیشه به جای پاسخگویی به مردم، با «فرار رو به جلو» تلاش می‌کنند تا فشار سنگین افکار عمومی را از شانه خود بردارند و بر دوش رقبای داخلی بگذارند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت رئیسی، دریک سخنرانی با اشاره به پرونده فساد چای گفت: این پرونده از دولت قبل آغاز شده و تا این دولت ادامه داشته اما دولت کنونی این فساد را کشف و با آن برخورد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه «در بسیاری از موارد، مردم روزانه در کوچه و بازار با فساد سروکار داشته‌اند» مدعی شد که دولت رئیسی در مقابل دستگاه‌های اجرایی ایستاده و اول اصلاح را از خودش شروع کرده است.»

از سوی دیگر در ادامه اختلاس‌ها و فساد مالی در نهادهای جمهوری اسلامی، یک عضو شورای شهر تهران گفت که روشن نیست مبلغ «۱۷ هزار میلیارد تومان» از بودجه شهرداری پایتخت کجا است.

احمد صادقی، رئیس کمیته «شفافیت و شهر هوشمند» در شورای شهر تهران سه‌شنبه ۱۴ آذر، با اعلام این که ۱۷هزار میلیارد تومان از بودجه‌ای که در اختیار شهرداری پایتخت بوده، «جایی هزینه نشده»، پرسید: «این پول کجاست؟ خانه‌هایی که ساخته نشده چطور در منابع حساب شده است؟»

انتشار گزارش‌ها از اختلاس و فساد مالی مقامات جمهوری اسلامی و وابستگان آنها در حالی است که بنا بر گزارش‌های متعدد، شمار زیادی از شهروندان ایران زیر فشار سخت اقتصادی زندگی می‌کنند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ دسامبر ۲۰۲۳