نمایندگان کنگره آمریکا از سنا خواستند لایحه منع چین از خرید نفت ایران را تصویب کند

قانون‌گذاران آمریکایی از مجلس سنای این کشور خواستند لایحه‌ای را برای ممانعت چین از خرید نفت ایران تصویب کند. آن‌ها می‌گویند بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت ایران به چین می‌رود و جمهوری اسلامی درآمدهای حاصل از فروش نفت را برای تامین مالی «عملیات تروریستی» گروه‌های نیابتی هزینه می‌کند.

چین در سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، مقادیر زیادی از نفت ایران را با تخفیف بسیار خریداری کرده و اینک درآمدهای نفتی ایران از طریق این کشور افزایش یافته است.

مجلس نمایندگان آمریکا اکنون امیدوار است که از طریق تحریم‌های ثانویه مانع خرید نفت ایران از سوی چین شوند.

گزارش موسسه واشینگتن نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران از سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر شده و از حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به حدود یک‌و‌نیم میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) نیز به‌تازگی نوشت که درآمد حاصل از صادرات نفت ایران به چین بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله و احیای روابط دو کشور، ۳۰ میلیارد دلار افزایش داشته و نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ برابر شده است.

قانون‌گذاران می‌گویند «جمهوری اسلامی از درآمدهای نفتی برای تامین مالی نیروهای حماس در فلسطین، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن استفاده می‌کند که هر سه آن‌ها اسرائیل را هدف حمله‌ قرار داده‌اند.»

مایک لاولر، قانون‌گذار حزب جمهوری‌خواه که به همراه جیرد موسکوویتس، قانون‌گذار حزب دموکرات، از لایحه تحریم بندرها و پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را می‌خرند یا انبار می‌کنند حمایت کرده بود، گفت: «ما در این لایحه به‌صراحت اعلام کردیم که هیچ‌کس نباید تحریم‌ها را زیر پا بگذارد و هر کسی که نفت ایران را خریداری کند باید پاسخگو باشد.»

لایحه تشدید تحریم‌ها در ارتباط با نفت ایران، روز سوم نوامبر، در مجلس نمایندگان با ۳۴۲ رای موافق در برابر ۶۹ رای مخالف به تصویب رسید و برخی سناتورهای آمریکایی از آن حمایت کردند.

لاولر گفت: «هدف قانون کشتیرانی اعمال تحریم‌های ثانویه علیه هر کسی بود که آگاهانه نفت ایران را حمل یا پالایش می‌کند.»

به گزارش اورشلیم پست، طرح نمایندگان کنگره آمریکا با هدف اعمال تحریم‌های ثانویه علیه موسسات مالی چینی است که فروش نفت ایران را تسهیل می‌کنند.

ممنوعیت خرید نفت ایران از ماه‌ها پیش در کانون توجه قانون‌گذاران آمریکایی بود، اما پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال جاری تشدید شد و نمایندگان بر فوریت آن تاکید کردند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۸ دسامبر ۲۰۲۳