ادامه زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین؛ نماینده مجلس: مردم درد جراحی اقتصادی را تحمل می‌کنند

سخنان مقامات حکومتی در مورد ارزان بودن قیمت بنزین ادامه دارد؛ موضوعی که در شبکه های اجتماعی و نیز از سوی برخی از رسانه ها و کارشناسان اقتصادی به عنوان زمینه‌چینی برای افزایش قیمت این ماده سوختی توصیف شده است.

در این ارتباط، احمد علیرضا بیگی، روز پنجشنبه ۱۵ آذر، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عامل اصلی آلودگی هوا را «ناترازی بنزین و ارزان بودن» این ماده سوختی دانسته است.

او با انتقاد از آنچه «ناتوانی سازمان محیط زیست برای اجرای قانون هوای پاک»‌ نامیده، گفته است: «عمل جراحی نیز خونریزی، درد و واکنش دارد» و ادعا کرده بود که «مردم باید برای رسیدن به عافیت و بهبودی درد را تحمل می کنند.»

احمد علیرضا بیگی با طرح این موضوع که منشاء آلودگی هوا، ناترازی در حوزه انرژی است، عنوان کرده بود که بنزین ارزان ۳ هزار تومانی هم یکی از مشکلات است که برای همین باید «عمل جراحی» انجام شود.

پیش از این، به گزارش وب سایت تابناک، ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی در دانشگاه بهشتی تهران، مسئله یارانه بنزين را به دور دورهای شبانه آقازاده‌ها تقلیل داد.

به نوشته تابناک، این حرف‌ها «شائبه زمینه سازی برای افزایش قیمت سوخت دارد.»

این وب سایت افزود: «واضح است که شخصی که خودرو یا خانه لوکس دارد، به قدر کافی توان مالی دارد که هر میزان افزایش قیمت سوخت یا انرژی را پرداخت کند و همانگونه که دفعات پیشین افزایش قیمت نشان داد، رفتار مصرفی‌ ثروتمندان که به شدت تولید ثروت می‌کنند، تغییر نمی‌کند.»

تابناک اضافه کرد: «افزایش قیمت سوخت تنها طبقه متوسط و فرودست را درگیر می‌کند و بر قیمت کالاهای مصرفی نیز اثر تورمی دارد.»

همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور، روز چهارشنبه ۱۵ آذر، گفت: «یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان تر است»‌و افزوده بود:‌« قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‌برد.»

قبل از آن نیز رمضانعلی سمگدوانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس، هفته قبل گفته بود: احتمال دارد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش قیمت حامل های انرژی را پیشنهاد کند.

در مورد اشاره مقام ها و برخی از نمایندگان مجلس به لزوم جراحی اقتصادی، شماری از کارشناسان گفته اند که هر گونه دست کاری در قیمت بنزین منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات گسترده،اقدام به سرکوب معترضان کرد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز دوم دی ۹۸، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ تن در اعتراضات خبر داد و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۸ دسامبر ۲۰۲۳