اعتراض به حکم انضباطی ۸ دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛ خطر اخراج در کمین دانشجویان

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به احکام انضباطی ۸ تن از دانشجویان این دانشکده طی نامه‌ای اعلام کردند که برخی از این دانشجویان در صورت اجرا شدن این احکام به علت تعدد سنوات غیرمجاز در خطر جدی اخراج قرار می‌گیرند.

در این نامه که به امضای جمعی از دانشجویان رسیده به رویکرد انضباطی و امنیتی حاکم بر فضای دانشگاه انتقاد و اعلام شده که «همراهی خیابان و دانشگاه، دو سنگر مبارزه با ستم‌ و بی‌عدالتی، ماشین سرکوب را بر آن داشت، تا با تلاش حداکثری برای خاموش‌‌کردن صدای اعتراض دانشگاه، بار دیگر فضای امنیتی را حاکم کند.»

نویسندگان این نامه تاکید می‌کنند: «تنها طی دو هفته اخیر ده‌ها نفر عمدتا به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری به کمیته‌های انضباطی و دفتر حراست دانشگاه احضار شده‌اند.»

امضاکنندگان نامه بر این باورند که ۸ تن از دانشجویان دانشکده‌ علوم اجتماعی که به دلیل شرکت در یک جلسه‌ دفاع پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد، با احکام سنگینی حدود هشت ترم محرومیت از تحصیل مواجه شدند که با اجرایی شدن حکم در خطر جدی اخراج قرار می‌گیرند.

این نامه تاکید می‌کند که «تاریخ سرکوب دانشگاه نه از امروز آغاز شده‌است و نه امروز پایان می‌یابد. جنبش‌دانشجویی همیشه یکی از سنگرهای اصلی جنبش‌های اجتماعی بوده است و خواهد بود.»

این احکام پس از حواشی جلسه موسوم به انتشار ویدئویی مبنی بر دفاع از پایان‌نامه توسط لیلا حسین‌زاده، فعال سیاسی کرد صادر شده است.

حاشیه‌های این ویدئو به‌خاطر پوشیدن لباس کُردی و نام بردن از قاضی محمد و جعفرپیشه‌وری در ابتدای سخنرانی بود. رسانه‌های حکومتی در واکنش به این رویداد لباسی که حسین‌زاده پوشیده بود را «لباس تروریست‌ها» نامیدند و نام بردن از قاضی محمد، کسی که از او در کتاب‌های تاریخی «بنیانگذار جمهوری مهاباد» نام برده می‌شود و جعفر پیشه‌وری، رئیس «حزب دموکرات آذربایجان» را حمایت از «دو تجزیه‌طلب وابسته به شوروی در دهه بیست» توصیف کرده بودند.

پس از ایجاد حواشی غلامرضا جمشیدیها رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: «ایشان شرایط دفاع از پایان‌نامه نداشته و صرفاً با کمک دوستانش نمایشی را به اجرا گذاشتند.»

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرده بود که روند درخواست و ثبت برای دفاع از پایان‌نامه طی نشده بود و «اساسا این شخص محروم از تحصیل بوده است و شرایط دفاع نداشته چرا که سنوات تحصیلی وی از حد مجاز گذشته است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۹ دسامبر ۲۰۲۳