بعد از انتشار گسترده سالمونلا، اکنون هشداری جدید درباره نحوه پختن تخم‌مرغ

سازمان نظارت بر مواد غذایی بریتانیا هشدار داد در پی افزایش موارد سالمونلای مرتبط با محصولات طیور وارداتی از لهستان، بریتانیایی‌ها باید مراقب پختن تخم‌مرغ باشند.

سازمان استانداردهای غذایی بریتانیا از مصرف‌کنندگان خواست که هنگام نگهداری و استفاده از تخم‌مرغ و آشپزی با آن مراقب باشند، و به‌ویژه مطمئن باشند که خوب پخته شده باشد.

این در حالی است که امسال بیش از ۲۰۰ مورد بیماری سالمونلا مرتبط با محصولات طیور، مانند تخم‌مرغ و گوشت [سفید] گزارش شده است.

تینا پاتر، رئیس سوانح سازمان ایمنی غذایی بریتانیا (اف‌اس‌ای) گفت: «شماری از این موارد به مصرف تخم‌مرغ محصول لهستان در غذاهای رستوران‌ها و کافه‌ها مربوط است.»

او افزود: «بنابراین، از مقام‌های محلی می‌خواهیم که اهمیت رعایت درست بهداشت را به کسب‌وکارهای موادغذایی یادآوری کنند.»

این سازمان به مصرف‌کنندگان نیز هشدار داد که در کار کردن یا آشپزی کردن با محصولاتی مانند مرغ درسته، ران بوقلمون، سینه، ران و تکه‌های مرغ سرد [بسته‌بندی‌شده] یا منجمد مراقب باشند.

این سازمان گفت که در حال مذاکره با مقام‌های لهستانی و اتحادیه اروپا است تا از رعایت «همه اقدام‌های لازم» برای بهبود ایمنی طیور و تخم‌مرغ وارداتی از لهستان مطمئن شود.

این مسئول [مقررات غذایی] گفت: «مقررات آتی درمورد نظارت بر واردات غذا و خوراک از اتحادیه اروپا به بریتانیا نیز به سازمان ایمنی غذایی بریتانیا امکان می‌دهد که از وجود نظارت‌ها[ی لازم] اطمینان حاصل کند.»

سالمونلا یک باکتری رایج در مواد غذایی است که در گوشت خام، طیور نیم‌پز، تخم‌مرغ، و شیر پاستوریزه‌نشده دیده می‌شود که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

این میکروب ممکن است باعث معده‌درد، استفراغ، و اسهال شود و از فردی به فرد دیگر منتقل شود و در برخی موارد، به تب شدید و کم‌آبی [در بدن] می‌انجامد.

به گفته این سازمان: «نوزادان، کودکان، زنان باردار، و افراد مسن تخم‌مرغ‌‌ خام یا عسلی را فقط باید موقعی بخورند که مهر «شیر بریتانیایی» (British Lion) یا مهر «محصول بریتانیا» (Laid in Britain) داشته باشد.»

ماه گذشته، سوئد به بزرگ‌ترین تولیدکننده تخم‌مرغ آن کشور دستور داد که همه مرغ‌هایش را از بین ببرد تا در بحبوحه شیوع سالمونلا، آن مرکز را بتوان به‌طور کامل تمیز کرد.

هیئت کشاورزی سوئد [شرکت] تولیدی سی‌ای شدرگرن را، که نزدیک به ۱.۲ میلیون مرغ یا ۲۰ درصد کل مرغ‌های تخم‌گذار آن کشور را داشت، وادار کرد این حیوانات را از بین ببرد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۹ دسامبر ۲۰۲۳