آمریکا دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی را تحریم کرد

در آستانه سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر، دولت آمریکا دو مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی به نام‌های مجید دستجانی فراهانی و محمدمهدی خانپور اردستانی را تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، «اوفَک»، روز جمعه، ۱۷ آذرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو مامور اطلاعاتی «افرادی را برای انجام عملیات مختلف در آمریکا، از جمله علیه مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا برای انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، استخدام کرده‌اند».

این دفتر همچنین اعلام کرد: «فراهانی و اردستانی افرادی را برای فعالیت‌های نظارتی متمرکز بر اماکن مذهبی، مشاغل و سایر تأسیسات در ایالات متحده جذب کرده‌اند.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران با استفاده از بازداشت و شکنجه آمده است: «تلاش‌های رژیم برای ساکت کردن مخالفانش بسیار فراتر از مرزهایش است.»

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، یکی از تحریم‌شدگان است
در همین زمینه دولت بریتانیا نیز ساعاتی پیش اعلام کرد پنج مقام قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی نیز در فهرست تحریم‌های جدید هستند.

بریتانیا علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، علیرضا ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی، مسعود درستی، مدیرعامل و عضو هیئت‌ مدیره شرکت بهره‌برداری مترو تهران، علی‌اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی هرمزگان، و حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی استان مازندران، را در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داده است.

این افراد در نقض گسترده حقوق بشر و آزادی بیان، سرکوب معترضان، تبعیض جنسیتی علیه زنان و موارد دیگر دست داشته‌اند.

در همین زمینه دولت کانادا نیز قرار است در بیانیه‌ای نام افراد ناقض حقوق بشر در سراسر جهان، از جمله ایران، را که در فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده،‌ اعلام کند.

تحریم‌های تازه در آستانه سالروز اعلام رسمی اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام شده است که روز یک‌شنبه، ۱۹ آذر، هفتاد و پنجمین سالگرد آن گرامی داشته می‌شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۹ دسامبر ۲۰۲۳