آمریکا قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس را وتو کرد

سازمان غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه گزارش داد که چهار نفر از جمله سه جنگجوی گروه حزب‌الله لبنان در حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در جنوب سوریه کشته شدند. بنا به همین گزارش این چهار نفر عضو واحد نظارت و پرتاب موشک بودند.

گروه حزب‌الله لبنان جمعه شب بدون ارائه جزئیات بیشتر از کشته شدن سه عضو این گروه خبر داد.

حملات اسرائیل به مواضع مختلف در داخل خاک سوریه از زمان آغاز جنگ با حماس افزایش یافته است. اسرائیل به ندرت در مورد حملاتش به سوریه به طور علنی اظهارنظر می‌کند.

ارتش اسرائیل خبر تلاش نافرجام نیروهای نظامی این کشور برای نجات گروگان‌هایی را که در اختیار حماس هستند تایید کرد.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، دو سرباز این کشور در جریان این عملیات ناموفق به شدت مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل اگرچه تایید کرد که در این عملیات، هیچ گروگانی نجات پیدا نکرده است اما از کشته شدن بسیاری از «تروریست‌هایی» که در ربودن افراد و انتقالشان به داخل غزه شرکت داشتند، خبر داد.

پیشتر حماس از کشته شدن یک گروگان اسرائیلی به نام «باروخ ساعار» در جریان تلاش ارتش اسرائیل برای نزدیک شدن به محلی که نگهداری می‌شد، خبر داده بود.

قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه با وجود کسب ۱۳ رای موافق در شورای امنیت با وتوی آمریکا به عنوان عضو دائم شورا روبرو شد.

از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو رای مخالف و یک عضو هم رای ممتنع دادند. رای مخالف از سوی آمریکا و رای ممتنع از سوی بریتانیا داده شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به ماده ۹۹ منشور ملل متحد خواستار موضع‌گیری شورای امنیت در برابر شرایط در نوار غزه شده بود.

بلژیک از پیشنهاد این کشور به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی به این اتحادیه خبر داد.

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک گفت که کشورش موضوع تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی را در نشست روز دوشنبه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

بر اساس پیشنهاد بلژیک، اطلاعات آن دسته از شهرک‌نشینان اسرائیلی که با فلسطینی‌ها با خشونت برخورد کرده‌اند به سیستم اطلاعات شنگن اضافه خواهد شد.

حماس در بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به «جنگ بی‌رحمانه» در نوار غزه پایان دهد، منطقه‌ای که پس از حملات گسترده اسرائیل به آن، تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.

در بیانیه حماس آمده است: «ما از شورای امنیت، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای جهان می‌خواهیم که به این جنگ بی‌رحمانه پایان دهند و نوار غزه را قبل از اینکه دیر شود، نجات دهند.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از نخست‌وزیر اسرائیل خواست گذرگاه «کرم ابوسالم» را به منظور انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه باز کند.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: «رئیس‌جمهوری فرانسه، طی یک گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر لزوم حفظ امنیت غیرنظامیان در غزه و اهمیت دستیابی به آتش‌بس پایدار تاکید کرد».

رئیس عملیات بشردوستانه سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد «نشانه‌های امیدوارکننده‌ای» از گشایش قریب‌الوقوع گذرگاه «کرم ابوسالم» بین اسرائیل و نوار غزه می‌بیند.

در حال حاضر ارسال کمک‌ها به صورت محدود، فقط از طریق گذرگاه رفح از مصر به غزه صورت می‌گیرد.

سه سرباز لبنانی روز جمعه بر اثر حمله ارتش اسرائیل به پاسگاهی در منطقه ناقوره در جنوب لبنان زخمی شدند.

گفته می‌شود آسیب جدی به این سربازان وارد نشده است. ارتش لبنان همچنین از حمله اسرائیل به یک بیمارستان نظامی خبر داد که تلفات جانی در پی نداشت.

دو نفر از جمله یک سرباز لبنانی روز سه شنبه در مرز با اسرائیل کشته شدند. این اولین سرباز ارتش لبنان بود که از زمان آغاز درگیری‌های مرزی بین اسرائیل و گروه حزب‌الله کشته شد.

ارتش اسرائیل که گفته بود مواضع حزب‌الله را هدف قرار خواهد داد، با تایید این خبر تاکید کرد که نیروهای مسلح لبنان هدف این حمله نبودند.

سازمان «پزشکان بدون مرز» در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد با بی‌عملی «همدست کشتار مداوم» در نوار غزه است.

این سازمان حقوق بشری در ادامه بیانیه خود با انتقاد از انفعال شورای امنیت سازمان ملل در برابر کشتار، نوشته است که «وتوی کشورهای عضو، به‌ویژه آمریکا»، این شورا را در «قتل‌عام مداوم» در غزه شریک می‌کند.

وزرای خارجه چند کشور عربی که به واشنگتن سفر کرده‌اند، خواستار پایان «فوری» جنگ در نوار غزه شدند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، از طرف این کشورها گفت: «پیام ما این است، باید فوراً به جنگ پایان داد.»

اتحادیه اروپا نام ۲ نفر از فرماندهان شاخه نظامی حماس را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این اتحادیه حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

بر اساس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، نام‌های محمد ضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، و مروان عیسی، معاون او به فهرست سیاه این اتحادیه اضافه شده‌اند.

با اضافه شده نام این افراد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا، دارایی‌های احتمالی آن‌ها در این اتحادیه توقیف می‌شوند و هرگونه مبادله مالی یا تامین مالی این دو عضو ارشد شاخه نظامی حماس ممنوع می‌شود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۹ دسامبر ۲۰۲۳