یک روز پس از «حمله سایبری»، تنها ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت به سامانه هوشمند متصل شده‌اند

یک روز پس از وقوع یک اختلال گسترده دیگر در کار سوخت‌رسانی به مردم در ایران، یک مقام خبر داد که در حال حاضر تنها در ۴۰ درصد از جایگاه‌ها می‌توان از کارت سوخت برای خرید بنزین استفاده کرد.

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روز سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «در حال حاضر ۴۰ درصد از کل جایگاه‌ها نیز به صورت آنلاین به سامانه هوشمند سوخت متصل هستند.»

به این ترتیب، در حال حاضر تنها در ۴۰ درصد از جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران «امکان استفاده از بنزین سهمیه‌ای فراهم شده» است.

آقای سالاری‌نسب همچنین برای استفاده آفلاین و خرید بنزین آزاد از جایگاه‌ها نیز از قید «تقریباً همه» استفاده کرده و گفته است: «تقریباً همه جایگاه‌های سوخت وارد مدار شده‌اند و با تلاش شبانه‌روزی سعی کردیم، ابتدا دسترسی همه مردم به بنزین را فراهم کنیم.»

در پی اختلال در خدمات‌رسانی در جایگاه‌های سوخت سراسر ایران از صبح روز دوشنبه، ۲۷ آذر، وزیر نفت از یک حمله سایبری خبر داد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن را به عوامل خارجی نسبت داد.

همزمان یک گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» که جمهوری اسلامی آن را «مرتبط با اسرائیل» می‌داند، روز دوشنبه در حساب خود در شبکه‌های اجتماعی ایکس و تلگرام مسئولیت ایجاد اختلال را برعهده گرفت.

این گروه نوشت: «ما گروه گنجشک درنده بار دیگر سیستم سوخت‌رسانی ملی رژیم جمهوری اسلامی را هدف حمله سایبری قرار دادیم. خامنه‌ای! همان‌ طور که قبلاً تذکر دادیم در مقابل تحریکات شرورانه تو در منطقه عکس‌العمل نشان خواهیم داد.»

اما ادامه اختلال در سوخت‌رسانی در کشور پس از یک روز در حالی است که جواد اوجی، وزیر نفت، روز دوشنبه وعده داده بود که «ظرف ۲-۳ ساعت آتی همه جایگاه‌های کشور به صورت دستی فعال» شوند.

وزیر نفت نیز تأکید کرده بود: «با تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۰ داشتیم از سرگیری عملیات سوخت‌گیری را در ۱۶۵۰ جایگاه سوخت به سرعت انجام دادیم. سامانه همچنان آفلاین است.»

اشاره جواد اوجی به روز چهارم آبان سال ۱۴۰۰ است که یک حمله سایبری گسترده تمام ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در ایران را دچار اختلال کرد.

در آن زمان هم مقام‌های وزارت نفت وعده یک روز دیگر را دادند، اما پس از چهار روز وزیر نفت مجبور شد بار دیگر اعلام کند که بازگشت تمام جایگاه‌ها به سامانه آنلاین سه روز دیگر هم طول خواهد کشید.

وزارت نفت روز دوشنبه بلافاصله اعلام کرد که اختلالِ پیش‌آمده به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد و شایعه افزایش قیمت بنزین «کذب محض» است.

این موضوعی است که خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه به نقل از جعفر سالاری‌نسب بار دیگر تکرار کرده است: «سهمیه بنزین شهروندان محفوظ است و اخبار مربوط به افزایش قیمت بنزین شایعه است.»

اختلال گسترده در شبکه سوخت‌رسانی در ایران تنها یک ماه پس از آن رخ داده است که یک مقام «سامانه هوشمند سوخت» در تلویزیون ادعا کرده بود که این سامانه «کاملاً مستقل» است و «به هیچ جا وصل نیست» که هک شده یا دچار اختلال شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳