کشف بزرگ‌ترین تونل گروه تروریستی حماس در غزه

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد قطعنامه جدیدی رأی خواهد داد که خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در غزه است.

پیش‌نویس این قطعنامه جدید که توسط امارات متحده عربی تهیه شده است، خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه» است.

متن پیش‌نویس این قطعنامه همچنین بر حمایت از راه حل دوکشوری در منطقه تأکید می‌کند و خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها» شده، اما از آنجا که به صراحت نام حماس در آن ذکر نشده، با انتقاد اسرائیل و ایالات متحده روبه‌رو شده است.

این رأی‌گیری چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده از تصویب شدن قطعنامه قبلی شورای امنیت که خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» در مناطق فلسطینی‌نشین بود، جلوگیری کرد.

وزارت بهداشت مناطق فلسطینی‌نشین کرانه باختری روز یکشنبه اعلام کرد حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ فلسطینی از روز هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) تاکنون در نوار غزه کشته شده‌اند که ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند.

به گفته این وزارتخانه، آمار یاد شده شامل بیش از ۳۰۰ پزشک و پرستار و کارکنان بخش درمان، ۸۶ روزنامه‌نگار و ۱۳۳ نفر از کارکنان آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) می‌شود.

طبق این آمار، جنگ کنونی در نوار غزه همچنین بیش از ۵۱ هزار مجروح بر جای گذاشته و شمار بسیاری نیز مفقود الاثر هستند.

وزارت بهداشت فلسطینی‌ها در ادامه گزارش خود عنوان کرد که از ۳۶ بیمارستان نوار غزه تنها ۸ بیمارستان آن هم به طور نسبی فعال هستند که همین نیز شرایط درمانی در منطقه را وخیم کرده است.

این وزارتخانه آمار خود را بر اساس گزارش‌های دریافتی از بیمارستان‌های غزه که تحت کنترل حماس است، تهیه کرده. ارتش اسرائیل هفته گذشته اعلام کرده بود که از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، بیش از ۲۲ هزار مکان در غزه را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل مدعی کشف «بزرگ‌ترین تونل حماس» در نوار غزه شد که طول آن بالغ بر چهار کیلومتر می‌شود.

به گفته این نهاد، تونل یادشده چند هفته قبل کشف و این مدت پاکسازی شده بود، اما تا روز یکشنبه گزارش‌های مربوط به آن منتشر نشد و کسی اجازه بازدید از آن را نیافت.

اطلاعیه ارتش اسرائیل می‌گوید که پهنای تونل مورد اشاره آن قدر هست که یک اتوموبیل بزرگ از آن عبور کند و تونل تا پنجاه متری عمق زمین می‌رسد و به سیستم‌های مخابراتی و برق و تهویه هوا نیز مجهز است.

بر اساس این اطلاعیه، تونل کشف‌شده به داخل اسرائیل راهی ندارد، اما تا ۴۰۰ متری گذرگاه مرزی «اِرِز» در شمال مرز اسرائیل و غزه امتداد می‌یابد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، عصر یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اسرائیل سه تونل مشابه را ردیابی کرده است، اما تاکنون تنها یک مورد آن را علنی ساخته است.

وزارت بهداشت غزه، زیر نظر گروه افراطی حماس، می‌گوید در جریان حمله روز یکشنبه ارتش اسرائیل به اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه، ۹۰ فلسطینی کشته شدند.

برخی ویدئوهای منتشر شده این روز نشان می‌دهد ساکنان اردوگاه مشغول حفر آوار به جا مانده با بیل و دست خالی برای یافتن بازماندگان هستند.

ارتش اسرائیل از روز ۱۵ مهر و به دنبال حمله حماس به خاک این کشور که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن شد، در چندین نوبت به اردوگاه جبالیا یورش برده است.

فرمانده ارشد ارتش اسرائیل روز یکشنبه گفت که نیروهای تحت فرمانش بیش از هزار نفر را در جریان جنگ علیه گروه افراطی حماس در غزه به اسارت گرفته‌اند.

هرتزی لوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل،‌ در سخنرانی خود برای سربازان تحت فرمانش گفت: «ما از اسرا اطلاعات زیادی به دست می‌آوریم و در حال حاضر بیش از هزار اسیر داریم.»‌

او در ویدئویی که توسط ارتش اسرائیل منتشر شده، گفت که وقتی نیروهای حماس «سلاح خود را زمین می‌گذارند و دست‌های خود را بلند می‌کنند، آن‌ها را دستگیر می‌کنیم و به آن‌ها شلیک نمی‌کنیم.»

آقای لوی در حالی این اظهارات را مطرح کرده که روز گذشته یک مقام ارتش اسرائیل فاش کرد سه گروگان این کشور که به اشتباه و با آتش نظامیان اسرائیلی در شهر غزه کشته شدند، پیش از هدف قرار گرفتن، «پرچم سفید» در دست داشتند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد تحقیقات مقدماتی ارتش اسرائیل نشان داده یک سرباز این کشور سه گروگان را در چندده‌متری خود در محله شجاعیه غزه دیده که «پیراهن به تن نداشتند و چوبی در دست داشتند که پارچه سفیدی بر آن بود».

منابع مصری روز یکشنبه اعلام کردند که اسرائیل و گروه افراطی حماس هر دو آماده وقفه جدید در جنگ و آزادی گروگان‌ها هستند، هرچند اختلاف‌نظرهای زیادی در مورد نحوه اجرای این آتش‌بس وجود دارد.

امیدها برای آتش‌بس مجدد زمانی قوت گرفت که دیروز اعلام شد رئیس موساد روز جمعه گذشته با نخست‌وزیر قطر دیدار کرده است.

دو منبع امنیتی مصر یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که حماس بر تنظیم لیست گروگان‌هایی که قرار است آزاد شوند و همچنین عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به پشت خطوط از پیش تعیین شده، اصرار دارد.

به گفته این منابع اسرائیل با تنظیم لیست گروگان‌ها توسط حماس موافقت کرده و خواستار یک جدول زمانی و رؤیت این لیست قبل از تعیین زمان و مدت آتش‌بس است.

با این وجود اسرائیل گفته نیروهایش عقب‌نشینی نخواهند کرد.

منابع آگاه همچنین می‌گویند مصر و قطر که پیش از این درباره آتش‌بس یک‌هفته‌ای و آزادی گروگان‌ها میانجی‌گری می‌کردند، بر تسریع کمک‌ها و باز کردن گذرگاه «کرم شالوم» قبل از شروع هرگونه مذاکره‌ای در این مورد اصرار داشته‌اند.

این گذرگاه بعدازظهر روز یکشنبه توسط اسرائیل باز شد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنانی در روز یکشنبه از اسرائیل به دلیل کشتن دو زن مسیحی در داخل محوطه کلیسای «خانواده مقدس»‌ در نوار غزه انتقاد کرد.

او به اعلامیه روز شنبه اسقف اعظم اورشلیم در روز شنبه اشاره کرد که گفته بود این دو زن وقتی وارد صومعه راهبه‌ها در مجتمع کلیسا شدند، توسط «تک‌تیراندازهای» ارتش اسرائیل هدف قرار گرفتند و هفت تن دیگر وقتی قصد کمک به دیگران را داشتند، با شلیک نظامیان اسرائیلی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس در مراسم هفتگی دعا در واتیکان در ادامه گفت اخبار «مهم و دردناکی» از غزه دریافت می‌کند و افزود: «شهروندانی که مسلح نیستند، هدف بمباران و تیراندازی قرار می‌گیرند. این اتفاق حتی درون مجتمع کلیسای خانواده مقدس رخ داده است، جایی که هیچ نروریستی در کار نیست، فقط خانواده‌ها،‌ کودکان، مردم بیمار یا ناتوان و راهبه‌ها حضور دارند.»

رهبر کاتولیک‌ها در ادامه گفت:‌ «عده‌ای می‌گویند که “این جنگ است. این تروریسم است”. بله، این جنگ است. این تروریسم است.»

این دومین بار در کمتر از یک ماه گذشته است که پاپ فرانسیس از واژه «تروریسم»‌ برای توصیف اتفاقات در نوار غزه و جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس استفاده می‌کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت کشته شدن دو زن در داخل کلیسای خانواده مقدس همچنان تحت بررسی است و درباره اظهارات پاپ حاضر به موضع‌گیری نشد.

گذرگاه کرم شالوم در مرز اسرائیل و نوار غزه روز یکشنبه برای نخستین بار بعد از حمله گروه افراطی حماس باز شد و محموله کمک‌های امدادی وارد غزه شد.

دو منبع در هلال احمر مصر به خبرگزاری رویترز گفتند اولین کامیون‌های حامل کمک‌ها از این گذرگاه وارد نوار غزه شدند و یکی از این منابع خبر داد که روز یکشنبه ۷۹ کامیون وارد شده‌اند.

طی ۱۰ هفته گذشته کمک‌های بشردوستانه تنها از طریق گذرگاه رفح در مرز مصر وارد غزه می شدند و سازمان‌های بین‌المللی تعداد آنها در قیاس با نیاز ساکنان فلسطینی را ناکافی می‌دانستند.

گذرگاه کرم شالوم که در مرز بین اسرائیل، غزه و مصر واقع شده است، یکی از نقاط ترانزیت اصلی برای ورود و خروج کالا از نوار غزه است و می‌تواند سریع‌تر از گذرگاه رفح کمک‌ها را وارد این باریکه کند.

کابینه اسرائیل هفته گذشته با بازگشایی گذرگاه کرم شالوم موافقت کرده بود.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد چند فرد مسلح فلسطینی را در جریان یک حمله در شهر طولکرم در کرانه باختری از پا درآورده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که این مهاجمان به سمت سربازان اسرائیلی شلیک و مواد منفجره پرتاب کردند.

وزارت بهداشت فلسطینی در کرانه باختری می‌گوید دست‌کم پنج تن در عملیات نظامیان اسرائیلی که ساعت‌ها به طول انجامید، در این شهر کشته شدند.

ارتش اسرائیل نیز تبادل آتش را تأیید کرده و افزوده که چهار «مظنون»‌ نیز بازداشت شدند و چندین اسلحه و دستگاه های انفجاری ضبط شد.

وزارت بهداشت فلسطینی همچنین اعلام کرد در حمله چند روز پیش ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین نیز یک فلسطینی مجروح شده بود که روز یکشنبه جان خود را از دست داد.

پنجشنبه هفته گذشته اسرائیل گفت «بیش از ۱۰ تن» را که به گفته این کشور «تروریست» بودند، در حمله به اردوگاه جنین در کرانه باختری کشته بود.

وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه پس از ورود به اسرائیل خواستار «آتش‌بس جدید و پایدار» در نوار غزه شد.

این در حالی است که الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل هرگونه درخواست برای آتش‌بس را «خطا» توصیف کرد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه پس از گفت‌وگو با آقای کوهن که به محض ورود به تل‌آویو صورت گرفت، گفت که پاریس از میزان تلفات سنگین غیرنظامیان در غزه عمیقاً نگران و خواستار «آتش‌بس جدید و فوری و پایدار» است.

اما کوهن موضع دولت اسرائیل را تکرار کرد که بر اساس آن درخواست برای آتش‌بس یک «اشتباه» و «هدیه‌ای برای حماس» است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.

با این حال خانم کولونا همچنین خواستار فراموش نشدن قربانیان اسرائیلی حملات حماس شد.

او با اشاره به جزئیاتی که از چگونگی حمله گروه تروریستی حماس علیه اسرائیل صورت گرفته، گفت: «نیازی به گفتن نیست که فرانسه به سخنان این قربانیان زن اعتقاد دارد، که فرانسه به کسانی که مجبور بوده‌اند شاهد این تجاوزها، مثله کردن و هتک حرمت‌ها
باشند، باور دارد.»

روز یکشنبه، وزیران خارجه بریتانیا و آلمان نیز گفتند به‌رغم قائل شدن حق برای اسرائیل برای از بین بردن تهدید ناشی از حماس، در عین حال هشدار می‌دهند که تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در عملیات اسرائیل «بسیار بالا است.»

با وجود افزایش این فشارها بر دولت نتانیاهو برای برقراری یک آتش‌بس پایدار، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در آغاز جلسه کابینه خود با آتش‌بس کاملاً مخالفت کرد و گفت نامه‌ای «از ده‌ها خانواده از قهرمانان کشته‌شده» دریافت کرده است که از اسرائیل خواسته‌اند به جنگ خود علیه غزه ادامه دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل این نامه را با صدای بلند در ابتدای جلسه کابینه خواند و گفت: «ما تا آخر می‌جنگیم.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳