ورود به ماه‌های پایانی سال با فهرستی از دغدغه‌ها؛ روزگار سیاه کارگران؛ ممنوع‌الورودی، اخراج، خودکشی

کارگران این روزها در چندین جبهه در حال جنگ هستند، جنگ برای زنده ماندن با تورمی که معیشت را نشانه رفته و تلاش برای احقاق حقوق خود که در نهایت با همدستی نهادهای امنیتی با کارفرماها به «ممنوع‌الورودی» کشانده می‌شود.

نتیجه این جنگ هم این روزها لابلای خبرها مشاهده می‌شود، اعتراض، «اخراج» و «خودکشی» که نشان دهنده روزگار سیاه کارگران در ایران است.

همه این موارد در حالی است که به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و بار دیگر دغدغه دستمزد و درصدهای افزایش حقوق به فهرست نگرانی‌ها اضافه شده است. در حالی که هنوز بسیاری از مطالبات گذشته پرداخت نشده و سفره‌ها هر روز خالی‌تر می‌شود.

خبرگزاری «ایلنا» به بهانه مشکلات و آسیب‌هایی که کارگران با آن روبه‌رو هستند به این موضوع پرداخته و نوشته است، آیا مسدود کردن کارت ورود کارگران که در آخرین نمونه در مورد کارگران معترض شرکت ملی فولاد در اهواز اتفاق افتاد، قانونی است؟

این خبرگزاری همچنین از وزارت کار جمهوری اسلامی خواسته تا به تخلفات کارفرمایان در مجازات پرسنل بدون تشکیل «کمیته» ورود کند.

این خبرگزاری وابسته به «خانه کارگر» تاکید کرده است که برخی مدیران و کارفرمایان برای حل منازعات به روش‌های «غیر قانونی» برای برخورد با کارگران مبادرت می‌ورزند.

برهمین اساس اعلام شده است که شرایط بحرانی معیشت کارگران باعث نارضایتی بیش از پیش نیروی کار در جامعه شده و کارگران واحدهای مختلف برای پیگیری مطالباتی مانند «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل»، «بهره‌مندی از مزایای شغلی» و «پرداخت معوقات» دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

آنطور که خبرگزاری «ایلنا» گزارش داده کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی در برابر مطالبه حق توسط کارگران و اعتراض به شرایط موجود اقدام به «بستن کارت ورود و ممانعت از داخل شدن کارگر به محوطه» و مواردی مانند آن کرده‌اند.

برهمین اساس اعلام شده که در برخی واحدها نیز کارگران پس از اعتراض به وضعیت مزدی یا معوقات و مطالبه اجرای طرح طبقه‌بندی، با برخوردهایی شدیدی از جمله اخراج یا کسر حقوق مواجه شد‌ه‌اند.

شرایط بحرانی کارگران تبعاتی همچون «خودکشی» را نیز به دنبال داشته است و در همین رابطه طی روزهای اخیر دو کارگر در پتروشیمی «چوار» دست به خودکشی زدند.

براساس اعلام رسانه‌ها این اقدام در واکنش به ممنوعیت از ورود به محل کار توسط کارفرما انجام شده بود. کارگران کارخانه پتروشیمیِ چوار ایلام نیز در پی «خودکشی» دو کارگر پیمانکاری این شرکت که روز پنجشنبه ۳۰ آذر در اعتراض به اخراج، در داخل کارخانه خود را به دار کشیدند؛ می‌گویند که مدیر کارخانه دست به یک اخراج دسته‌جمعی زده و به ۱۳ کارگر گفته‌است که دیگر به آنها نیازی نیست.

در اقدامی دیگر کارگران تمام بخش‌های کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ‎اهواز روز شنبه دوم دی، در پی اقدام مدیرعامل این شرکت در ممنوعیت ورود ۲۱ ‎کارگر و خودداری از اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، اعتصاب کردند.

اعتصابی که برای دو روز متوالی ادامه داشت و علی محمدی، مدیر عامل گروه، در واکنش به این اعتصاب اعلام کرد که ممنوعیت از کار ۲۱ کارگر با «هماهنگی و تصمیم شورای تامین استان خوزستان» انجام شده است تا به ادعای او، «تجمعات با متوقف کردن خطوط تولید دنبال نشود.»

در این مورد پیمان شجیراتی، کارگر سابق گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فعال کارگری، ساکن آلمان، در گفتگو با صدای آمریکا تاکید کرد که بر اساس ماده ۴۸ قانون‌کار، باید برای تمامی کارگاه های بالای ۵۰ تن که تحت پوشش قانون تامین اجتماعی هستند، طرح طبقه بندی مشاغل به اجرا درآید.

به نوشته این ماده قانونی، «به منظور جلوگیری از بهره‌کشی از کار دیگری، وزارت کار موظف است نظام ارزیابی و طبقه‌بندی مشاغل را با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور تهیه و اجرا کند.»

رگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳