پاپ به مناسبت کریسمس خواهان پایان جنگ‌ها شد

پیام تبریک پاپ فرانسیس به مناسبت جشن کریسمس در سایه جنگ قرار گرفت و او در بخش عمده‌ای از سخنانش به جنگ در اوکراین و غزه پرداخت و خواست تا فراتر از «آتش‌بس» در غزه، به هرگونه «خشونت» در سطح جهانی پایان داده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ با اشاره به این که جنگ در غزه و حمله روسیه به اوکراین، بر یکی ازبزرگترین جشن‌ها مورد علاقه جهان سایه انداخته، گفت: «امشب، قلب‌های ما در بیت لحم است، جایی که فرشته صلح توسط منطق بیهوده جنگ طرد شده است.»

او ادامه داد: مسیح «بی‌عدالتی را از بالا و با قوه قهریه از بین نمی‌برد بلکه راه عشق را نشان می‌دهد».

پاپ صبح امروز گفته بود که «ما به برادران و خواهران خود[از نظر قلبی] نزدیک هستیم، کسانی که از جنگ رنج می‌برند؛ ما به فلسطین، اسرائیل و اوکراین فکر می‌کنیم.»

امسال به دلیل جنگ در غزه، جشن سالانه کریسمس در بیت لحم، لغو شد، شهری که هر ساله جشن‌های بسیاری در آن برگزار می‌شد. بیت لحم، شهری در کرانه باختری است که مسیحیان معتقدند عیسی مسیح بیش از ۲ هزار سال پیش در أن به دنیا آمده است.
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان حمله به اردوگاه پناهندگان المغازی دست‌کم به ۷۰ نفر رسیده است، آماری که این حمله را به یکی از مرگبارترین حملات اسرائیل به نوار غزه از آغاز جنگ کنونی تبدیل می‌کند.

خبرنگاران خبرگزاری آسوشیتدپرس که در بیمارستانی در نزدیکی اردوگاه المغازی حاضر شده بودند گزارش می‌دهند که شاهد انتقال جنازه‌ها به این بیمارستان بوده‌اند که از جمله آنها یک نوزاد بوده است.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه که زیر نظر گروه افراطی حماس است، می‌گوید که آمار کشته‌شدگان احتمالا باز هم بالاتر برود. ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، گروه حماس را تروریستی می‌دانند.

جنگ کنونی در غزه به ویرانی بخش‌های بزرگ این منطقه، کشته شدن حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ فلسطینی و آوارگی تقریبا تمامی جمعیت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری آن انجامیده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که شمار تلفات نظامیان اسرائیلی نیز از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه به ۱۵۴ نفر رسیده است که همین امر می‌تواند حمایت عمومی از این جنگ را که در پی حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، کاهش دهد. حماس در حملات روز ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کشت و ۲۴۰ نفر را نیز به گروگان گرفت.

شرکت دانمارکی مرسک روز یکشنبه با اشاره به استقرار نیروی دریایی آمریکا و متحدان آن در دریای سرخ اعلام کرد که خود را مهیای ازسرگیری عملیات کشتی‌رانی در این حوزه دریایی و خلیج عدن می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت غزه،‌ زیر نظر گروه افراطی حماس (که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود) عصر یکشنبه گفت در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه المغازی دست‌کم ۶۰ فلسطینی کشته شدند.

اشرف‌القدره با اشاره به این که آمار کشته‌شدگان رو به افزایش است، این حمله را «قتل عام» در یک منطقه پرتراکم مسکونی توصیف کرد.

اردوگاه آوارگان المغازی در شرق شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه واقع شده است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد جنازه‌های پنج گروگان در بند گروه افراطی حماس (که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود) را از یک شبکه تونل‌های زیرزمینی در شمال نوار غزه کشف کرده و به اسرائیل بازگردانده است.

در ویدئویی که ارتش اسرائیل از این تونل‌ها منتشر کرده است، یک حمام با کاشی‌های سفید و یک اتاق کار متصل به آن دیده می‌شود و این سوال را نزد افکار عمومی به وجود آورده است که پنج گروگان چگونه کشته شدند.

دانیل هگاری،‌ سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت کالبدشکافی در جریان است و به خانواده‌های این گروگان‌ها اطلاع داده خواهد شد و اگر موافقت کنند، نتیجه برای عموم نیز اعلام خواهد شد.

سه سرباز و دو غیرنظامی که پیکرهای آنها کشف شده است، روز ۱۵ مهر در جریان حمله حماس به اسرائیل به نوار غزه منتقل شده بودند.

حماس هفته گذشته ویدئویی از سه گروگان منتشر کرد که در اتاقی با کاشی‌های سفید بودند و به زبان عبری زیرنویسی روی ویدئو بود که می‌گفت:‌ «سلاح‌های نظامی شما این سه نفر را کشت»

در ویدئوهای منتشر شده توسط ارتش اسرائیل شبکه تونل‌های تاریک و خاک‌گرفته‌ای دیده می‌شوند که به گفته مهندسان ارتش دو طبقه هستند.

یکی از تونل‌ها به خانه احمد الغندور، فرمانده گردان شمال غزه حماس، می‌رسد که اسرائیل اعلام کرد در روز ۲۶ نوامبر کشته شده است.

با این حال این ویدئوهای ارتش اسرائیل اتاقی را که در ویدئوی منتشر شده توسط حماس دیده می‌شد و سه گروگان در آن نگهداری می‌شدند، نشان نمی‌دهند.

خبرگزاری آلمان از شهر رفح در جنوب نوار غزه گزارش داده که ده‌ها فلسطینی خشمگین روز یکشنبه در اعتراض به شلیک اعضای گروه افراطی حماس به گروهی از مردم این شهر دست به تظاهرات و شورش زدند.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود، از دیرباز کنترل نوار غزه را در دست داشته است.

تجمع اعتراضی رفح وقتی شکل گرفت که خبر رسید اعضای حماس به گروهی از شهروندان که قصد داشتند بدون اجازه این گروه کمک‌های امدادی را تصاحب کنند،‌ شلیک کرد.

گفته شده است که در جریان این تیراندازی یک نفر کشته و چند تن زخمی شده‌اند و مردم خشمگین ساکن رفح، در نزدیکی مرز مصر، یک پاسگاه پلیس حماس را آتش زدند.

کمبود مواد غذایی و سایر مایحتاج باعث آشفتگی و غارت برخی کمک‌های امدادی ارسالی به نوار غزه شده است.

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تصویب کرده است،‌ اسرائیل اصرار دارد همه محموله‌ها را از بیم قاچاق اسلحه به غزه بازرسی کند.

آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف، پیش‌تر هشدار داد که با افزایش خطر قحطی در نوار غزه، کودکان زیر پنج سال در این منطقه که شمار آنها حدود ۳۳۵ هزار نفر است، در معرض خطر سوءتغذیه شدید و مرگ قابل پیش‌بینی قرار دارند.

خبرگزاری رویترز خبر داد که نمایندگان گروه جهاد اسلامی فلسطین، از متحدان گروه افراطی حماس، روز یکشنبه برای مذاکره با مقام‌های امنیتی مصر وارد قاهره شده‌اند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند و در حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل ۲۴۰ تن را به گروگان گرفتند.

در حالی که جهاد اسلامی تعدادی از این گروگان‌ها را در اختیار دارد، یک منبع نزدیک به این گروه مورد حمایت ایران گفته است نمایندگان آن با مقام‌های مصری درباره راه‌های رسیدن به پایان حمله اسرائیل به غزه مذاکره می‌کنند.

این گروه پیش از این گفته بود تا زمان پایان حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه دیگر حاضر به تبادل گروگان‌های در اختیار خود با زندانیان فلسطینی نیست.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه گفت تخریب سیستم درمانی نوار غزه یک «تراژدی» است و بار دیگر خواستار «آتش‌بس» در جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

تدروس ادهانوم در شبکه ایکس (توئیتر سابق) در عین حال از کادر درمان مستقر در نوار غزه شامل پزشکان،‌ پرستاران و رانندگان آمبولانس که در وضعیت ناامن و در برابر موج بیماران مجروح همچنان مشغول نجات جان انسان‌ها هستند، تقدیر کرد.

او گفت سازمان جهانی بهداشت و شرکایش در حوزه سلامت، حمایت از کارکنان درمانی غزه را با رساندن امکانات و خارج کردن مجروحان بدحال ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ اظهارات مقام‌های غربی درباره نقش ایران در حمله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را رد کرد و گفت «این اتهامات اهداف سیاسی ‌دارد.»

ناصر کنعانی در عین حال حملات گروه‌های نیابتی ایران که آنها را «گروه‌های مقاومت» نامید،‌ علیه منافع اسرائیل «امری طبیعی» عنوان کرد و مدعی شد دلیل آن «افزایش نفرت» نسبت به اسرائیل در جهان است.

او همچنین حملات انصارالله، شاخه نظامی گروه حوثی‌های یمن، در تنگه باب‌المندب در جنوب دریای سرخ را «نتیجه موضع آمریکا در حمایت کامل» از اسرائیل دانست.

وزیر امور خارجه بریتانیا روز شنبه، گروه افراطی حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان را گروه‌های «نیابتی» جمهوری اسلامی خواند و گفت که این گروه‌ها در «میزانی بسیار بالا» در ایجاد «خطر و ناامنی» در سراسر جهان نقش دارند.

دیوید کامرون افزود که باید به ایران «پیامی فوق‌العاده روشن داد مبنی بر اینکه این تنش‌افزایی‌ها تحمل نخواهد شد.»

حماس و حزب‌الله در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند، اما حوثی‌های یمن این وضعیت را ندارند، گرچه آمریکا در هفته‌های اخیر امکان الحاق این گروه به فهرست گروه‌های تروریستی خود را در دست بررسی دارد.

به دنبال کشته شدن ۱۴ سرباز اسرائیلی دیگر در روزهای جمعه وشنبه در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو گفت جنگ با گروه افراطی حماس «هزینه‌ای بسیار سنگین» بر اسرائیل تحمیل کرده است.

او روز یکشنبه با اشاره به «یک روز سخت» جنگ در غزه اضافه کرد اسرائیل چاره‌ای ندارد جز آن که «به نبرد ادامه دهد.»

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد در حمله به مجتمعی در شمال غزه و در نزدیکی چند مدرسه،‌ یک مسجد و یک درمانگاه، «کمربندهای انفجاری مخصوص کودکان، ده‌ها گلوله خمپاره، صدها نارنجک و مدارک اطلاعاتی» کشف کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳