اعتصاب طلافروشان در اعتراض به احتمال افزایش مالیات

سازمان امور مالیاتی می‌گوید نه‌تنها مالیات جدیدی وضع نشده، بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و این مالیات فقط شامل اجرت ساخت و سود فروشنده می‌شود.

گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن هستند که یکشنبه سوم دی‌ماه در چند شهر ایران از جمله اصفهان، مشهد، قم و تبریز، فروشندگان طلا دست به اعتصاب زده‌اند. برخی ویدئوها نشان می‌دهد که مغازه‌های بازار طلافروشان تعطیل هستند.

ماجرا از چه قرار است؟
ماجرا از وقتی آغاز شد که پنجشنبه ۳۰ آذر سازمان امور مالیاتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، گروهی از مشاغل از جمله طلافروشان را موظف کرد از یکم دی ۱۴۰۲، برای هر میزان فروش صورت‌حساب الکترونیکی برای مشتریان صادر کنند.

این اطلاعیه فوراً منجر به نگرانی‌هایی در میان خریداران و فروشندگان طلا دامن زد. نگرانی عمده این بود که طرح ثبت خرید و فروش طلا در سامانه تجارت احتمالاً به خاطر سیاست دریافت مالیات ۲۵ درصدی از سود ناشی از تورم در خرید و فروش طلاست.

وب‌سایت اقتصادی «تجارت‌نیوز» در گزارشی نوشت که فعالان صنف طلا و جواهر از این مسئله اعلام بی‌اطلاعی کرده‌اند و می‌گویند «تا قانون، مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل مدونی در این خصوص ابلاغ نشود همه چیز منوط به شنیده‌هاست.»

پایگاه خبری «خبرآنلاین» نیز با انتشار اطلاعیه دیگری از سازمان امور مالیاتی، مسئله مالیات ۲۵ درصدی را تکذیب کرد. سازمان امور مالیاتی در تکذیبیه خود می‌گوید نه‌تنها مالیات جدیدی وضع نشده، بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و این مالیات فقط شامل اجرت ساخت و سود فروشنده می‌شود. متن تکذیبیه از این قرار است:

۱- هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات‌ستانی از صنف طلا وضع نشده است. بنابراین اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است.
۲- اصل طلا و جواهر و پلاتین به‌کاررفته در مصنوعات ساخته‌شده از فلزات مزبور، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و تنها اجرت ساخت و سود فروشنده که سهم کوچکی از مبلغ پرداختی بابت خرید می‌باشد، مشمول ارزش افزوده است.
۳- هیچ مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده است بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

بر اساس قانون فعلی، میزان مالیات طلا ۹ درصد است و همان‌طور که در اطلاعیه دوم سازمان امور مالیاتی نیز آمده، فقط سود فروشنده و اجرت ساخت را بدون درنظر گرفتن تغییر قیمت اصل طلا شامل می‌شود.

نگرانی‌ها و اعتراض طلافروشان
با وجود این تکذیبیه، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز شنبه دوم دی در واکنش به اطلاعیه اول سازمان امور مالیاتی گفت فعالان صنف طلا از این دستورالعمل استقبال نکرده‌اند.

روز شنبه نیز خبرهایی مبنی بر اعتصاب در بازار اصفهان منتشر شد.

بذرافشان اطلاعیه سازمان امور مالیاتی را «مبهم» خواند و گفت که طلافروشان نگران هستند ثبت اطلاعات هر خرید در سامانه باعث شود مشمول مالیات شوند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین ادامه داد: «سوال آنها این است که اگر اطلاعات معامله را ثبت کنند، امنیت این سامانه به چه صورت خواهد بود؟»

او اضافه کرد: سامانه جامع تجارت نیز هنوز دارای ابهامات و نیازمند اصلاحاتی است، بایستی باز هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و تصمیم‌گیری‌ها نیاز به مشورت با خود اصناف و تبادل نظر با آن‌ها دارد.

در ادامه این «نگرانی‌ها» یکشنبه سوم دی نیز ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تعطیلی بازارهای طلا در چند شهر ایران منتشر شد. بر اساس گزارش‌های تأییدنشده، طلافروشان در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، یزد، همدان، اردبیل و ملایر دست به اعتصاب زده‌اند.

همچنین گفته می‌شود در اولین روز فعالیت سامانه ثبت معاملات طلا، این سامانه در برخی شهرها دچار اختلال شده است.

دولت جمهوری اسلامی قصد دارد در سال آینده درآمدهای مالیاتی‌اش را افزایش دهد. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران «ایسنا» در گزارشی نوشت که در بودجه سال ۱۴۰۳ مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات که عمدتاً مالیات بر ارزش افزوده است، بیشترین سهم را از درآمدهای مالیاتی دارند.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی شده که سال آینده درآمدهای مالیاتی ۴۹,۸ درصد افزایش یابد که از این میزان افزایش ۵۳ درصد آن از رشد مالیات بر اشخاص حقوقی و مالیات بر کالا و خدمات حاصل می‌شود و حدود ۳۲ درصد نیز از مالیات بر ثروت و درآمدها.

پیشتر در اوایل آذر امسال هم طلافروشان در تهران و زنجان در اعتراض به بالا بودن مالیات بر ارزش افزوده دست به اعتصاب زده بودند. طلا فروشان ایران پیش از این نیز در در سالهای ۹۰ تا ۹۳ نیز در اعتراض به اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مغازه‌های خود را تعطیل کردند. دولت به دنبال این اعتراض اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را به آینده واگذار کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳