افت «۴۰ تا ۶۰ درصدی» تولید زعفران ایران

عضو هیأت رییسه شورای ملی زعفران ایران از افت ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولید زعفران کشور در سال جاری خبر داد.

حسینی گازار علت افت چشمگیر تولید زعفران کشور را افزایش هزینه تولید به خاطر تورم بالا و نبودن توجیه اقتصادی کشت آن برای کشاورزان، همچنین تنش‌های گرمایی و سرمایی عنوان کرد.

آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران طی یک دهه گذشته بخش بزرگی از بازارهای سنتی خود را به رقبای منطقه‌ای و اروپایی واگذار کرده است؛ موضوعی که در آمارهای اتاق بازرگانی ایران نیز دیده می‌شود.

آمارهای «رصدخانه پیچیدگی اقتصادی» نشان می‌دهد سهم ایران از بازارهای جهانی زعفران از بالای ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۱ به حدود ۴۲ درصد در سال ۲۰۲۱ سقوط کرده است.

طی دوره یاد شده سهم افغانستان از حدود صفر به بالای ۱۶ درصد رسیده و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به همراه اسپانیا و خصوصا یونان صادرات زعفران را به شدت افزایش داده‌اند.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران ارزش صادرات زعفران ایران در سال گذشته خورشیدی را ۱۷۳ میلیون دلار گزارش داده، در حالی که این رقم یک دهه پیش ۴۰۴ میلیون دلار بود.

بزرگترین بازارهای زعفران ایران چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا است. چین پارسال مشتری بیش از یک سوم کل زعفران صادراتی ایران بود.

تابستان پارسال رسانه‌های داخلی ایران از قول غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران در بازار داخلی از ابتدای سال خبر داده و گزارش دادند که این محصول از سفره‌های مردم «حذف» و صادرات آن نیز به شدت کاهش یافته است.

او همان زمان گفته بود هم‌اکنون قیمت خرید هر کیلو زعفران از کشاورز بین ۲۴ الی ۳۸ میلیون تومان است.

اکنون حسینی گازار می‌گوید هر کیلو زعفران در بازار کشور بین ۶۰ تا ۷۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بدین ترتیب از تابستان پارسال تاکنون دوباره قیمت زعفران در بازار داخلی دو برابر شده است.

آقای گازار درباره علت افت تولید زعفران در سال جاری گفته است نبود آموزش لازم به کشاورزان سبب شد تا خسارت‌ها از محل تنش‌های سرمایی و گرمایی زیاد باشد و در این حوزه هم کسی پاسخگو نیست.

به گفته او، امروز در هر هکتار بین ۲ تا ۳ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود و این عدد ۴ دهه قبل ۶ کیلو گرم بود: «اگر آموزش‌های لازم داده شود نباید کشت در هر هکتار کمتر از ۸ کیلو گرم باشد».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳