ضعف بایدن در برابر نیابتی‌های حکومت ایران انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا را برانگیخته است

نشریه تایم در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۶ دسامبر (پنجم دی) منتشر کرد، به تشدید درگیری‌های منطقه‌ای در پی حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر پرداخت و سیاست‌های دولت آمریکا در این زمینه را بررسی کرد.

به گزارش تایم، پس از زخمی شدن سه نظامی آمریکایی در یک حمله پهپادی در شمال عراق، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به ارتش ایالات متحده دستور داد علیه گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران حملات هوایی تلافی‌جویانه انجام دهند.

بایدن که تعطیلات کریسمس را در کمپ دیوید در مریلند سپری می‌کرد، پس از آنکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، او را از وقوع این حمله باخبر کرد، به پنتاگون و دستیاران ارشد امنیت ملی‌‌ دستور داد گزینه‌هایی را برای پاسخ به این حمله آماده کنند.

به گفته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی بایدن، در کمپ دیوید همراه رئیس‌جمهوری آمریکا بود و دستیاران ارشد را برای بررسی گزینه‌ها دعوت کرد. در نهایت، سه قرارگاه کتائب حزب‌الله و گروه‌های مرتبط با آن در عراق هدف قرار گرفتند.

حمله اخیر به سربازان آمریکایی پس از ماه‌ها تشدید تهدیدها و اقدام‌ها علیه نیروهای ایالات متحده در منطقه از زمان حمله حماس به اسرائیل، صورت گرفت. این حملات خطرناک از زمانی شدت گرفتند که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران با عنوان گروه مقاومت اسلامی در عراق و سوریه در روز ۱۷ اکتبر، تهاجم به تاسیسات ایالات متحده را آغاز کردند؛ یعنی همان تاریخی که انفجار در بیمارستانی در غزه صدها کشته به جا گذاشت.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، بیش از ۱۰۰ بار به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. در ماه نوامبر، پس از حمله موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد به نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق، جت‌های جنگنده آمریکا مرکز عملیات کتائب حزب‌الله را هدف قرار دادند.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در ماه اکتبر نیز یک حمله پهپادی به همین پایگاه هوایی انجام دادند که به بروز جراحاتی جزئی منجر شد.

ایالات متحده، ایران را که به حماس کمک مالی و آموزش ارائه داده است، در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری و نظامی عبوری در دریای سرخ هم مسئول می‌داند.

در چنین شرایطی، دولت بایدن می‌گوید که به دنبال جلوگیری از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر است و نمی‌خواهد جبهه‌ جدیدی برای نبرد اسرائیل باز کند یا ایالات متحده را مستقیما به این جنگ بکشاند. با این حال، واکنش دولت بایدن انتقاد شدید جمهوری‌خواهان آمریکایی را برانگیخته است.

ایالات متحده هزاران نیروی نظامی در عراق دارد که هم نیروهای ارتش این کشور را آموزش می‌دهند و هم با بقایای داعش مبارزه می‌کنند. صدها نیرو نیز در سوریه در ماموریت ضدداعش حضور دارند. این نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل ده‌ها بار هدف حمله قرار گرفته‌اند که اگرچه هیچ‌یک مرگبار نبوده‌اند، باعث شده‌اند دولت محمد شیا‌ع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در موقعیتی حساس قرار بگیرد.

السودانی در سال ۲۰۲۲ با حمایت ائتلافی از احزاب تحت حمایت ایران به قدرت رسید که برخی از آن‌ها با همان شبه‌نظامیانی ارتباط دارند که به پایگاه‌های ایالات متحده حمله می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای، حمله شبه‌نظامیان در اربیل و واکنش ایالات متحده را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «حملات به مقر ماموریت‌های دیپلماتیک خارجی و همچنین حمله به مکان‌هایی که مستشاران نظامی کشورهای دوست را میزبانی می‌کنند… نقض حاکمیت عراق است و تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست».

او حملات تلافی‌جویانه ایالات متحده را «اقدامی آشکارا خصمانه» خواند و تاکید کرد که برخی مجروحان این حملات غیرنظامی بودند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳