سوء استفاده‌ مداوم حکومت از کودکان؛ یک چهارم کشته‌شدگان انفجارهای کرمان دانش‌آموز بودند

در عملیات تروریستی هفته گذشته در کرمان و در سالگرد مرگ قاسم سلیمانی، دست‌کم ۲۳ دانش‌آموز جان باخته و ده‌ها دانش‌آموز زخمی شدند. این تعداد قربانی در میان دانش‌آموزان، آنهم در ساعاتی که مدارس دایر بوده، نشان از یک جنایت دیگر جمهوری اسلامی در حق کودکان ایرانی در پی سوء استفاده‌های ایدئولوژیک از آنهاست.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش یک چهارم کشته‌شدگان انفجارهای هفته گذشته کرمان دانش‌آموزان هستند. دانش‌آموزانی که با توجه به روز و ساعت انفجارها، از سوی مدارس به مراسم حکومتی سالگرد مرگ قاسم سلیمانی برده شده‌اند تا به عنوان سیاهی‌ لشکر از آنها سوء استفاده شود!

زهرا مظفر مشاور امور «شاهد و ایثارگران» وزیر آموزش و پرورش صبح شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ اعلام کرد که تعداد دانش‌آموزان کشته‌شده در انفجار تروریستی کرمان به ۲۳ تن افزایش یافته و بیش از ۲۰ دانش‌آموز نیز در بیمارستان‌ها بستری هستند.

این مقام آموزش و پرورش از شمار دانش‌آموزانی که مجروح شده اما اکنون در بیمارستان بستری نیستند و مرخص شده‌اند آماری ارائه نداده است.

دو انفجار انتحاری در چهارمین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۴۰۲ سبب کشته شدن بیش از ۱۰۰ تن و زخمی شدن دست‌کم ۲۸۴ تن از شهروندان شد. در میان کشته‌شدگان و زخمی‌ها هیچیک از اعضای خانواده قاسم سلیمانی یا مقامات مسئول استانی یا کشوری دیده نمی‌شوند!

جدا از آنکه این انفجارها از سوی جمهوری اسلامی، بخشی از حکومت یا آنطور که گروه تروریستی داعش اعلام کرده از سوی این گروه صورت گرفته باشد، سهم یک چهارمی دانش‌آموزان در آمار کشته‌شدگان این عملیات نشان می‌دهد که بار دیگر جمهوری اسلامی با سوء استفاده از کودکان در برنامه‌های حکومتی و ایدئولوژیک، آنها را قربانی کرده است.

از ابتدای پیروزی انقلاب۵۷ تا کنون بردن اجباری دانش‌آموزان به انواع مراسم حکومتی و راهپیمایی‌های ایدئولوژیک از جمله در «روز قدس» و «۲۲ بهمن» مرسوم بوده است. این کودکان همواره حکم سیاهی لشکر برای افزایش جمعیت در مراسم مختلف را داشتند تا حکومتی نامشروع، در تبلیغات رسانه‌ای به نمایش مشروعیت بپردازد!

سوء استفاده از کودکان برای بهره‌برداری ایدئولوژیک جنبه‌های مختلفی داشته است. رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی آذرماه امسال در سخنانی گفت از نظر علی خامنه‌ای بسیج زمانی موفق است که «در یک دست دانش‌آموزان بسیجی قرآن و در دست دیگر سلاح باشد.»

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی که در «همایش بسیج دانش‌آموزی» سخنرانی می‌کرد افزوده که «بسیج عرصه عمومی بوده و مختص به عرصه و قشر خاصی است. همه اهداف انقلابی در بسیج جمع و در همه ساحت‌ها فعال است.»

او در ادامه گفته «رذل‌ترین سربازان جهان و بی‌رحم‌ترین نظامیان اسرائیلی که زمانی کل کشورهای عربی را شکست دادند، امروز در برابر تفکر بسیجی مستأصل شده است.»

رضا مراد صحرایی که سابقه ریاست حراست دانشگاه «علامه» را در کارنامه دارد، از سال گذشته که به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرده، اقدامات ایدئولوژیک در این وزارتخانه را در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر فرستادن کودکان به جبهه‌های جنگ هشت ساله با عراق با کلیدهای پلاستیکی بهشت بر گردن، در سال‌های گذشته سابقه استفاده از کودک‌سربازان در اعتراضات سراسری برای سرکوب شهروندان و همچنین در جنگ سوریه را نیز دارد و اکنون به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش برای بهره‌کشی بیشتر از کودکان در حوزه نظامیگری برنامه‌ای جدید دارد.

دانش‌آموزان در چهار دهه گذشته پیوسته‌ به اشکال مختلف به عضویت بسیج نیروی شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود یک نهاد نظامی ایدئولوژیکِ نامتعارف و موازی ارتش در جمهوری اسلامی است در آمده‌اند و از آنها برای سرکوب مردم استفاده شده است. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته بخشی از کودکان و نوجوانان توسط جمهوری اسلامی در قالب نیروی سرکوب خیابانی به کار گرفته شدند تا با باتوم و اسلحه سرد به معترضان حمله کنند؛ اقدامی که قطعا مقدمه تبدیل شدن این کودکان به «شخصیت غیراجتماعی» است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۷ ژانویه ۲۰۲۴