ارتش اسرائیل می‌گوید ساختار نظامی حماس در شمال غزه را نابود کرده است

سخنگوی ارتش اسرائیل با بیان اینکه ساختار نظامی گروه افراطی حماس در شمال نوار غزه کاملا نابود شده است، از تمرکز این کشور بر ادامه عملیات در مرکز و شمال غزه خبر داد.

دانیل هاگاری در نشست خبری خود در روز شنبه ۱۶ دی‌ماه گفت ساختار نظامی حماس در شمال غزه به طور کامل برچیده شده و اقدامات شبه‌نظامیان فلسطینی تنها به طور پراکنده دیده می‌شود.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفت نیروهای این کشور در عملیات سه ماه گذشته حدود هشت‌هزار پیکارجوی فلسطینی را در منطقه کشته‌اند و ده‌ها هزار قبضه سلاح و میلیون‌ها سند را کشف و ضبط کرده‌اند.

اسرائیل در پاسخ به یورش پانزدهم مهرماه گروه افراطی حماس به خاک این کشور که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت و حدود ۲۴۰ نفر گروگان گرفته شدند عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه آغاز کرد.

وزارت بهداشت غزه که زیر نظر حماس اداره می‌شود، بدون تفکیک آمار نظامیان و غیرنظامیان گفته است در جریان حملات اسرائیل تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر کشته شده‌اند.

گروه حماس از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری خود همچنین بر زمان‌بر بودن عملیات علیه حماس تاکید کرد و گفت در هم کوبیدن حماس در شمال غزه و جلوگیری از حملات گسترده این گروه سه ماه طول کشید.

او تاکید کرد: «هیچ راه میانبری برای مبارزه با تروریسم وجود ندارد».

ساعاتی پیشتر نیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده بود جنگ علیه حماس تا رسیدن به سه هدف مدنظر این کشور نباید متوقف شود.

او در بیانیه خود این سه هدف را نابودی حماس، بازگشت گروگان‌ها و تضمین این که نوار غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود ذکر کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل هم در نشست خبری خود تاکید کرد جنگ در طول سال جدید میلادی ادامه خواهد داشت.

دانیل هاگاری همچنین گفت تمرکز فعلی ارتش اسرائیل بر نابودی حماس در مرکز و جنوب غزه است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در جریان نشست خبری خود عکس جدیدی از محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس موسوم به گردان‌های عزالدین قسام، را در اختیار خبرنگاران گذاشت و گفت این عکس یکی از میلیون‌ها سند کامپیوتری است که در عملیات اخیر به دست آمد.

در تحولی دیگر راکت پراکنی‌های حزب‌الله لبنان به سوی اسرائیل روز شنبه نیز ادامه یافت و این گروه از شلیک بیش از ۶۰ راکت به سوی شمال اسرائیل خبر داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که برای چهارمین بار از آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس به منطقه سفر کرده است، روز شنبه در یونان بار دیگر بر تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تاکید کرد و مرز اسرائیل و لبنان را یکی از مناطق مورد نگرانی در این زمینه خواند.

سفر منطقه‌ای آقای بلینکن از ترکیه و با دیدار رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور آغاز شد و او سپس در یونان با مقام‌های این کشور دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا شامگاه شنبه هنگام ترک یونان به مقصد پایتخت اردن به خبرنگاران گفت بخش بزرگی از مذاکرات روزهای آینده‌اش با متحدان و شرکای ایالات متحده در این باره خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که درگیری گسترش پیدا نمی‌کند.

آقای بلینکن قرار است پس از بازدید از اردن، اسرائیل و کرانه باختری، به کشورهای عربی خلیج فارس سفر کند.

همزمان و در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک، جوزپ بورل٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا٬ نیز روز شنبه در پایتخت لبنان بر ضرورت جلوگیری از گسترش جنگ تاکید کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ ژانویه ۲۰۲۴