آمریکا آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول ایران در عراق را تایید کرد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد، در واکنش به پرسش‌های مکرر درباره مذاکره ایران و آمریکا بار دیگر تاکید کرد که آمریکا توانایی انتقال پیام به جمهوری اسلامی ایران را دارد. او گفت که دولت جو بایدن از همان آغاز بر دیپلماسی با جمهوری اسلامی تاکید کرده است و آن را بهترین گزینه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای می‌داند. میلر در این کنفرانس خبری، دسترسی جمهوری اسلامی به دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار دارایی بلوکه شده در عراق را هم تایید کرد.

باوجود انتشار گزارش‌های متعدد از در جریان بودن مذاکرات ایران و آمریکا، میلر مانند دیگر مقامات دولت بایدن از ارایه پاسخ صریح و شفاف درباره مذاکره با جمهوری اسلامی خودداری کرد و با‌ کلی‌گویی به دیپلماسی اشاره کرد.

میلر در بخش‌های مختلفی از کنفرانس خبری از پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران در این زمینه طفره رفت. او حتی از پاسخ دادن به پرسشی درباره گزارش مذاکره با نمایندگان تهران از طریق واسطه‌ها در عمان که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز آن را تایید کرده است، خودداری کرد.

میلر گفت که در مورد گزارش‌هایی از این دست اظهار نظر نمی‌کند.

او درباره ملاقات مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران با همتایان اروپایی هم گفت که این گزارش‌ها را دیده است اما درباره آن نظر نمی‌دهد.

میلر درباره گزارش به نقل از مقامی در بانک بازرگانی عراق که از آزادسازی سه میلیارد دلار دارایی ایران در عراق خبر داده بود، ضمن تایید این خبر گفت: ایران تنها می‌تواند برای مصارف بشردوستانه و تبادل‌های غیر تحریمی به این حساب‌ها دسترسی داشته باشد. میلر در عین حال گفت که این اقدامات شامل معافیت از تحریم‌ها برای سال‌ها ادامه داشته و دولت‌های مختلف در آمریکا آن را تایید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد که انتقال دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در عراق انجام شده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴