منوچهر بختیاری به ۱۸ سال حبس محکوم شد

منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزوین از بابت پرونده ای که اخیرا علیه او گشوده شده، توسط دادگاه انقلاب کرج به هجده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی صادر و روز سه شنبه نوزدهم دی ماه، به آقای بختیاری در زندان ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و تشکیل و اداره گروه در بستر فضای مجازی با هدف برهم زدن امنیت کشور به ده سال حبس تعزیری، از بابت اتهام نشر اکاذیب به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری و از بابت اتهام همکاری با گروه های مخالف نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری در تاریخ سوم دی ماه، به صورت ویدیو کنفرانس در شعبه مذکور برگزار شده بود.

سارا عباسی، همسر منوچهر بختیاری در این خصوص به هرانا گفت: “روز سه شنبه هجدهم دی ماه، آقای بختیاری پس از هشت روز با وی تماس گرفته و از ابلاغ حکم خود در زندان خبر داده است.”

چندی پیش خانم عباسی در گفتگو با هرانا از شرایط دشوار وی در زندان خبر داد و گفته بود: “آقای بختیاری چهار ماه دندان درد شدید داشت و عفونتش به چشم و گوشش زده بود. مسئولین مربوطه هر روز می‌گفتند می‌بریمت دندان‌پزشکی اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت او مجبور شد کل ردیف بالای دندان‌های خود را به دلیل درد عصبی بکشد تا فقط دردش کم شود.”

منوچهر بختیاری در تاریخ ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت شد.

وی نهایتا توسط دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۶ ماه حبس، ۲ سال و ۶ ماه تبعید و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این شهروند در تیرماه ۱۴۰۱، از ندامتگاه مرکزی کرج به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد.

آقای بختیاری در تاریخ دهم آبان ماه از بابت پرونده ای دیگری که اخیرا در دوران حبس علیه وی گشوده شده بود، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان قزوین از بابت اتهام “توهین به رهبری” به شش ماه حبس محکوم شد.

لازم به ذکر است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری، از بابت پرونده دیگری، در تاریخ بیست و نهم آبان ماه، به صورت ویدیو کنفرانس در شعبه ۱۱۴ دادگاه کیفری دو شهرستان کرج برگزار شد.

آقای بختیاری پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت داشته است.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری است که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در فاز ۴ مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شد.

به گفتهٔ آقای بختیاری، پویا به همراه خواهر و مادرش در دومین روز از اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین به راهپیمایی معترضان پیوست که جمجمه‌اش هدف گلوله قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت. پویا بختیاری (زاده ۱۹ شهریور ۱۳۷۱ – درگذشتهٔ ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در مهرشهر کرج) یکی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۳۹۸ ایران است.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴