حمله تلافی‌جویانه پاکستان به هفت نقطه در داخل ایران

یک مقام امنیتی پاکستان روز پنجشنبه به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت این کشور «هفت نقطه در داخل ایران» را هدف حمله تلافی‌جویانه قرار داده است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد این کشور «شبه‌نظامیان جدایی‌طلب» را طی حملاتی به ایران هدف قرار داده و «شماری از تروریست‌ها» را در جریان «عملیات اطلاعاتی» کشته است.

این وزراتخانه، هدف از حملات را «تأمین امنیت و منافع ملی پاکستان» توصیف و اعلام کرده است «به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام کامل» می‌گذارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌ها در ایران بامداد پنجشنبه به نقل از علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کردند در «حمله موشکی» از سمت پاکستان به «محدوده» شهرستان سراوان «نه نفر» شامل دو مرد، سه زن و چهار کودک کشته شدند. به گفته مرحمتی، آنها «غیرایرانی» بودند.

یک گزارش دیگر هم حاکی از «تخریب» چند واحد مسکونی است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان بامداد پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری‌ رسمی جمهوری اسلامی ایران «شنیده‌شدن صدای چند انفجار در چند محدوه اطراف سراوان» را تایید کرد و گفت «مسوولان امنیتی و انتظامی در حال بررسی موضوع هستند.»

مرحمتی همچنین به باشگاه خبرنگاران جوان گفت چند موشک از سمت پاکستان به یک روستای مرزی در سراوان اصابت کرده است. او گفت: «یک انفجار نیز تزدیک شهرستان سراوان صورت گرفته که در آنجا تلفاتی نداشته‌ایم.»

ساعاتی پیش از اظهارنظر معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان، صفحه منتسب به ارتش پاکستان در شبکه اجتماعی «ایکس» با انتشار پستی اعلام کرد پایگاه‌های «تروریست‌ها» را در سیستان و بلوچستان ایران مورد حمله قرار داده و خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته است.

خبرگزاری حال‌وش هم اعلام کرده بود مناطق حق‌آباد و شمسر در شهرستان سراوان مورد حمله موشکی قرار گرفته است.

سراوان از توابع سیستان و بلوچستان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز این استان و در همسایگی پاکستان است.

این حملات دو روز پس از حمله «موشکی و پهپادی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاک پاکستان با ادعای هدف قراردادن مواضع گروه مسلح «جیش العدل» در آن کشور روی داده است.

دولت پاکستان در بیانیه‌‌ای در روز سه‌شنبه ۲۶ دی، حمله جمهوری اسلامی به خاک خود را «قویا محکوم» و اعلام کرد که در این حمله «دو کودک بیگناه» کشته و سه دختر نیز زخمی شدند.

پاکستان به نشانه اعتراض سفیر خود را نیز از تهران فراخواند و تمامی دیدارها میان مقام‌های عالی‌رتبه این کشور با مقامات جمهوری اسلامی ایران را لغو کرد.

مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند که «جیش العدل» در پاکستان پناه می‌گیرد و از خاک آن کشور برای حمله به داخل ایران استفاده کرده است.

گروه جندالله و تمامی اسامی جدید و نام‌های مرتبط با آن از جمله جیش‌العدل در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

کشته‌شدن یکی از اعضای قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه پاسداران

روز چهارشنبه هم روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از کشته‌شدن یکی از اعضای خود در استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

بر پایه این اطلاعیه، حسینعلی جاودان‌فر، عضو سپاه سلمان سیستان و بلوچستان، شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی در جاده خاش به زاهدان مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

قرارگاه قدس سپاه پاسداران، حسینعلی جاودان‌فر را از «کارشناسان فرهنگی سپاه» و دارای «ماموریت اداری» برای «پیگیری کارهای فرهنگی» در سفر به شهرستان سراوان معرفی کرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «تلاش برای شناسایی عامل یا عاملین این اقدام در حال پیگیری است.»

سایت حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، عضو کشته‌شده سپاه را «جانشین سپاه سراوان» خوانده که توسط افراد مسلح در محور سراوان-خاش کشته شده است.

به گزارش حال‌وش، سرنشینان یک خودرو متعلق به سپاه پاسداران هم در محور زاهدان و حوالی پاسگاه جون آباد با شلیک افراد مسلح کشته شدند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴