نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، تجهیز و تسلیح گروههای فلسطینی را تایید اما ارسال سلاح برای حوثی‌ها را رد کرد

سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در گفتگو با تلویزیون «ان‌بی‌سی» گفت که حکومت ایران با گروههای فلسطینی «پیمان دفاعی» دارد و با ارسال سلاح و آموزش این گروهها را تقویت می‌کند اما در اقدامات آنها نقشی ندارد.

امیر سعید ایروانی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت جمهوری اسلامی از دیگر شبه‌نظامیان نیابتی در منطقه به مجری «ان‌بی‌سی» گفت: «ما آنها را هدایت نمی‌کنیم و به آنها فرمان نمی‌دهیم اما از آموزش و توانمندسازی این گروهها دریغ نمی‌کنیم و با هم رایزنی مشترک داریم.»

او در عین حال اتهامات آمریکا مبنی بر تامین تسلیحات پیشرفته حوثی‌های یمن توسط جمهوری اسلامی را رد و تاکید کرد که حوثی‌ها در حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ مستقل عمل کرده و از تهران دستور نمی‌گیرد.

ایالات متحده و سایر دولت‌ها مدت‌هاست که حکومت ایران را به تسلیح، آموزش و تامین مالی شبکه‌ای از نیروهای نیابتی در لبنان، نوار غزه، عراق، سوریه و یمن متهم می‌کنند.

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحلیل تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد حوثی‌ها از موشک‌های بالستیک و پهپادهای ساخت ایران برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ استفاده می‌کنند.

‌روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا نیز ۲۰ دی‌ماه در گزارشی به نقل از منابع اطلاعاتی خود در داخل ایران اعلام کرد که گروه حوثی‌های یمن، در «دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای» در زیباکنار رشت آموزش دیده‌اند و شخص علی خامنه‌ای بر فعالیتهای آنها نظارت دارد.

اسرائیل هم روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن اعلام کرد به اسنادی در مقر گروه حماس دست یافته که نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی طی ۶ سال، حدود ۱۵۴ میلیون دلار برای تروریست‌های حماس و یحیی سنوار پول ارسال کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ فوریه ۲۰۲۴