جواز فعالیت بانک ملی ایران در عراق لغو شد

خبرگزاری رويترز روز پنجشنبه ۱۹ بهمن گزارش داد که بانک مرکزی عراق جواز (پروانه) فعالیت بانک ملی، بزرگترین بانک ایرانی، را لغو کرده است.

در یک مدرک بانک ملی عراق به تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) که صحت آن توسط دو مقام ارشد این بانک تایید شد، دلیل این تصمیم تحریم بین‌المللی بانک ملی ایران اعلام شده است.

بانک ملی ایران به سئوال خبرگزاری رویترز در مورد این مدرک پاسخ نداد.

در بخشی از مدرک بانک مرکزی عراق گفته می‌شود: «با توجه به ضررهای شعبه شما در عراق و محدودیت فعالیت آن و به‌دلیل ناتوانی در توسعه فعالیت‌های بانکی و … قرار داشتن در فهرست تحریم‌های بین‌المللی تصمیم گرفته شده که جواز فعالیت شما لغو شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۸ بانک ملی ایران را به‌دلیل استفاده سپاه پاسداران از این بانک «برای توزیع منابع مالی در میان گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی» تحریم کرد و گفت: «فعالیت بانک ملی ایران در عراق بخشی از شبکه تامین مالی این گروه‌ها است.»

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از دخایر ارز خارجی عراق که با ایران و آمریکا مناسبات نزدیکی دارد در حساب‌های بانکی ویژه‌ای در آمریکا نگهداری می‌شود و عراق برای دستیابی به پول حاصل از درآمدهای نفتی و منابع مالی خود محتاج حسن‌نیت آمریکاست.

دولت فعلی عراق به رغم آن‌که با حمایت گروه‌های شیعه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در اکتبر ۲۰۲۲ به قدرت رسید در زمینه محدود کردن فعالیت‌های مالی جمهوری اسلامی در عراق و اصلاح نظام مالی و بانکداری این کشور با آمریکا همکاری کرده است.

دولت عراق اخیرا فعالیت هشت بانک تجاری محلی در نقل‌و‌انتقال و مبادله دلار را ممنوع کرد و برای مقابله با تقلب بانکی، پولشویی و سایر اشکال استفاده غیرقانونی از دلار آمریکا اقداماتی انجام داد که مورد استقبال وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت.

به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ دولت عراق به درخواست واشینگتن و به عنوان بخشی از مبارزه با قاچاق دلار از مجرای شبکه بانکی عراق به ایران جواز ۱۴ بانک عراقی برای نقل‌و‌انتقال و معامله دلار را لغو کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ فوریه ۲۰۲۴