صدور حکم اعدام برای ۴ زندانی بلوچ و اتهام «بغی» برای یک مددکار اجتماعی کُرد

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از صدور حکم اعدام برای ۴ زندانی بلوچ و احتمال حکم سنگین با انتساب اتهام «بغی» به پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی خبر داد.

هه‌نگاو هویت چهار شهروند بلوچ را «عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش» اعلام کرد که توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با اتهام «بغی»، به اعدام محکوم شدند.

نکته قابل توجه در گزارش هه‌نگاو، ۱۲ ساله بودن سلیمان شه‌بخش، در زمان وقوع «جرم ارتکابی» مورد ادعا است. برهمین اساس حکم علیه او مصداق صدور حکم برای «کودک‌مجرم» محسوب می‌شود.

بنابر گزارش این سازمان حقوق بشری، این چهار زندانی بلوچ در زندان قزلحصار کرج محبوس بوده و توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمدرضا عموزاد خلیلی با اتهام «تشکیل و عضویت در گروه‌های ضدانقلاب» مواجه شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ، نیز در گزارشی اعلام کرده که سلیمان شه‌بخش و عبدالرحیم قنبرزهی گرگیچ در سال ۱۳۹۵ به اتهام قتل رئیس پایگاه بسیج چاه‌زرد به نام نبی‌ قنبرزهی بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عیدو شه‌بخش و عبدالغنی شه‌بخش با اتهامات امنیتی بازداشت و در سال ۱۳۹۵ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان از اتهامات وارده تبرئه شده و پس از چند ماه دوباره بازداشت شده‌اند.

در خبری دیگر، پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار، مددکار اجتماعی و زندانی سیاسی سابق کُرد نیز از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به «بغی» متهم شده تا نگرانی از صدور حکم اعدام علیه او تشدید شود.

پخشان عزیزی، در ١٩٣ روز گذشته بازداشت و از حقوق ابتدایی خود از جمله دسترسی به وکیل محروم بوده است.

این فعال سیاسی کُرد ١٣ مرداد ماه ١٤٠٢ در شهرک خرازی تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

عزیزی ٢۵ آبان ماه ۱۳۸۸، در تجمع اعتراضی دانشجویان کُرد دانشگاه تهران بازداشت و پس از ۴ ماه بازداشت با تودیع وثیقه ١٠٠ میلیون تومانی آزاد شده بود. این فعال سیاسی در سال‌های اخیر در اقلیم کُردستان عراق و کُردستان سوریه، فعالیت‌هایی را تحت عنوان مددکاری اجتماعی انجام می‌داد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدور احکام اعدام با اتهام «بغی» در ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

طبق قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی، جرم «بغی»، به جرمی گفته می‌شود که گروهی از افراد، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مسلحانه انجام دهند که حکم جرم بغی و مجازات آن، بسته به استفاده یا عدم استفاده از سلاح، اعدام یا حبس تعزیری است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۳ فوریه ۲۰۲۴