رویترز: فرانسه پیشنهاد عقب‌نشینی ۱۰ کیلومتری حزب‌الله لبنان را ارایه داده است

رویترز به نقل از اسنادی که آنها را مشاهده کرده است، گزارش داد که فرانسه پیشنهاد مکتوبی را با هدف پایان دادن به خصومت با اسرائیل و فرونشاندن درگیری در مرز اسرائیل و لبنان به بیروت ارایه داده است.

براساس این گزارش، این پیشنهاد شامل عقب‌نشینی ۱۰ کیلومتری حزب‌الله از مرز است.

به گزارش رویترز، هدف این پیشنهاد پایان دادن به درگیری مرزی بین‌ حزب‌الله لبنان تحت جمهوری اسلامی و اسرائیل است. این بحران به موازات جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه پیش می‌رود و به نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ دامن زده است.

رویترز می‌گوید که وزیر خارجه فرانسه در جریان سفر هفته گذشته به بیروت این پیشنهاد را که نخستین پیشنهاد یک میانجی غربی به لبنان در هفته‌های اخیر است، به مقامات لبنان نخست‌وزیر موقت ارایه داده است.

هدف از این پیشنهاد جلوگیری از غیرقابل کنترل شدن شرایط و ترغیب آتش‌بس احتمالی در زمان مناسب عنوان شده است.

حزب‌الله لبنان می‌گوید تا زمانی که جنگ در غزه ادامه داشته باشد مذاکره نمی‌کند.

در هفته‌های اخیر برخی گزارش ها درباره پیشنهادهای مشابهی برای میانجی‌گری بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل نیز مطرح شده بود.

طرح سه مرحله‌ای پیشنهادی فرانسه شامل دوره‌ای ۱۰ روزه برای تنش‌زدایی و مذاکره است.

یک دیپلمات فرانسوی گفت که این پیشنهاد به دولت‌ اسرائیل و حزب‌الله نیز ارایه شده است.

فرانسه روابط تاریخی با لبنان دارد و ۲۰ هزار فرانسوی شهروند لبنان‌اند. ۸۰۰ نیروی فرانسوی نیز به عنوان نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در فرانسه حضور دارند.

رویترز گزارش داد که فرانسه در زمینه این پیشنهاد با آمریکا هم در ارتباط بوده است.

این طرح پیشنهاد می‌کند که گروه‌های مسلح لبنان و اسرائیل عملیات نظامی علیه یکدیگر-شامل حمله‌های هوایی اسرائیل به لبنان- را متوقف کنند.

این طرح از گروه‌های مسلح لبنانی از جمله یگان رضوان حزب‌الله می‌خواهد جنگجویان و توانمندی‌های نظامی خود مانند سیستم‌های ضدتانک را دست‌کم ۱۰ کیلومتر از شمال مرز به عقب برانند.

هدف از این اقدام این است که راکت‌های حزب‌الله به روستاهای شمالی اسرائیل اصابت نکند.

رویترز می‌نویسد که یک مقام حزب‌الله درباره این پیشنهاد گفت که باتوجه به شرایط غزه مذاکره‌ای در این زمینه انجام نمی‌شود.

طرح پیشنهادی فرانسه مشابه طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس در سال ۱۹۹۶ بین اسرائیل و حزب‌الله است که به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و پایان جنگ در سال ۲۰۰۶ منجر شد.

در آن طرح نیز سه مرحله در ۱۰ روز اجرا می‌شد: در مرحله نخست، عملیات نظامی دو طرف علیه یکدیگر متوقف می‌شد. در سه روز بعدی نیروهای مسلح لبنانی دست‌کم ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی می‌کردند و اسرائیل پروازهای گشت‌زنی شبانه بر فراز لبنان را متوقف می‌کرد. در مرحله سوم، بلنان و اسرائیل مذاکرات با پیشتیبانی سازمان ملل را از سر می‌گرفتند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۳ فوریه ۲۰۲۴