کابینه جنگی اسرائیل برای حمله به رفح تا ماه رمضان ضرب‌الاجل صادر کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه درخواست‌های فزاینده برای توقف حملات نظامی به غزه را رد کرد و متعهد شد که «کار را تمام کند». همزمان، یکی از اعضای کابینه جنگی اسرائیل نیز تهدید کرد در صورتی که گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی تا ماه رمضان آزاد نشوند به شهر جنوبی رفح حمله خواهد کرد.

دولت اسرائیل هنوز به طور علنی درباره جدول زمانی حمله زمینی به رفح صحبت نکرده است، اما بنی‌ گانتس، یکی از اعضای سه نفره کابینه جنگ نتانیاهو، اظهارنظری کرده است که بر بیش از نیمی از جمعیت کل نوار غزه که هم اکنون در شهر رفح پناه گرفته‌اند تأثیرگذار خواهد بود، هرچند که آقای گانتس حرف آخر را در کابینه جنگی اسرائیل نمی‌زند.

بنی گانتس، وزیر سیار اسرائیلی روز یکشنبه ۱۸ فوریه گفت: «اگر تا ماه رمضان [حدودا ۱۰ مارس] گروگان‌های ما در خانه نباشند، جنگ تا منطقه رفح ادامه خواهد یافت.»

آقای گانتس همچنین متعهد شد که ارتش این کشور تخلیه غیرنظامیان غزه را با هماهنگی ایالات متحده و مصر تسهیل خواهد کرد تا شمار تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

تخمین زده می‌شود که یک میلیون آواره فلسطینی که از جنگ در شمال نوار غزه گریخته‌اند به منطقه رفح در بخش جنوبی و هم مرز با مصر پناه برده‌ باشند.

گانتس در جمع رهبران یهودی آمریکا در بیت‌ المقدس گفت: «خطاب به کسانی که می‌گویند خیلی گران تمام خواهد شد – من این را به وضوح می‌گویم: حماس یک انتخاب دارد. آن‌ها می‌توانند تسلیم شوند، گروگان ها را آزاد کنند و به این ترتیب ساکنان غزه می توانند عید مبارک رمضان را جشن بگیرند.»

آقای گانتس متعهد شد که تا رسیدن به اهداف تعیین شده اسرائیل از جمله رفع تهدید حماس و همچنین حزب‌الله لبنان، بازگرداندن حدود ۱۳۰ گروگان باقی‌مانده و تعیین جایگزین به جای حماس در نوار غزه؛ اسرائیل به جنگ ادامه خواهد داد.

خطاب به کسانی که می‌گویند خیلی گران تمام خواهد شد – من این را به وضوح می‌گویم: حماس یک انتخاب دارد. آن‌ها می‌توانند تسلیم شوند، گروگان ها را آزاد کنند و به این ترتیب ساکنان غزه می توانند عید مبارک رمضان را جشن بگیرند.
بنی گانتس
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که عملیات زمینی در رفح برای از بین بردن گردان‌های باقی‌مانده حماس ضروری است و کسانی که می‌گویند اسرائیل باید از رفح دور بماند، اساساً خواستار شکست اسرائیل در جنگ هستند.

مذاکرات با هدف تأمین آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده در روزهای اخیر با شکست مواجه شده است، چرا که آقای نتانیاهو خواسته‌های حماس را «توهم» خوانده و آن را رد کرده است.

طبق نظرسنجی‌های اخیر، مردم اسرائیل آقای گانتس را مناسب‌ترین نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری بعدی می‌دانند و حزب متبوع او یعنی حزب «وحدت ملی» بسیار جلوتر از حزب متبوع نتانیاهو یعنی حزب «لیکود» است.

آقای گانتس همچنین به رهبران یهودی گفت که با به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین مخالف است و پس از حمله ۷ اکتبر از جانب حماس، چنین اقدامی در راستای ثبات و صلح منطقه نیست.

ضرب‌الاجل پیشنهادی برای حمله زمینی به رفح در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که پس از یورش نیروهای اسرائیلی به بیمارستان ناصر در شهر خان‌یونس، این مرکز درمانی مهم در جنوب غزه، «دیگر کار نمی کند.»

جنگ در نوار غزه زمانی آغاز شد که گروه‌های فلسطینی روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) به خاک اسرائیل نفوذ کردند و حملاتی را در سرتاسر جنوب اسرائیل انجام دادند که حدود ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشت و بیش از ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

در طرف دیگر و به گفته نهاد بهداشتی حماس در نوار غزه، بیش از ۲۸ هزار فلسطینی در جنگ متعاقب آن کشته شده‌اند. مشخص نیست که چه تعداد از این آمار جزء رزمنده‌های حماس هستند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا حماس را یک سازمان تروریستی قلمداد کرده‌اند و اسرائیل نیز متعهد شده است که این گروه را از نوار غزه پاکسازی کند.

شیوه پیشبرد جنگ در نوار غزه که جدای از تلفات غیرنظامیان، هزاران خانه را نیز ویران کرده و باعث کمبود آب و غذا شده، برخی کشورها را بر این داشته که اسرائیل مرتکب جنایات جنگی شده است. این در حالی است که مقامات اسرائیلی این اتهامات را قویا رد می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۱۸ فوریه از اظهارات لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل مبنی بر دست داشتن اسرائیل در نسل‌کشی و تشابه آن با سیاست آدولف هیتلر در کشتار یهودیان، ابراز خشم کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «مقایسه اسرائیل با هولوکاست نازی و هیتلر، عبور از خط قرمز است.»

از طرفی، شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالاً روز سه‌شنبه در مورد طرح پیشنهادی الجزایر برای درخواست آتش‌بس بشردوستانه فوری در جنگ اسرائیل و حماس رأی خواهد داد.

الجزایر روز شنبه درخواست کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در این خصوص رای گیری کند.

الجزایر بیش از دو هفته پیش، پیش‌نویس این قطعنامه اولیه را ارائه کرده بود؛ اما لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد خیلی سریع گفت که این متن می‌تواند «مذاکرات حساس» میانجیگری را به خطر بیندازد و به توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا دست نیابد و چه‌بسا با آن منافات داشته باشد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت که کشورش از به‌رای گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه الجزایر حمایت نمی‌کند و اگر به شکل کنونی به رای گذاشته شود آن را وتو خواهد کرد.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای اینکه در شورای امنیت تصویب شود به حداقل ۹ رأی موافق و عدم وتوی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین یا روسیه نیاز دارد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۴