کشف سلاح ساخت ایران در غزه؛ مدرکی برای دخالت جمهوری اسلامی در حمله ۷ اکتبر

بر اساس ویدیویی که روز شنبه ۱۷ فوریه در صفحه فارسی ارتش اسرائیل در ایکس (توییتر سابق) منتشر شد، در غزه یک سلاح ساخت ایران کشف و شناسایی شده است. سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل در این ویدیو با نشان‌دادن نوشته‌ فارسی روی یک تفنگ، «ژ-۳»، آن را اسلحه‌ای ساخت جمهوری اسلامی می‌داند که اخیرا در غزه به غنیمت گرفته شده است.

به گزارش اورشلیم پست، یافتن این سلاح مهم است، زیرا می‌‌تواند گواه دخالت جمهوری اسلامی در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل باشد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این ویدیو می‌پرسد یادتان می‌آید که رهبر جمهوری اسلامی گفت آن‌ها در وقایع ۷ اکتبر دخالتی نداشته‌اند؟ تفنگ ژ۳ ساخت ایران که در غزه پیدا شده، نشان‌دهنده دخالت ایران است.

اورشلیم پست می‌نویسد یافتن این سلاح اولین تلاش برای افشای دخالت جمهوری اسلامی در حمله ۷ اکتبر نیست.

پیش‌تر در ماه جاری، گروهی متشکل از ۶۷ شهروند آمریکایی و اسرائیلی شکایتی در دادگاه فدرال آمریکا ثبت و این ادعا را مطرح کردند که جمهوری اسلامی پشت برنامه‌ریزی و تامین مالی حمله ۷ اکتبر حماس بوده است و خواستار دریافت غرامت از تهران شدند.

در متن این شکایت، که به دست اورشلیم پست رسیده، برای اثبات مسئولیت جمهوری اسلامی ۱۲ ادعای مستند مطرح شده است.

به‌رغم وجود شواهد علیه جمهوری اسلامی، رَز زیمت، پژوهشگر ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS)، اعتقاد دارد که بعید است جمهوری اسلامی مسئولیت این حمله را بپذیرد.

زیمت گفت: «ایران بی‌تردید سال‌ها از طریق آموزش، فناوری، و حمایت مالی در کمک و پشتیبانی از حماس دخیل بوده است.»

«نباید این احتمال را رد کرد که در چارچوب همکاری و مشاوره‌های دو سه سال گذشته میان مقام‌های ارشد حماس و مقام‌های ارشد سپاه پاسداران و حزب‌الله در مورد گزینه اجرای چنین طرحی نیز بحث و گفت‌و‌گو شده باشد. اما به گمان من، اگر از سایر جزئیات بگذریم، ایران دست‌کم از زمان‌بندی اقدام [حماس] غافلگیر شد.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ فوریه ۲۰۲۴