آمریکا برای اولین‌بار «شناور زیرآبی بدون سرنشین» حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی را منهدم کرد

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز یکشنبه ٢٩ بهمن با انتشار بیانیه‌ای از «پنج حمله موفق» علیه حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران خبر داد.

طبق بیانیه، این حملات از ساعت ٣ بعد از ظهر تا ساعت ٨ شامگاه شنبه انجام شد و طی آن سه موشک کروز متحرک ضد کشتی، یک شناور سطحی بدون سرنشین، و همچنین یک شناور زیرآبی بدون سرنشین منهدم شدند.

بیانیه سنتکام می‌افزاید از زمان آغاز حملات حوثی‌ها در اول آبان ماه سال جاری، این نخستین بار است که حوثی‌ها از شناور زیرآبی بدون سرنشین استفاده کردند.

سنتکام در ادامه بیانیه خود، از این تسلیحات حوثی‌ها با عنوان «تهدیدی قریب‌الوقوع» برای کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و کشتی‌های تجاری در منطقه یاد کرده و انهدام آنها را در راستای محافظت از آزادی کشتی‌رانی و امن‌تر و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های حاضر در منطقه دانسته است.

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به صدای آمریکا گفت که کشتی جاسوسی «بهشاد» و ناوچه «ساویز» شناورهایی هستند که مورد هدف سایبری ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

آمریکا معتقد است که کشتی نظامی «بهشاد» و ناوچه «ساویز» مشخصات و اطلاعات کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و خلیج عدن را برای هدف‌گیری در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دادند و هدف از حمله سایبری به آنها جلوگیری از به اشتراک گذاشتن اطلاعات هدف‌گیری با شورشیان حوثی و حفظ امنیت کشتی‌های تجاری در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی بوده است.

سنتکام روز شنبه نیز اعلام کرده بود یک موشک کروز متحرک ضدکشتی و یک شناور بدون سرنشین متحرک در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها در یمن را هدف حمله قرار داده است.

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها به دلیل حملات‌شان به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از روز جمعه، ۲۷ بهمن، بار دیگر در فهرست «تروریست‌های جهانی به طور ویژه تعیین شده» قرار داد.

دولت آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که به منظور جلوگیری از حملات بیشتر به کشتیرانی بین‌المللی در منطقه گروه‌های شورشی مستقر در یمن را به این فهرست باز خواهد گرداند.

شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی بعد از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های تجاری را در آب‌های دریای سرخ هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده‌اند.

این حملات چندین شرکت حمل و نقل دریایی را بر آن داشت تا عبور از دریای سرخ را متوقف کنند و مسیر طولانی‌تر و گران‌تر دور زدن قاره آفریقا را انتخاب کنند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای حفاظت از دریانوردی آزاد و کشتی‌های تجاری عبوری، علاوه بر اتخاذ تدابیر ویژه، مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۹ فوریه ۲۰۲۴